Schuldgevoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kidrauhl

Schuldgevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 23:11

Even vanaf het begin.

Toen ik 11/12 was ben ik bij een meneer gaan vragen of ik zijn 2 shetjes mocht verzorgen. Helemaal geen probleem, super leuk. Beide ongeveer 20 jaar en zusjes van elkaar. Ik had een sleutel van het schuurtje gekregen voor borstels enzo. We hadden geen vaste dagen ofzo afgesproken dat ik mocht komen, ik mocht gewoon zelf weten wanneer ik ging en er was ook helemaal geen verplichting. Een hele tijd ben ik daar echt heel veel geweest.

Toen ik 13/14 was werd dit steeds minder en kwam ik soms nog maar 1 x in de 2 weken. Ik kwam er achter dat die meneer zelf eigenlijk helemaal niks met de paardjes deed dan voeren. Prima, ze hebben elkaar nog.

Nu kwam ik er eigenlijk bijna nooit meer. Ik was daar een tijdje terug weer langs gegaan en ze zagen er heel slecht uit. Hoeven waren VEEEL te lang waardoor ze bijna weigerde om met me mee te lopen... (als ik hier nog een foto van vind zal ik ze er bij zetten). Ze zagen er echt als afgedankte ponytjes uit. De man van de ponys vind ik eerlijkgezegd best een beetje eng en zijn telefoonnummer was ik kwijt. Ik wist wel rond welke tijd hij meestal daar was, maar omdat ik hem dus eng vind hebben een vriendin en ik een briefje opgehangen met dat wij vonden dat de pony's er slecht uit zagen en dingetjes en mijn telefoonnummer. Niks van hem gehoord, maar weet ook niet of hij het briefje heeft gelezen aangezien dat briefje ook kan zijn gevallen. Ik heb echt mijn twijfels gehad om de dierenambulance te bellen. Waarom heb je dat niet gedaan? Ik vind dit echt een hele grote stap, ik heb hier eigenlijk het lef niet voor want ik ben ook nog maar 15 en best onzeker over mezelf. Toch wilde ik het beste voor die ponys dus heb er heel erg over nagedacht.

In die paar weken ben ik regelmatig naar de ponys gegaan om te kijken hoe t met ze ging maar het zag er echt heel sneu uit. En opeens was 1 van de ponys weg. En even later ook die andere. En geloof me, ze kunnen echt niet zonder elkaar. Ik vermoed dus echt dat ze zijn overleden. En ik denk dat ik dit misschien had kunnen voorkomen door de dierenambulance te bellen. Voel me er echt schuldig over ookal weet ik niet zeker wat met ze is gebeurd. Gok niet dat hij ze opeens heeft verkocht of weg gegeven, dat zou hij nooit doen en staat weer een nieuw ponytje.

Ik weet dat het aan de andere kant niet volledig mijn schuld is, het waren niet mijn ponys... maar toch heb ik wel dat schuldgevoel.

Wilde het even van me afschrijven en respect als je het helemaal hebt gelezen haha :).

En als er onduidelijkheden zijn kun je dat even vragen :).

Bananas

Re: Schuldgevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 05:48

Wat een naar verhaal... Als je nog een keer zo iets meemaakt toch echt de dierenbescherming bellen! Maar het is Niet jouw schuld want Hij heeft ze zo slecht verzorgd. Maar sterkte!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:45

wat zielig! maar ik denk ook niet dat het zijn schuld is.
jij bent niet gekomen, maar ik ga er van uit dat je wel via app hebt verteld dat je niet meer kwam.
het blijven zijn pony's dus gewoon de dieren ambulance bellen!

x

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 09:56

anemoonlena schreef:
jij bent niet gekomen, maar ik ga er van uit dat je wel via app hebt verteld dat je niet meer kwam.

x

Hij heeft geen whatsapp, maar hij wist dat ik bijna niet meer kwam. En er waren ook geen vaste dagen dat ik moest komem ofzo. Het was niet mijn verantwoordelijkheid om ze bv eten te geven, of een hoefsmid te regelen...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:02

De volgende keer dat je zoiets meemaakt, je angst opzij zetten en met één van je ouders langs zo'n enge meneer (of mevrouw ;) ) gaan en zien te achterhalen wat er aan de hand is!

Dan kun je aan de hand daarvan eventuele stappen ondernemen en hoef je je later niet schuldig of ongerust te voelen :(:)

Michellejump

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 11:08

wat sneu!! het is echt niet jou schuld!! hou dat alsjeblieft in je hoofd!! het was niet jou verantwoording. het is al top wat jij voor die pony's hebt betekent. je hebt ze de aandacht gegeven die ze verdient hadden. en dat is het beste wat je hebt kunnen doen. echt waar!! XX

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:20

Kidrauhl schreef:
Wilde het even van me afschrijven en respect als je het helemaal hebt gelezen haha :).

Waarom respect als je het helemaal gelezen hebt? Ik vind dat jij je topic juist prima presenteert, en dan is doorlezen een kleine moeite. De titel is duidelijk, je verhaal is goed opgebouwd, je gebruikt hoofdletters, punten, komma's en witregels. Er zijn veel Bokkers die hun tekst veel minder leesbaar neerzetten dan jij, dus respect voor jou :)

Verder vind ik de tip van Shirley een hele goede.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:32

anemoonlena schreef:

x

Sorry, maar daar mee zeg je dus eigenlijk dat het wel (deels) haar schuld is.. Mijn verzorgster is echt niet verantwoordelijk hoe mijn paard op zijn hoeven staat en of hij wel genoeg eten krijgt. Het paard/pony is altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar, een verzorger kan alleen bij de eigenaar aankaarten wat opvalt. Aangezien de man zelf eten kwam geven, ziet hij de pony's en weet hij dus ook hoe ze er bij staan.

Het is dus niet jouw schuld! Ik zou wel de tips die gegeven zijn in het vervolg gebruiken :) ik vind het sowieso belangrijk dat er (goed) contact is tussen eigenaar en verzorger, en dan is het handig als je ouders daarbij zijn wanneer je minderjarig bent.

Morganewis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:43

als je zo een paardje ziet je moet gewoon denken wat vind je het ergst dat je belt maar er is niet aan de hand of er is iets aan de hand maar je hebt niet gebeld en ze sterven eraan maakt niet uit als het heel dom van je lijkt gewoon bellen! :) maar het is helemaal niet jefout als ze zouden zijn gestorven is het 100 procent die man zijn schuld , je moet zorgen voor je eigen paarden en niet iemand anders hier over laten slecht voelen als die man zich al niet slecht voelde had kan ik geloven dat hij er zeer eng uitzag ! Ik hoop dat de ponys verkocht zijn of misschien zelf opgehaald zijn door dierenbescherming! :)

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 22:37

Ik zal de tips zeker meenemen als er iets vergelijkbaars gebeurd! Allemaal bedankt :)

Oh en Andra, op mijn telefoon leek het een hele lange tekst door het lettertype op Bokt, maar het bleek uiteindelijk wel mee te vallen. Dus vandaar!

Soof_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 21:17

Vervelende situatie, maar schuif inderdaad nooit het schuld naar je toe. Het is natuurlijk niet fijn, maar ze waren niet jouw verantwoordelijkheid, heb je er ook al met je ouders/grootouders/wie dan ook... Over gesproken? En zo niet doe dat dan misschien kan dat je nog helpen.