Paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_sterretjeee

Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 18:37

Hallo bokkers :)
Ik wil al best lang een pony, nu lees is veel op bokt dat je veel te jong bent, het te druk hebt met school en alle andere dingen, de kosten noem zo maar op. Ik ben nu ook nog te jong, dat weet ik. Maar al ben ik 14-15 dan misschien wel, dat weet ik nu natuurlijk nog niet, want de kosten speelt ook een rol. Maar eerlijk gezegd vind ik tussen de 13/14 en de 18 de leukste leeftijd om een paard te hebben... Hoe denken jullie hierover? :=

evita13

Re: Paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:40

ik heb op mijn 16e zelf een paard gekocht ik wou het vroeger altijd maar soms had ik best spijt omdat ik al mn geld kwijt was en amper tijd had voor school . miss handig om idd te wachten tot je er echt ale tijd en geld voor heb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:43

Veel mensen zeggen dat je moet wachten tot je volwassen bent. Maar er zijn heel veel kinderen die een pony hebben (niet ik :() ik denk dat het er aan ligt of je ouders van paarden houden en waar je woont hoeveel geld je hebt. Je kunt ook een pony voor de hele familie kopen, dan kunnen anderen ook voor de pony zorgen als je heel veel huiswerk hebt enzo.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:47

Ik heb mijn eerste paard gekregen toen ik 18 was, nu 2 maanden terug (22jaar later) heb ik mijn tweede gekocht, en ik voel me echt niet te oud voor een paard hoor :P

_sterretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 18:50

XxFyrstaxX schreef:
Veel mensen zeggen dat je moet wachten tot je volwassen bent. Maar er zijn heel veel kinderen die een pony hebben (niet ik :() ik denk dat het er aan ligt of je ouders van paarden houden en waar je woont hoeveel geld je hebt. Je kunt ook een pony voor de hele familie kopen, dan kunnen anderen ook voor de pony zorgen als je heel veel huiswerk hebt enzo.

Ja! Ik snap precies wat je bedoeld, mijn ouders vinden paarden heel leuk (mijn moeder heeft zelf ook gereden) Ik zie ook heel vaak bij topics dat mensen zeggen dat je moet wachten totdat je je studie hebt afgemaakt, maar dar licht inderdaad vooral aan je thuis-situatie :=

_sterretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 18:52

barbar schreef:
Ik heb mijn eerste paard gekregen toen ik 18 was, nu 2 maanden terug (22jaar later) heb ik mijn tweede gekocht, en ik voel me echt niet te oud voor een paard hoor :P

Ja, dat is waar. Maar ik zie mensen rond de 35-40 niet meer vrijheidsdressuur doen wat ik nu met een shetlander bij mij op stal doe, of springen. Misschien denk ik daar dan verkeerd over hoor >;) :roll:

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:56

Goh, ergens kan het heel fijn lijken om op die leeftijd een paard te hebben maar het is ook een hele verantwoordelijkheid voor een jong iemand (en zelfs een beetje een blok aan je been ;-))...
Ik heb mijn eerste paard gekregen op 11 jaar, 16 jaar later staan er vier (wel volledig in eigen beheer) en het blijft een grote verantwoordelijkheid en een dagelijkse opdracht/ routine. Hier geloven we wel in: een dier heb je niet voor even maar voor het leven dus wegdoen/ verkopen is geen optie... En tot slot: je bent nooit te oud voor een paard ;-)...

_sterretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 19:00

maximuss schreef:
Goh, ergens kan het heel fijn lijken om op die leeftijd een paard te hebben maar het is ook een hele verantwoordelijkheid voor een jong iemand (en zelfs een beetje een blok aan je been ;-))...
Ik heb mijn eerste paard gekregen op 11 jaar, 16 jaar later staan er vier (wel volledig in eigen beheer) en het blijft een grote verantwoordelijkheid en een dagelijkse opdracht/ routine. Hier geloven we wel in: een dier heb je niet voor even maar voor het leven dus wegdoen/ verkopen is geen optie... En tot slot: je bent nooit te oud voor een paard ;-)...

Had jij veel of weinig tijd toen jij je eerste pony op 11 jarige leeftijd kreeg? Zou je me daar iets over kunnen uitleggen hoe dat was?

LimitedMagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:00

Ik had vanaf ongeveer mijn twaalfde tot mijn vijftiende twee eigen pony's en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het afraad om zo vroeg al aan een eigen paard/pony te beginnen. Het klinkt allemaal heel mooi, maar het is een grote verantwoordelijkheid en als je eenmaal rond de veertien of vijftien jaar bent, begint school moeilijker te worden en kan het zijn dat je daar erg veel tijd aan moet besteden. Verder hangt het natuurlijk allemaal af van waar je je pony wil stallen en hoeveel kennis jouw ouders over paarden hebben. Ik zou in elk geval nog geen eigen pony kopen en wachten tot je ouder bent. Wat je natuurlijk al wel kunt doen is zoeken naar een verzorgpony, daar kun je heel veel van leren en dan ben je voorbereid als je ooit een eigen paard hebt :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:00

Hahaha, daar denk je idd verkeerd over. Je bent nooit te oud voor paarden, en voor wat je er ook mee doet. Ik vlecht nog regelmatig mijn paard zijn manen in bijv, al is dit wel uit praktische redenen omdat hij al heel snel warm is onder zijn manen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:05

@ ts: ik had het geluk dat het goed en gemakkelijk ging op school, ik letterlijk op vijf minuten fietsen van mijn school woonde en mijn paard aan huis stond. Dat scheelde heel veel tijd. Paard was net zadelmak en een dominante bitch, dus dat heeft bloed, zweet en tranen gekost maar ik heb ze ondertussen 16 jaar :-)... Pb staat open als je nog vragen hebt :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:11

De meeste kinderen die een eigen pony hebben wonen op een boerderij en hun ouders hebben vaak ook kennis van paarden. Voor kinderen die in de stad wonen (zoals ik) is het heel moeilijk om een pony te houden. Hij kan uiteraard niet aan huis en pensionstallen zijn vaak niet aan te fietsen. En mijn ouders zijn niet bereid om de kosten van een pony te betalen. We kunnen het niet betalen en een pony is nou niet echt een prioriteit. Jammer voor mij, maar het is de harde waarheid voor veel kinderen. Ik zeur er daarom ook nooit over, het heeft gewoon geen zin :(.

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:38

Het lukt prima!. Ik heb nu ook 6 ponys/paarden ( ik ben 14) maar het is wel erg goed plannen en ik zit savonds tot 11 uur aan mijn school ( ga naar de 4de). Ik rijd elke dag en ondertussen mesten me ouders uit zodat we dan sneller klaar zijn dus heb ik wat meer tijd over. Mijn ouders werken er hard voor en daardoor is het best zwaar maar we hebben het ervoor over!. Ook gaan we nog 5x per jaar op vakantie dus dat lukt zeker wel met 1 paard. Je hebt alleen geen tijd om met vriendinnen af te spreken maar ja ik vind mijn paarden ook belangrijker. :o

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:43

Dit is mijn ervaring en dit gaat een eeenoorm lang verhaal worden. Maar goed, ik hoop dat je er wat aan hebt..

Ik kreeg mijn pony toen ik 15 was en ben nu bijna 18. Ik zou de afgelopen 3 jaar voor geen goud gemist willen hebben, het zijn de beste jaren van mn 'leven' tot nu toe geweest en heb de mooiste dingen meegemaakt, samen met haar maar ook met alle nieuwe vriendinnen die ik heb gemaakt toen ik op een 'echte' pensionstal kwam in plaats van de manege. Máár als ik het over zou mogen doen, zou ik achteraf toch een paar jaar gewacht hebben.

Hier heb ik een aantal redenen voor. Namelijk A) Het is zoals iedereen altijd en altijd en altijd maar zegt een enorm grote verantwoordelijkheid. Er gaat zo verdomd veel tijd, geld en energie in zitten en ik heb het er allemaal voor over. Altijd al gehad en dat zal ook niet over gaan. Maar ik begin toch steeds vaker bij mezelf te denken; wat als ik dr niet zou hebben? Zou ik dan dit en dat wél kunnen doen? Zou ik dan zus en zo wél kunnen kopen? Gelukkig denk ik 2 seconden er na weer hoeveel ik van dr hou, hoeveel liefde zij mij geeft, dat ik al het geld van de wereld voor dr over zou hebben en dat ik me zo schuldig voel dat ik met buikpijn ga slapen als ik een dag niet naar dr toe ben geweest.

Maar bedenk wel dat je jong bent, je wilt dingen met vriendinnen gaan doen en je krijgt misschien wel een vriendje. Ik heb al weet ik niet hoeveel paarden in mijn omgeving moeten zien lijden aan het vriendje-is-er-nu-paard-verplaatst-naar-2e-rang verhaal. En het lijkt nu heel ondenkbaar, maar ik spreek ook uit ervaring dat het af en toe heel lastig is om je aandacht te verdelen. Nou ben ik niet een persoon die me laat manipuleren en zal paard altijd op de eerste plaats komen, maar er zijn er genoeg bij die niet tegen deze druk kunnen van de omgeving. Je vrienden zullen niet altijd even leuk reageren als je weer een afspraak afzegt 'omdat je naar dat stomme beest moet'.
Daarnaast zijn bij mij ook mijn schoolcijfers er enorm onder gaan leiden. Ik had nog zo gezegd dat het niet ging gebeuren en ik heb er ook alles aan gedaan om het op te halen, maar ik heb toch mijn HAVO diploma gedag moeten zeggen en heb in plaats daarvan vorig jaar mijn VMBO diploma gehaald. Denk hier ook over na, want hoewel een paard zo mooi is en zoveel positiefs met jou als mens doet, je school is toch je toekomst.

Daarnaast het geld. Ik heb gelijk een bijbaantje bij de AH genomen toen ik mijn pony kreeg, maar daar verdien je ook geen droom salaris mee. Vrijwel mijn hele salaris gaat op aan haar en dat is soms best frustrerend. Ik heb dan de grote mazzel dat mijn moeder heel veel betaald, voor mij maar ook voor mijn pony. Ik moet nu in totaal 'maar' 100 euro per maand meebetalen en zelfs daar heb ik het zelfs al moeilijk mee. Al krijg ik eigenlijk dat geld alweer terug in alle andere dingen die mijn ouders voor me betalen, zoals uitstapjes met vriendinnen en kleding. Maar ik besef me heel goed dat er niet veel ouders zijn die hier zo makkelijk over denken en zullen snel 50/50 doen of je alles helemaal zelf laten betalen.

En het laatste, de overhalende facor van mijn moeder om toch dat paard 'in huis te halen', was omdat ik plechtig had gezworen dat ik elke dag zou gaan fietsen. 7 km heen en 7 km terug vanaf de stad naar de dichtsbijzijnde stal in het dorp. Door weer en wind. Mijn pony kwam in december dus dit heb ik de eerste paar maanden heel mooi volgehouden. De zomer naderde en ik bedacht me dat het wel veel lekkerder was om ontspannen in het zonnetje te fietsen dan doorweekt met enorme winden omver geblazen te zijn aan te komen, en daarna weer terug moeten. Na die zomer ben ik dus ook nog amper gaan fietsen in de winter en ben ik vrijwel altijd gebracht door mijn moeder, of ik ging met de bus. Ook niet iedereen heeft die mogelijkheid en hier moet je ook over nadenken. Als het echt niet anders kan fiets ik natuurlijk, want dan speelt het schuldgevoel tegen over mijn paard weer te hoog op, maar ik heb me toch wel flink vergist in het 'ooo dat doe ik gewoon' idee wat ik had voor dat ik aan dit avontuur begon. Bedenk wel, élke dag, heen en terug!! Geen pauze, door code geel, met kerst, nieuwjaarsdag, je eigen verjaardag.. Elke dag!
Ik word over 2 weken 18 dus dan kan ik zelf heen en weer touren, dan zal dit probleem voor mij ook verholpen zijn, maar voor jou zal dat denk ik nog wel een paar jaar duren..

Nu gaat mijn pony niet meer weg, ze blijft tot het einde bij mij en het is gegaan zoals het gegaan is, maar ik weet niet of ik het op dezelfde manier zou doen als ik het over zou doen..

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:57

Ik kreeg rond m'n 10de ook m'n eerste pony, had nooit problemen qua er geen tijd voor.
Rond m'n 14de een nieuw paard en die heb ik op m'n 18de verkocht vanwege intresseverlies in het paardrijden. Maar ook op deze leeftijd geen last van tijdgebrek of dergelijke.

Nu ben ik 23 en op dit moment zou ik juist geen tijd hebben voor een paard vanwege school.

Dus geen tijd op die leeftijd had ik nooit last van! Maar m'n school was dichtbij en daar deed ik niet heel veel moeite voor. De situatie is natuurlijk voor iedereen anders.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:58

Eerste vraag die je moet stellen; is er genoeg geld? Of je tijd hebt is eerlijk gezegd het tweede waar ik naar zou kijken, maar moet je zeker niet vergeten!

Ik ben zelf opgegroeid in een paardenfamilie. Op mijn 4e kreeg ik mijn eerste pony. Om wat rond te hobbelen ect (ik heb haar overigens nog steeds). En mijn ouders deden alles qua verzorging. Ik denk dat ik ongeveer op mijn 13e me meer bezig ging houden met het binnen en buitenzetten. Vorig jaar, op mijn 14e heb ik zelf een pony gekocht die ik ook zelf moet onderhouden. En dan pas merk je dat het echt werken is. En het neemt ook wel wat tijd in. (Ik heb dan zorg over twee ponys) Ik moet voeren, binnenzetten, buitenzetten als het kan, poetsen, mesten... als ik geen tijd hebt doet mijn moeder dat gelukkig wel.

Wel is het écht zo dat je verantwoordelijkheid opbouwt.
En zoals lovecappie ook zegt, over een aantal jaar heb je misschien andere interesses. Ik heb er gelukkig weinig last van. Ga niet uit ofzo, heb een hekel aan 'shoppen' maar bij iedereen kan dat anders ontwikkelen.

Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik wert niet of je nog op de basisschool zit, maar houdt dan altijd rekening met se middelbare school. Daar gaat ook heel veel tijd in zitten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:03

Ik kreeg mijn eerste pony op mijn 8e, ik had het geluk dat hij aan huis kon staan. Geen paarden familie verder

Mijn vriendin had ook al vrij jong paarden, maar dan op pensionstal. Ook geen paarden familie.

Je kan prima een pony hebben op deze leeftijd, mits je ouders je dat kunnen bieden.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:06

Ik had mijn eerste pony eigenlijk al toen ik nog maar net geboren was. Een dikke witte Shetlander die wat doelloos de rest van de paarden die we toen hadden hielp met het gras kaal te houden. Er werd niks mee gedaan dus daar heb ik tot mijn achtste mee rondgesjouwd. Toen kreeg ik 4 eigen pony's die ik elke dag zelf verzorgde en reed ook op wedstrijden. Heb er nooit problemen mee gehad dat ik geen tijd had, licht vooral aan je planning. Als er het geld voor is en je ouders je een beetje helpen met plannen en verzorgen moet het prima kunnen.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:08

Ik heb sinds mijn 10e een eigen pony, ik moet zeggen dat ik daar tot op de dag vandaag geen spijt van heb! Natuurlijk ondersteunen mijn ouders mij heel goed ook financieel. Dit komt ook omdat ik Pfeiffer had en daardoor niet kon werken. Nu werk in inmiddels ook en ben op zoek naar een paard en omdat ik mijn pony niet wil verkopen ga ik deze zelf betalen. Ik heb het tot dit jaar zonder verzorgster gedaan maar merk nu toch wel met HAVO 4/5 dat het wel fijn is een dagje 'vrij' te zijn. Daarom zoek ik nu ook iemand die wat mee wil betalen waardoor ik makkelijker aan het stalgeld te komen. Het is dus mogelijk. Maar ik moet zeggen mijn cijfers zijn alsnog niet altijd geweldig, en ik zou echt beter komen. Maar ben tot nu toe geen een keer blijven zitten en ga nu gewoon over naar HAVO 5!
Kortom ik denk dat het eraan ligt hoe je ouders zijn tegenover de financiële kosten en welk niveau je doet en hoe je zelf bent. Leer je makkelijk dan gaat het je vast en zeker lukken. Het blijft toch iets persoonlijks, maar denk er wel echt goed over na.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:10

Heb je trouwens al eens een verzorgpony gehad? Anders is dat leuk om mee te beginnen. En hoe staan je ouders er tegenover?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:12

Ik ben juist gestopt met paardrijden toen ik 18 was.
Toen ging ik het huis uit en studeren.

Maar daarvoor hadden we thuis altijd pony's, we woonden op een boerderij.
Dus ik groeide er mee op, heb tot m'n 17 e jaar concoursen gereden met de pony's.
Dat was echt een super leuke tijd.

En later pas weer begonnen met paardrijden, na het studeren toen ik eenmaal een baan had.
Nu heb ik al weer jaren een eigen paard.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-07-16 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:13

_sterretjeee schreef:
Maar ik zie mensen rond de 35-40 niet meer vrijheidsdressuur doen wat ik nu met een shetlander bij mij op stal doe, of springen. Misschien denk ik daar dan verkeerd over hoor

Ja dan denk je verkeerd :)
Afbeelding

Ik, 46, heb nog altijd enorm veel lol met mijn shetlanders.
De eerste kreeg ik toen ik 27 was.
Maar ik was 12 toen ik mijn eerste verzorgpaard kreeg (new forest) en op mijn 15e had ik er 8 :)
Was ook een leuke tijd. Wel de lusten, niet de lasten. Want ja dat laatste heb je wel als je eigen paard hebt, of ze nu groot of klein zijn, je krijgt de zorgen er gratis bij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:25

roosjenat schreef:
Het lukt prima!. Ik heb nu ook 6 ponys/paarden ( ik ben 14) maar het is wel erg goed plannen en ik zit savonds tot 11 uur aan mijn school ( ga naar de 4de). Ik rijd elke dag en ondertussen mesten me ouders uit zodat we dan sneller klaar zijn dus heb ik wat meer tijd over. Mijn ouders werken er hard voor en daardoor is het best zwaar maar we hebben het ervoor over!. Ook gaan we nog 5x per jaar op vakantie dus dat lukt zeker wel met 1 paard. Je hebt alleen geen tijd om met vriendinnen af te spreken maar ja ik vind mijn paarden ook belangrijker. :o

Hoe dan? :oo Jullie zijn zeker wel rijk! 6 pony's en 5 keer per jaar op vakantie?! Wij hebben geen 1 pony en hebben amper genoeg geld voor een keertje per jaar op vakantie. En meestal is dat dan een weekje in Nederland of België.

Citaat:
Jullie zijn zeker wel rijk!

En dat bedoel ik niet slecht hoor. :o

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:49

Ze werken enorm veel dus verdienen ze ook veel :o . Maar het is wat je rijk noemt hoor :Y)

_sterretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 20:50

KittyDylan schreef:
Eerste vraag die je moet stellen; is er genoeg geld? Of je tijd hebt is eerlijk gezegd het tweede waar ik naar zou kijken, maar moet je zeker niet vergeten!

Ik ben zelf opgegroeid in een paardenfamilie. Op mijn 4e kreeg ik mijn eerste pony. Om wat rond te hobbelen ect (ik heb haar overigens nog steeds). En mijn ouders deden alles qua verzorging. Ik denk dat ik ongeveer op mijn 13e me meer bezig ging houden met het binnen en buitenzetten. Vorig jaar, op mijn 14e heb ik zelf een pony gekocht die ik ook zelf moet onderhouden. En dan pas merk je dat het echt werken is. En het neemt ook wel wat tijd in. (Ik heb dan zorg over twee ponys) Ik moet voeren, binnenzetten, buitenzetten als het kan, poetsen, mesten... als ik geen tijd hebt doet mijn moeder dat gelukkig wel.

Wel is het écht zo dat je verantwoordelijkheid opbouwt.
En zoals lovecappie ook zegt, over een aantal jaar heb je misschien andere interesses. Ik heb er gelukkig weinig last van. Ga niet uit ofzo, heb een hekel aan 'shoppen' maar bij iedereen kan dat anders ontwikkelen.

Mag ik vragen hoe oud je bent? Ik wert niet of je nog op de basisschool zit, maar houdt dan altijd rekening met se middelbare school. Daar gaat ook heel veel tijd in zitten.

Ik ben dit jaar 12 geworden, ik heb nu zomervakantie en na deze zomervakantie ga ik naar de 2e :j