Spullen voor een eigen pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

durkjelover1

Spullen voor een eigen pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 17:23

Hoi allemaal!

Ik krijg een eigen pony, zoals jullie weten misschien. Maar daar heb je wel spullen voor kopen. Ik heb wat dingen op een rijtje gezet die ik belangrijk vind:
O Halster, Halstertouw en Touwhalster
O Dekjes
O Borstels, Elastiekjes en dingen voor de Hoefverzorging.
O Longeerspullen
O Peesbeschermers en Kogelbeschermers

Het zadel en hoofdstel kopen we over.

Ben ik nog iets vergeten? En hierbij zeg ik het even, het gaat om de SPULLEN en niet om hoefsmid, dierenarts enz.

Alvast bedankt.

P. S. Als je mijn andere bericht nog niet hebt gelezen: bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1891138

ellentjes

Re: Spullen voor een eigen pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:29

Ik vind het erg fijn om een tube betadine in huis te hebben.
Ook betadine shampoo en oplossing zijn handig. Verder een crème, uiercrème of van dat crème met honing. Vetramil heet dat geloof ik.

Misschien als je een pony krijgt met een witte neus, iets van zonnebrandcreme of zo'n netje voor aan het halster tegen de zon.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:31

Heeft hij de peesbeschermers echt nodig? Of is het voor de mooi. Want als het niet nodig is zou ik die sws weg laten of je moet veel gaan springen.
Verder ga je Natural horsemanship doen of parelli? Want anders is een touwhalster ook niet echt nodig. Tenzij je hem intensief gebruikt voor bovenstaande. Als het alleen voor de mooi is of soms een fotoshoot dan zou ik hem voorlopig niet kopen.

Spullen om je lederwaren zoals je zadel en je hoofdstel schoon te maken is misschien ook wel handig.

Ik had heel veel spullen voor de hoefverzorging gekocht. En ben er in de loop der jaren achter gekomen dat ik ze niet tot nauwelijks gebruik. De hoefsmid vet zijn hoeven in en daar houd het wel bij op. Dus dat zijn dingen die ik zou overleggen met de smid.
Verder denk ik dat je het wel netjes op een rijtje hebt.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:46

een EHBO kit is slim :j paardensnoepjes, vliegenspray, lijnzaadolie, dat soort dingen.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:52

Evt zijn een fleecedeken, vliegendeken en regendeken ook handig :)*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:56

Love2sk8 schreef:
Evt zijn een fleecedeken, vliegendeken en regendeken ook handig :)*

Mwa, vind ik onnodig eigenlijk.

Normaal kan je in het begin best aan met het basistuig en een halster en touw.
Daarna ga je vanzelf bij verzamelen als je merkt dat je wat nodig hebt :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:08

Ik verplaats dit topic van VSW naar YRT waar het hoort.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 19:22

Ligt helemaal aan wat voor pony het is, hoe hij bij de vorige eigenaar gehouden wordt (worden er daar dekens en peesbeschermers voor hem gebruikt, en zo ja is dat om een specifieke reden?) en wat je ermee gaat doen (bv: Ga je ook longeren, dan heb je ook een longeertouw, longeerzweep en evt longeerhulp nodig).
Ehboset voor de meest voorkomende ongevalletjes (zoals ontsmetting voor op wondjes) is wel echt een must.
Verder is vliegenspray ook wel belangrijk.
En ik zou een reservehalster en touw nemen, als het ineens stuk is en je hebt geen vervanging is dat wel erg lastig.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:25

Ik weet niet of je het overkoopt bij het zadel en hoofdstel maar ik heb reserve teugels, singel en bit. (Voordat ik op wedstrijd ging brak de teugel :o langleve de reserve teugels :D )

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:25

Ojaahh alvast veel succes en plezier met je ponyy!

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 06:29

Ik zou nog dingen kopen zoals betadine, zalf, verband en dat soort dingen. Je weet nooit wat er kan gebeuren..

durkjelover1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 08:11

Dank jullie wel voor de reacties! Daar ben ik heel blij mee!

oliviaolijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:03

Dekens als je hem/haar in de winter wil scheren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:06

Wat is het voor pony, wat wil je er mee gaan doen en hoe ga je 'm huisvesten?

Ik heb voor mijn pony wat halsters en verder heeft ze wat dekens. Voor de rest doet ze met mijn ruin samen met de spullen (borstels e.d.). En ze heeft natuurlijk een eigen voerbak :+

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 16:11

Knorretjee schreef:
Ik weet niet of je het overkoopt bij het zadel en hoofdstel maar ik heb reserve teugels, singel en bit. (Voordat ik op wedstrijd ging brak de teugel :o langleve de reserve teugels :D )

Ik heb zoiets een keer zien gebeuren bij een vriendin die op een buitenrit voor me aan het rijden was. Een van de stijgbeugelriemen begaf het tijdens het lichtrijden. Gelukkig was het een rustig paard waar ze op zat. :+
Reserve spulletjes kunnen eigenlijk nooit kwaad bij paarden. Daarom heb ik voor mijn verzorgpaard maar een 2e halstertje gekocht. (Ook een beetje voor het mooie, het kostte toch maar 10 euro.) Op de menkar hangt zelfs nog een 3e halster, gewoon voor het geval dat er iets gebeurt.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 18:02

Maanoogje schreef:
Knorretjee schreef:

Ik heb zoiets een keer zien gebeuren bij een vriendin die op een buitenrit voor me aan het rijden was. Een van de stijgbeugelriemen begaf het tijdens het lichtrijden. Gelukkig was het een rustig paard waar ze op zat. :+
Reserve spulletjes kunnen eigenlijk nooit kwaad bij paarden. Daarom heb ik voor mijn verzorgpaard maar een 2e halstertje gekocht. (Ook een beetje voor het mooie, het kostte toch maar 10 euro.) Op de menkar hangt zelfs nog een 3e halster, gewoon voor het geval dat er iets gebeurt.

ach ik heb nu zo'n 5 reserve halsters en over een weekje of twee 7 reserve halsters :D

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:17

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:48

Fish_n_Chips schreef:
Een mes in de buurt hebben (en ook mee op buitenrit!) zodat je, mocht je paard vast komen te zitten, je het tuig door kunt snijden.

Verder heb je wellicht iets aan dit topic: [VSW] Stalapotheek: Wat zit er bij de Bokkers in?

Das wel een beetje een ehm.. een mythe. Heb je wel eens geprobeerd een stuk leer door te snijden met een mesje? Daar heb je echt een machete voor nodig. Een mes in het algemeen wel handig bij paarden voor strotouwtjes e.d., maar voor op buitenrit is ie vrij overbodig. Of je moet denken dat je aangevallen gaat worden door een havik misschien.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:10

Maanoogje schreef:
Fish_n_Chips schreef:
Een mes in de buurt hebben (en ook mee op buitenrit!) zodat je, mocht je paard vast komen te zitten, je het tuig door kunt snijden.

Verder heb je wellicht iets aan dit topic: [VSW] Stalapotheek: Wat zit er bij de Bokkers in?

Das wel een beetje een ehm.. een mythe. Heb je wel eens geprobeerd een stuk leer door te snijden met een mesje? Daar heb je echt een machete voor nodig. Een mes in het algemeen wel handig bij paarden voor strotouwtjes e.d., maar voor op buitenrit is ie vrij overbodig. Of je moet denken dat je aangevallen gaat worden door een havik misschien.

Is geen mythe, zeker niet wanmeer je gaat mennen, maar je moet dan ook geen aardappelschilmesje meenemen he? Kies een mes dat ook daadwerkelijk door je tuig kan snijden.

xisaatjuhhx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:16

kies een stenleymesje bij ons op de manege is die een keer gebruikt en waren de beugelriemen doorgesenden :j best wel slecht wat mensen allemaal doen aan vernielingen het is levensgevaarlijk!!! :x

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:41

Het lijkt me alsnog dat je daarvoor (zeker voor tuig wat minstens 2x zo dik is) een echt flink mes bij je moet hebben. Zo'n mes waar je volgens mij niet zonder vergunning mee mag lopen in Nederland.

Cebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:59

Op de EHBO spullen en vliegenspray op dit moment na kan je best afwachten wat je hierna nog nodig zal hebben, dan kan je het altijd nog halen. Veel plezier met je pony!

durkjelover1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:39

Koper schreef:
Wat is het voor pony, wat wil je er mee gaan doen en hoe ga je 'm huisvesten?

Ik heb voor mijn pony wat halsters en verder heeft ze wat dekens. Voor de rest doet ze met mijn ruin samen met de spullen (borstels e.d.). En ze heeft natuurlijk een eigen voerbak :+

Het wordt een fjord. Als se spullen overkopsn, kopen we halsters, dekens, zadel, dekje en hoofdstel over.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:56

Gefeliciteerd met je pony!
Wat je nodig hebt voor een pony is afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen en hoe hij komt te staan (in een wei met schuilstal, op een pensionstal/manege of aan huis).
om je pony mee naar huis te nemen is een halster en touw genoeg, maar vaak zul je die al mee krijgen.
Dan de eerste paar dagen zal je er mee willen wandelen en poetsen, gewoon basis poetsspullen zijn genoeg om mee te starten. Om te rijden een zadel, hoofdstel, bit en dekje (liefst 2 zodat er eentje in de was kan). Voor jezelf zul je wrs ook meer gaan rijden dan je nu gewend was, dus een extra rijbroek kan ook zeker geen kwaad.
Als je pony niet op een pensionstal/manege komt zul je ms ook moeten denken aan een kruiwagen en een mestvork of mestboy.

Je zult merken dat je na een jaar al een gigantische verzameling spullen hebt. Maar mijn tip zou zijn begin met weinig en koop bij als je iets mist/nodig hebt (of gewoon een super leuk setje ziet hangen wat je écht wilt hebben, dan zul je niet direct het antwoord krijgen "je hebt al een kast vol" ;) )