manege's !

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

manege's !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:47

hoii,
mijn vorige topic sloot omdat het een afkraak topic was.
hier kunnen we ook gewoon goed praten over manege's *\o/* want er zijn ook wel geode manege's!!

natuurlijk mag het ook wat slechter zijn, maar het moet dus niet echt een afkraak topic worden! _/-\o_

hoe was/is jou manege?

x

Silverheart

Re: manege's !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:54

Ik heb best wel geluk met mijn manege, want ik lees hier dingen....
Shetlanders staan de hele dag buiten. Paarden mogen in de zomer en lente de hele dag buiten staan. In winter en herfst staan ze vanaf 10 uur s'ochtends tot 6 uur s'avonds. Als het regent staan een aantal paarden om ste beurt in de binnenbak. We hebben een middelmatige binnenbak en een grote buitenbak. We hebben ongeveer 35 manegepony's 10 manegepaarden en 15 eigen paarden. We hebben 2 wasplaatsen, een solarium en 2 grote zadelkamers. Bijna elk paard rijd 1 tot 2x in de lessen. De oude paarden worden 4x per week gereden, en dan rustig aan. Ze mogen bijna altijd mee op buitenrit. :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 20:59

oude paarden 4x per week rijden vind ik dan wel weer een beetje zielig, maar zoals ik het hoor, is het voor een manege heeeeel goed.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:06

Ik reed vroeger op zo'n leuke manege.... zoveel leuke mensen en lieve paarden met een gouden hart! Deze manege heeft ook een enorme diervriendelijke groei gemaakt de laatste jaren, nog mooier om te zien!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:07

anemoonlena schreef:
oude paarden 4x per week rijden vind ik dan wel weer een beetje zielig, maar zoals ik het hoor, is het voor een manege heeeeel goed.

Vind ik ook wel, het ligt er natuurlijk wel aan of het paard ook echt oud-oud is, of gewoon het getalletje rond de 20 loopt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 21:08

En hoe intensief dat rijden is. Bij ons werden de oudste pony's ingezet voor de beginnerslesjes van 30 minuten; 28 minuten stappen, 2 minuten draven ongeveer.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:24

Oude paarden moeten juist veel beweging hebben, anders worden ze te snel stijf. Dit is dan wel onder de 25. De paarden daarboven gaan natuurlijk naar een paardenkamp :) Oh en de lesse zijn beginnerslessen. Inderdaad 30 minuten. Veel stappen, heel even draven en verder niets.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:46

Op mijn oude manege hebben ze een Shetlander die ondertussen ook al 30 is. Zover ik weet wordt hij alleen met de beginnerslessen nog gebruikt dat is een uur, vooral stap en wat draf. (Misschien een enkel bosritje met een galopje) Je merkt aan hem dat hij het ook nog leuk vindt en nog goed op conditie is. Dan vind ik er niks mis mee.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:08

Op de manege waar ik rijd staan maar 5 pony's, niet zo veel dus, haha. Maar het is wel super leuk! Je rijd dus met z'n tweën of in je eentje. Goed les, paarden staan altijd buiten, worden goed verzorgt, etc... :)
Hier staat ook een 29 jarige, die is al heel vaak geprobeert met pension te laten gaan, maar dat vond ze niet leuk, haha. :Y)
Dus die rijd afentoe een keertje mee met een lesje, ze rijd weinig maar vind het wel leuk. Twee jaar geleden reed ze nog vrolijk bokken door het bos (met mij op haar rug). :D

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:25

ik heb opzich wel een leuke manege alleen het enige stomme is dat de lessen altijd het zelfde zijn! :Z Ik weet precies wanneer we gaan stappen, draven etc. Ik zit er nu aan te denken om naar een andere manege te gaan :wave:
Ze hebben wel een oude Welsh pony van ondertussen al weer 34 <<)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 20:35

mijn manege is enorm zielig, het is met alles gewoon perfect: maar de paarden staan dus 1 uur per dag ofzo buiten, en ze rijden soms wel 3 gevorderde lessen (dus veel galop ahter elkaar)

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:21

Op mijn oude manege (ik kom daar nog regelmatig trouwens) staan de pony's 24/7 buiten. Sinds er een nieuwe eigenaar is, hebben ze nu ook allemaal schuilmogelijkheid en een eigen deken voor in de winter. In de zomer staan ze ook een paar keer per week op de grasweide.
Als er een pony zich niet fijn in de kudde voelt, of het blijkt geen manegepony te zijn, wordt er een nieuw vast baasje gezocht.
Het enige wat ik erop aan kan merken, is dat ze soms te veel lessen achterelkaar rijden, ook met de hitte. Maar dat is ook al minder :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 21:46

^^ als ze de rest van de dag buiten staan, lekker grazen in een kudde, is dat voor een manege al heel wat...

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:21

Ja dat klopt. Deze manege was een half uur rijden, en er waren nog minstens 3 andere dichter in de buurt, maar ik zag dat de dieren goed verzorgd werden dus heb ik daarvoot gekozen.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:29

Mijn oude manege was flut (redenen dat ik weg ben)
- slechtpassende zadels
- beschimmeld hooi met zand
- Zwembad water moesten we aan de paarden geven (geel water en allemaal dooie insecten erin)
- Geslagen met de teugels op hen hoofd
- kinderen van 13 moeten met meisjes van 7 meefietsen op buitenrit (ZONDER VOLWASSENEN)
enz.

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:26

Bij ons gaan de paarden vanaf 8 uur naar buiten tot het donker word/een uur of 8 denk ik. Alle ponys en paarden die 24/7 buiten staan hebben gewoon een schuilstalletje. Meeste paarden rijden niet 2 uur achter elkaar, behalve op vrijdag als het even niet anders kan. Vind ik zelf geen probleem omdat de eerste les op vrijdag met wat jongere en onervaren kinderen is en dus niet heel intensief is voor de ponys. In de winter hebben ze allemaal dekens (zweet en buitendekens) als dit nodig is. Stallen worden elke dag verschoond en volgens mij 1 x in de week gaat alles er uit. Op dit moment hebben we niet les van de eigenaar, maar van een dressuur ruiter die op dit moment ZZZwaar rijd, waae ik erg blij mee ben! Het is een western en dressuur manege en eigenaar is wat meer van de western kant, maar ik vind dat zij ook prima een basis dressuur les kan geven.

Samengevat: een hele fijne en gezellige manege met liefde en zorg voor de paarden!

mierkuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:43

Ik heb jaren lang met veel plezier op een manege gereden met alleen maar fjordenpaarden! Op 3 na is het allemaal eigen fok! Toen ik daar begon was het nog erg kleinschalig, maar ondertussen is het al redelijk uitgebreid. De jonge paarden lopen geloof ik maximaal 2 of 3 uur per dag mee, verspreid over de dag, de oudere mogen 1 uur/anderhalf uur meelopen. Verder gaan ze zodra ze niet onder het zadel zijn lekker meteen naar buiten. Die beestjes hebben het zo ontzettend goed daar.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:49

Ik zit zelf op manege de wildhoef , kun je mooi vanaf de "half-gevorderde" groep alleen rijden -niet in een treintje dus - de paarden en ponys zijn makkelijk en ook hele moeilijke . 1 manege waar ik eigenlijk vindt dat je N-I-K-S leert is berenstein maakt niet uit hoe "goed" je bent of welke "groep" je blijft in een treintje rijden .Ik vindt de stalle ENORM klein en Paarden en ponysstaan bijna hele dag met zadel op en je mag zelf bijna niet op zadelen ( wat leer je daar van , niks dus) . Wat als je gaat galloperen ? Gewoon achter mekaar galloperen . Peesbeschermers voor de paarden die hun voeten der aflopen ? Nop . En alle paarden en ponys hebben een lage neusriem , daar hebben niet heel veel mensen wat tegen maar ik wel xD Voor eigen paard is berenstein wel goed vindt ik .

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:10

Ik denk niet dat het de bedoeling is om namen te noemen @mygohsttown
Maar om even te antwoorden, met een lage neusriem is echt niks mis :)
In een treintje rijden leer je inderdaad weinig van (vind ik), maar voor beginners is dat niet erg. Verder vind ik een treintje galopperen domweg gevaarlijk, mocht er een vallen rent een ander paard er zo overheen. Tegelijk galopperen (wel ieder voor zichzelf) vind ik wel oké, zolang de ruiters dat aankunnen.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:27

Reusje_xx schreef:
Ik denk niet dat het de bedoeling is om namen te noemen @mygohsttown
Maar om even te antwoorden, met een lage neusriem is echt niks mis :)
In een treintje rijden leer je inderdaad weinig van (vind ik), maar voor beginners is dat niet erg. Verder vind ik een treintje galopperen domweg gevaarlijk, mocht er een vallen rent een ander paard er zo overheen. Tegelijk galopperen (wel ieder voor zichzelf) vind ik wel oké, zolang de ruiters dat aankunnen.

Ik zeg ook dat ik zelf met lage neusriem niet leuk vindt dat staat er ook .
Ja , bij mij op de manege rijden beginners ook in een treintje daarna niet meer .
Ja ze mogen niet voorzichzelf galloperen
En er staat nergens dat je de naam niet mag noemen ...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:31

Wat heb je tegen een lage neusriem :?

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:31

Ik rij ook op een hele fijne manege! Veel mensen vinden het daar wat slordig, dat is wel zo maar de laatste maanden is het erg opgeknapt. Paarden staat in de zomer tot een uur of 3 buiten, in de winter staan ze binnen en gaan ze iedere dag los in de binnenbak. We hebben 3 bakken, 3 poetsplaatsen, 1 wasplaats en een solarium. Paarden worden goed verzorgd, lopen 2/3 uur in de lessen. Misschien is dit veel, maar er wordt zeker rekening gehouden met wat een paard aankan en hoe oud het is. Ze laten heus geen paard van 25 3 uur per dag lopen. We hebben een oudje van 32 op stal staan, liep nog mee in de lessen, mag nu van zijn oude dag gaan genieten. Je ziet dat hij wel achteruit gaat, maar heeft tot laatst toe braaf in de lessen gelopen!

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:41

anemoonlena schreef:

Hangt heel erg van de leeftijd en het paard af. Mijn shetje van 22 wordt 4 a 5x per week gereden. Buitenrittten soms van ruim 2 uur. Wedstrijden, strandritten enz.
Als de bak goed te doen is, dus geen loodzware bak kan dat makkelijk.

Fijn om te lezen dat veel maneges de paarden buiten zetten.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:47

Even vanuit een manege die alles zo goedkoop mogelijk wil gezien, waarom zou die al hun pony's binnen zetten?
25+ stallen, bedekking, hooi, stalhulpen voor uitmesten.
Zet ze buiten met een groot plak hooi, met wat schuilmogelijkheid, 2 keer per week mesten en klaar is kees. Klinkt goedkoper, of zeg ik nu iets heel stoms :+

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:50

@MyGhostTown
Is dat niet zwartmaken? De namen van de maneges noemen als je zegt dat ze slecht zijn?
En volgensmij mag je niemand zwart maken op bokt. :)