Eigen pony redenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xisaatjuhhx

Eigen pony redenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 16:28

Help :(:) !
Ik wil graag een eigen pony! Maar mijn ouders zijn het er niet mee eens :(
Ik heb al een lijst gemaakt met de kosten.
Ik heb dit ook al voor mezelf op geschreven:

Redenen eigen pony
1. Zelfstandiger
2. Beter leren omgaan met geld
3. Veel verantwoordelijkheid
4. Het is leuk
5. Je verveelt je niet
6. je kan variëren in tijden
7. je hangt niet zomaar ergens rond
8. je bent meer buiten
9. je hebt geen telefoon nodig
10. ouders zijn van het gezeik om een pony af
11. je leert beter te plannen
12. je ontmoet nieuwe mensen (op de manege) en krijgt dus meer vrienden
13. je verdiept je meer in je hobby
14. Je leert meer over paarden
15. Je kan doen met de pony wat je wilt
16. Mensen van de manege kunnen hem/haar niet verpesten

ik weet…
1. dat het veel geld kost
2. er soms onverwachte hoge kosten kunnen komen
3. dat ik zelf ook bijdrage moet geven
4. dat ik eerst misschien een verzorgpony moet nemen
5. dat een hoefsmid/paardentandarts/dierenarts duur is
6. dat een paard elk jaar een wormenkür moet

ik zal…
1. een baantje nemen (oppas/krantenwijk/klusjes/honden uitlaten)
2. een bijdrage leveren
3. de spullen die ik wil zelf betalen
4. er elke dag voor zorgen en zorgen dat ik in de vakanties een verzorger heb
5. er een bijdrage ligt voor een noodgeval en voor onverwachte hoge kosten
6. stoppen met mijn andere sport
7. beter me best doen op school ook in de toetsweken
8. mijn spullen zelf schoonmaken

weet iemand misschien nog een aanvulling? :list:
en hoe kan ik het er het best over praten en dit voorstellen bij mijn ouders?

ps.
1. ik heb een zusje maar zij wilt hetzelfde dus er is geen probleem over het geld wat ze in MIJN hobby steken of in HAAR hobby steken (ze hoeven te betalen voor 1 hobby)

2. mijn zusje zal ook een gedeelte bijdragen dus er zijn niet veel kosten voor mij alleen

Alvast bedankt!

Arianaaaa

Re: Eigen pony redenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:30

Als het niet mag van je ouders mag het toch gewoon niet? Dan maar een verzorgpony zoeken :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:32

Mijn tip is zoek een leuke verzorg- of leasepony. Er zal vast een goede reden zijn waarom ze geen paard willen, en doorzeuren zal zeker niet werken.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:33

Ik denk toch echt dat je je moet neerleggen bij het feit dat je ouders het gewoon niet willen. Doordrammen heeft geen zin, kijk eerst eens voor een verzorgpony. :j

Calanddra

Zolang je ouders nee zeggen zal het ook niet gebeuren :)

Zoek eerst een verzorgpony, richt je op school. En zodra je kan gaan werken kun je gaan sparen en dan kun je het straks zelf betalen :)

Ik heb vroeger ook jaaaren erom gevraagd. Maar het mocht niet. En wat ben ik blij dat ik uiteindelijk op mijn 19e mijn eerste eigen paard zelf heb gekocht. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid. Dat voelt ook zoveel fijner als je zelf alles erover te zeggen hebt :)

Inmiddels bijna 10 jaar later in t bezit van 3 :D
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 19-06-16 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Tja hoe leuk het ook is en hoe hard je je best doet. Je ouders hebben het laatste woord. Hoop voor jou dat je ouders instemmen met je voorstel.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:37

waarschijnlijk willen jouw ouders niet maandelijks zoveel geld stoppen in jouw hobby. Zoek een verzorgpony en wanneer je oud genoeg bent om zelf volledig de kosten op je te kunnen nemen kun je nog eens kijken of je nog steeds een pony wil.
Daarbij kost een pony ook heeel veel tijd

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:41

Ik raad je inderdaad ook aan om eerst een verzorgpony te zoeken. Daar leer je al ontzettend veel van en dat zou een goede voorbereiding zijn op eventueel alsnog een eigen paard, later. Van je eerste lijstje argumenten kun je bijna alles ook al aanvinken bij het hebben van een verzorgpony. Ik snap alleen het punt 'je hebt geen telefoon nodig' niet zo goed?

Ik zou lekker beginnen met sparen, een verzorgpony zoeken en als je dan eenmaal je school en opleiding hebt afgerond, eens zien of je nog steeds een paard wilt (en er tijd voor hebt!). Tegen die tijd kun je van het gespaarde geld vast ook een fijn paard kopen en als je dan een vast inkomen hebt, zelf je paard onderhouden.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:42

RiannaB schreef:
Ik raad je inderdaad ook aan om eerst een verzorgpony te zoeken. Daar leer je al ontzettend veel van en dat zou een goede voorbereiding zijn op eventueel alsnog een eigen paard, later. Van je eerste lijstje argumenten kun je bijna alles ook al aanvinken bij het hebben van een verzorgpony. Ik snap alleen het punt 'je hebt geen telefoon nodig' niet zo goed?

Ik zou lekker beginnen met sparen, een verzorgpony zoeken en als je dan eenmaal je school en opleiding hebt afgerond, eens zien of je nog steeds een paard wilt (en er tijd voor hebt!). Tegen die tijd kun je van het gespaarde geld vast ook een fijn paard kopen en als je dan een vast inkomen hebt, zelf je paard onderhouden.

Dat je niet de hele dag met je mobiel bezig bent bedoeld ts denk ik.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:45

Vraag eens aan je ouders of je niet kan ergens een pony leasen. Eventueel voor jou en je zusje samen. Bij leasen heb je minder risico mocht het paard bvb ziek worden (buiten jou schuld om). Is daar geen geld voor, dan houdt het toch op, ben ik bang.

Of je moet een leuke verzorgpony kunnen vinden waar je veel mee kan/mag doen en waarvoor je minder (of niks) hoeft te betalen.

xisaatjuhhx schreef:
. je hebt geen telefoon nodig

Dat is niet helemaal waar := Ik ben mijn telefoon juist meer gaan gebruiken sinds ik een paard heb. Denk alleen al aan een groepsapp voor de stalgenoten, bellen of sms-en met de staleigenaar als er iets is, contact met lesgeefster/hoefsmid en dergelijke...

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:56

Ik dram wel door en mij is het ook gelukt
maar wij hebben alle mogelijkheden hiervoor aan huis , dat scheelt een hoop qua drempel voor de aanschaf.

Wat ik wel heb gedaan is bijna 3 jaar 5dagen per week 12 km heen en 12 km terug gefietst voor een paard van een ander. Dat heeft mijn ouders bewezen dat is er " wel iets voor over heb" en daarin doorzet.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:03

Voor ik mijn pony kreeg heb ik eerst verzorgpaarden gehad. Uiteindelijk kreeg ik een eigen. Paar jaar geleden vroeg ik waarom ik later een eigen pony kreeg toen kreeg ik als antwoord: we hebben kunnen zien dat je verantwoordelijkheid had en het niet een opwelling was en je echt al je afspraken na kwam ook als het slecht weer/ziek Was ed.

Ik zou zelf dus opzoek gaan naar een verzorgpony of eventueel een leasepaard als je ouders zich daarin kunnen vinden. Dan kun je laten zien dat wat er op je lijstje ook echt zo Is. Beter je best op school doen Is namelijk makkelijker gezegd dan gedaan. Met verzorg/lease paarden kun je je bewijzen

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:44

Ik verplaats dit topic van TAO naar YRT.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:50

al die reacties:

'je kan geen eigen paard het mag niet' balablaabla!
wat een onzin! jij bent een onzin, word hier nogal pist van.

vreselijk dat sommige mensen een positief meisje het moed in de schoenen laat lopen

maar even on topic:
geweldig lijstje btw! _/-\o_ valt niks meer aan te doen! dit moeten je ouders wel leuk vinden!
als het geld er niet is, is een vp of leasepony leuk, is het geld er wel: blijf zeuren :o haha! succes

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:51

anemoonlena schreef:
al die reacties:

vreselijk dat sommige mensen een positief meisje het moed in de schoenen laat lopen

maar even on topic:
geweldig lijstje btw! _/-\o_ valt niks meer aan te doen! dit moeten je ouders wel leuk vinden!
als het geld er niet is, is een vp of leasepony leuk, is het geld er wel: blijf zeuren :o haha! succes

ookal is het geld er wel, niet blijven zeuren. nee=nee en misschien hebben je ouders het geld wel ergens anders voor nodig. zeggen je ouders nee dan blijft het daarbij want het is hun geld en hun bepalen wel wat ze ermee gaan doen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:52

proberen kan altijd! ik bleef zeuren om nog n vp erbij, en kijk mij nu is :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:54

een vp kost niet zoveel geld :D

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:55

Als je ouders het niet willen is er vrij weinig aan te doen. En anemoonlena, ik vind jouw reactie een beetje raar. Het is wel zo. Als je ouders het geld niet hebben/de mogelijkheid niet hebben, dan kan het gewoon niet. Een verzorgpony/paard is wel super! Ik zo dat eerst doen. Dan wee je gelijk of je het na een tijdje nog steeds leuk vindt.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:59

Zeuren had bij mij ook nooit zin. Bij sommigen werkt het, mijn ouders waren onverwurmbaar :+
Dus na jaren verzorg en bijrijdpony's gehad te hebben heb ik op 18 jarige leeftijd zelf een paard gekocht. 2.5 jaar later af en toe wel spijt van mijn beslissing(o.a. doordat ik nu geen nieuwe studie kan doen ivm kosten) maar het was toen of nooit en dit is mijn once in a lifetime horse die ik nooit had willen missen.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:59

sorry als je vond dat mijn reactie nergens op sloeg^^ het was een reactie omdat ts zicg denk ik enorm aangevallen voelde: ze wou graag een lijstje aanvullen en er was geen een reactie waar ze iets aan had.

ik denk dat vertrouwen hebben dat het lukt veel beter is dan denken: het kan niet, nee is nee, ze willen het niet, ik krijg geen paard.

mijn ouders hebben het geld gewoon niet, als ze het geld wel hadden, en het mogt niet, zou ik het vreselijk vinden als ik geen vertrouwen had dat het me lukte hun ooit over te halen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:00

anemoonlena schreef:
proberen kan altijd! ik bleef zeuren om nog n vp erbij, en kijk mij nu is :)

Zit je nu een kind aan te moedigen om te zeuren? >;)

Laat het de ouders zelf bepalen of ze hun geld in een dure hobby van hun kind willen stoppen en moedig kinderen niet aan om te zeuren en te drammen. Dat doen ze toch wel, maar t is geen leuke manier om iets voor elkaar te krijgen.... ;)
Een verzorgpony is ook geen eigen paard natuurlijk, je ouders hebben niet de eindverantwoordelijkheid.

Ts, begin klein en vraag of je naar een verzorgpony mag kijken :)
Je zegt wel dat je een folderwijk wil nemen, maar dat gaat wel van de tijd af die je naar je pony kan én van huiswerktijd. Dus lukt je het om alle ballen in de lucht te houden? Dat is zo mooi aan een verzorgpony: kun je kijken of je het kan rond breien met een baantje, school, vriendinnen, etc.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:01

^ ik zit aan te moedigen vertrouwen te hebben

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:04

Nou dat heeft toch geen nut nee=nee en dan moet je juist niet gaan zeuren, kan je alleen maar problemen van krijgen. zeurde vroeger ook maar mijn ouders zeiden een paar keer nee en toen ben ik er mee gestopt want het is hun geld. Paardrijden is een dure sport en er zijn genoeg mensen die dat niet kunnen doen, en dan zitten mensen te zeuren om een eigen paard. Soms moet je blij zijn met wat je hebt en als je later 18 ben koop je maar een eigen met je eigen geld. Klinkt misschien hard maar zeuren maakt het echt niet beter :)

Een verzorgpony was anders geweest want die kosten geen geld vaak. Geld komt ook niet uit de lucht vallen :P

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:11

anemoonlena schreef:
al die reacties:

maar even on topic:

Ten eerst is er niemand hier "een onzin" en word je "pissed" en niet pist.

Een positief meisje vertellen dat het soms gewoon niet kan om sommige redenen, is niet iemand de moed in de schoenen laten lopen. Dat is iemand laten inzien dat je niet altijd krijgt wat je hebben wilt.

en blijf zeuren zeggen? Bijzonder advies, dat hoefde ik echt niet te proberen hoor :')

TS, begin eens met vragen waarom het niet mag. Mag het niet omdat ze het zelf niet leuk vinden, vinden ze het gevaarlijk, vinden ze jullie te jong, zijn ze bang dat je geen tijd hebt of kan het financieel gezien gewoon niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 18:15

Hier begonnen mijn ouders er juist zelf over omdat ik er nooit om heb gevraagd := Niet dat het paard er echt zou komen, maar ze vragen wel eens of een eigen paard mij niets lijkt. Misschien dat er ooit ook werkelijk een actie van wordt gemaakt, wie weet. Zou ik gaan zeuren werkt dat enkel averechts. Nou hoef ik op het moment absoluut geen paard hoor, wil m'n ouders die kosten niet aan doen en er is niemand die ik zou vertrouwen met mijn paard als ik eens een keer niet kan, een daarbij, tijd :o

Natuurlijk kan je een keer vragen aan je ouders of ze eens om de tafel willen omtrent dat paard, maar zeggen ze nee is het ook nee en kan je er beter gewoon niet op doordrammen. Neem een verzorgpony, vraag desnoods om een leasepaard waaraan je zelf meebetaalt... Dat is allemaal een stuk goedkoper dan een eigen paard wat opeens ziek kan worden :)