Is het slecht om je paard te laten eten met een bit in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylhh

Is het slecht om je paard te laten eten met een bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 16:17

De titel zegt het eigenlijk al :P mijn vraag is dus of het slecht is om je paard gras of paardensnoepjes te laten eten terwijl het paard het bit nog in heeft. Ik heb ooit gehoord dat het eten vast kan blijven steken aan het bit, maar ik zie toch heel veel mensen hun paard laten eten terwijl het bit nog in de mond zit...

Evelyne79

Re: Is het slecht om je paard te laten eten met een bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:44

Devon krijgt het gras om zijn bit heen gedraaid als ik m met bit in laat grazen, dan krijgt hij het niet meer weg, een snoepje kan wel.
Van mij mag ie dus niet grazen met bit in

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 16:52

Ik laat mijn paard nooit iets eten met bit in.
Heel soms krijgt ze wel eens een snoepje van iemand anders terwijl ze een bit in heeft, daar zie ik geen kwaad in behalve dat het wat moeilijker voor ze is.
Als ik dan al klaar ben en bijna het bit uit doe vraag ik wel even of ze willen wachten tot ze het hoofdstel af heeft en vlak voordat ik ga rijden ofzo krijgt ze dan ook niets want dat duurt te lang :') . Tenzij ik bijvoorbeeld het zadel enzovoort allemaal nog moet doen.

Alleen heel soms een snoepje dus als het niet anders kan :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:01

Laatst had een van de meiden hier op stal paardlief een snoepje gegeven terwijl ik net bezig was met opzadelen, ook onder het mom van 'ja maar anderen doen het ook dus het kan best' en ik had het zelf te laat door. Na het rijden bij het afzadelen kwam dat snoepje intact de mond weer uit, paardlief heeft er dus al die tijd mee rondgezeuld. Van mij mag het dus niet meer, snoepjes ook niet.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:22

Hier eten ze zonder probleem met bit. Op wedstrijd geef ik zelfs vaak even een snoepje of hapje appel voordat ik begin met losrijden. Gaan ze mooi wit van schuimen haha Dan doe ik wel de neusriem en sperriem even los.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:30

Mijn paard kan prima eten met bit in en mag dat dus ook, maar alleen als ik het wil. Anders krijg je een snaaipaard dat om de drie passen het gras induikt.

Maar ik rijd zonder neusriem, dat zal er misschien mee te maken hebben.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:35

troi schreef:
Mijn paard kan prima eten met bit in en mag dat dus ook, maar alleen als ik het wil. Anders krijg je een snaaipaard dat om de drie passen het gras induikt.

Dit dus. Maar hier eigenlijk nooit gras, alleen even een snoepje af en toe.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:40

Het kan wel maar niet met een strakke neusriem.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:42

Bijrijdpony kan als geen ander eten, met bit is dus ook geen probleem. Ze doet dit trouwens alleen als het van mij mag. Gras of een snoepje kan prima met bit in, maar dan moet het geen prop worden oid.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:46

eigenlijk nooit, op een keer een suikerklontje na.

vaak zie ik ook dat mensen paarden op wedstrijdterrein of ander terrein paarden gras laten eten.
Dit doe ik eigenlijk nooit.

Je weet nooit de bemesting, wat voor dieren erop hebben gelopen, wormen etc.
Thuis kunnen ze hele dagen het land op, de uurtjes dat ik met ze bezig ben, mogen ze gewoon niet met hun hoofd aan de grond

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:48

Ik verplaats dit topic van VSW naar YRT.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 17:51

Ik doe het niet, omdat ik vind dat een paard tijdens het werk niet hoort te eten :) Als ze klaar zijn doe ik het halster aan en dan mogen ze wel eten.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:24

Ik laat mijn paard eten, maar alleen als ze klaar is met werken (dus eigenlijk alleen aan het eind van een bosritje) Waar ik ook goed op let is dat het gebeurd als ik het toesta, niet omdat ze zelf denkt het gras in te kunnen duiken. Ook mag ze niet teveel in een keer opeten, zodat er geen gras om haar bit kan blijven zitten.

Maar een paard van stalgenootje kan gewoon echt niet eten met bit in, dus mag helemaal niets eten als hij een bit in heeft.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 18:29

dat doe ik nooit. vooral niet hooi of gras. dat kan achter het bit blijven haken waardoor het paard niet kan slikken en dus stikt. dat wil ik niet op mijn geweten hebben hoor!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:14

Ik laat paarden waarbij het bit spanning oproept bewust met bit eten zodat het normaler voor ze wordt dat ding in de mond te hebben en zodat de link bit=moeilijke dingen doen minder word. Uiteraard moet het bit wel goed passen en moeten er geen strakke neusriemen om zitten, dan wordt het moeilijk. Ik doe de neusriem er altijd af (ijslandse hoofdstellen dus dat gaat heel makkelijk gelukkig) als ik ze laat eten. Gras en hooi probeer ik te voorkomen omdat dat er inderdaad omheen gaat zitten.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:21

Ja hoor. Sterker nog, als ik paarden ga beleren en ze moeten voor het eerst een bit in, laat ik ze vaak een uurtje hooi of gras eten met bit. Wennen ze er goed aan.

Mijn eigen paarden mogen er ook gerust mee eten. Het mag enkel op mijn 'commando', maar als ze het mogen doen ze het zonder moeite.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 12:36

troi schreef:

Maar ik rijd zonder neusriem, dat zal er misschien mee te maken hebben.

Same here

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:40

soms word ik door vreemde paarden naar beneden getrokken en pakken ze een pluk gras (niet de bedoeling :+ ) en dan trek ik het gras altijd uit hun mond :Y) want ik vind dit gewoon niet goed, ook krijgt mijn vp na het rijden als ik laat rijd hooi of slobber af en toe, dan zorg ik er wel echt voor dat het bit uit is. het is niet perse heel gevaarlijk ofzo maar het blijft inderdaad aan het bit zitten etc.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:05

bij het wennen aan het bit wil ik ook wel eens een suikerklontje oid geven, maar verder nooit. Mijn paard is trouwens al 2x bijna gestikt door een pluk gras te stelen op buitenrit. Dus eenmaal bit in wordt er hier niet meer gegeten uit principe.

Bovendien kan ik er ook niet mee lachen als anderen mijn paard snoepjes geven, ongeacht of ik aan het opzadelen ben of niet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:17

daar heb ik ook zo'n hekel aan!! bij mijn ex-verzorgpony, was er een meisje van 6/7 en die voelde zich de eigenaar van het paardje, dus ik kom aan (ik mocht die pony behandelen als mijn eigen) staat ze daar met haar vriendin die pony een heel zakje suikerklontjes te voeren :0 super ongezond en ook erg, gewoon een pony uit een stal halen en erop gaan zitten etc.

die daarna nooit meer gezien...

Nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:43

Eigenlijk nooit nee. Met gras ben ik altijd bang dat er nog lange sprieten aan het bit blijven hangen, wat behoorlijk irritant kan zijn. Een beetje als een haar lijkt me. Ook weet je maar nooit wat er gesproeid is, zoals al eerder gezegd, dat vind ik toch wel iets wat belangrijk is om te weten.
Een snoepje of suikerklontje kan geen kwaad, maar die krijgen ze van mij niet voor het 'werken'. Als iemand er supervrolijk van wordt een te geven mag dat wel. Na het werken kan het ook wel even wachten tot ze een halster om hebben.

Ik heb wel eens gehad dat mijn vader vlak na een wedstrijd een appel aan het paard gaf, maar dat paard moest nog een keer rijden. Dus dik schuim in de mond, stukjes appel vlogen als sneeuwvlokken door de lucht. Nee, die na mij keek niet zo amused :')

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:54

_lotteeee schreef:
eigenlijk nooit, op een keer een suikerklontje na.

vaak zie ik ook dat mensen paarden op wedstrijdterrein of ander terrein paarden gras laten eten.
Dit doe ik eigenlijk nooit.

Je weet nooit de bemesting, wat voor dieren erop hebben gelopen, wormen etc.
Thuis kunnen ze hele dagen het land op, de uurtjes dat ik met ze bezig ben, mogen ze gewoon niet met hun hoofd aan de grond

Niet per se over het met bit in eten maar ga eens voor de grap kijken op een endurance wedstrijd, gebeurt niks met die paarden hoor. Ze worden niet zomaar ziek :=

Ontopic..
Mijn paard mag niks eten met bit in. Ze kan de hele dag verder doen en laten wat ze wilt maar met bit ben je aan het werk en niet aan het eten. Ze krijgt dan wel altijd een snoepje als ik het bit uit doe.
Op wedstrijd (rij endurance) mag ze met haar halster in haar paddock gewoon eten, bit in = stoppen met eten en dat weet de gelukkig heel goed :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:23

Ik ben geen expert, gewoon een eenvoudige manegeruiter. Maar goed, het officiële antwoord is altijd: nee, nee, nee, nooit laten eten met bit in. Als je je paard naar stal brengt, altijd eerst afzadelen en dan pas laten eten. De redenen daarvoor zijn hierboven al behoorlijk uitgelicht. Maar goed, ik heb wel eens te maken met een paard dat zich op stal (zacht uitgedrukt) niet erg soepel opstelt, die durf ik niet eens bij zijn voerbak weg te trekken. Dan eet hij maar een paar brokken of de wortel die er toevallig door iemand anders in is gelegd. Tot nu toe is dat altijd goed gegaan, maar ja, liever doe je het niet.

Gras eten? Dat ligt eraan. Laat je je paard een hap van de wei nemen voordat je zijn hoofdstel afdoet, of laat je hem rustig vijf minuten staan terwijl hij volop staat te grazen? Dat laatste moet je zeker niet doen...
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 02-08-16 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:25

Mijn paard mag niks eten met bit in, maar heel afentoe lukt het haar om een plukje hooi te bemachtigen... Als t hoofdstel af is mag ze eten, dat ene uurtje met bit in kan ze prima zonder eten Y)(^)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 00:55

Ik rij zonder bit dus dan is de keuze soms wat makkelijker maar enkel als we niet aan het werk zijn en toevallig een stop maken op buitenrit
Met bit wil ik het niet hebben en ik kan me ook absoluut niet voorstellen dat het prettig is voor een beest om te eten met een stuk ijzer in zn mond als ik heel eerlijk ben