Wat vinden paarden van paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

drieke3

Wat vinden paarden van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:26

Zoals velen onder jullie ben ik vaak bezig met de vraag 'vindt mijn paard dit wel leuk' Ik rijd mijn paard met een 'simpel' dubbelgebroken bitje. Maar toch vraag ik mij vaak af of hij nu geen pijn leidt en het niet gewoon haat :|

mika11

Re: Wat vinden paarden van paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:31

Ik wil niet dat mijn paard pijn lijdt en het haat.
Daarom is mijn paard goed verzorgd, gebit is goed onderhouden, een passend bit (net een nieuwe via een bit fitter), een passend zadel. :D
Ook rijden we voornamelijk recreatief, en vooral van de buitenritjes merk ik dat m'n paard het heerlijk vindt.
Dus...mijn paard vindt het wel leuk.

Of jouw paard pijn lijdt of het rijden haat, hangt voornamelijk af van jezelf.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:35

als je veel trekt in de mond, en je merkt gewoon dat je paard het niet fijn vind, dan heb dus gelijk: je paard haat het gewoon, maar als je een geode band hebt met het paard en je merkt dat je paard goed luistert en graag meewerkt (hoeft niet altijd: sommige paarden vinden het moeilijk en ieder paard heeft wel is een slechte dag) dan vind hij t vast heerlijk!

drieke3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:45

Ik hoop dat hij het leuk vindt maar soms zie ik in zijn ogen dat hij maar triestig kijkt :/ mijn pony heeft een goed gebit, wordt goed onderhouden en krijgt veel liefde maar pff ik ben niet zo zeker of hij wel can rijden houdt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:49

Wat doe je dan met je pony als je gaat rijden?
Als je bijvoorbeeld altijd in de bak rijd, dat vinden paarden soms wel saai worden.
Het helpt al als je afwisseling biedt, een buitenritje, balkjes lopen etc.

Je kan toch ook wel merken tijdens het rijden hoe je pony het vindt?
Loopt hij lekker voorwaarts, niet zuur tijdens het rijden?
Is je pony soepel, houdt hij zich niet ergens vast zodat hij stug aanvoelt?
Daaraan kun je ook al veel merken, hoe je pony zich voelt.

drieke3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:55

Genoeg afwisseling hoor! En altijd soepel en voorwaats maar toch kan ik niet begrijpen dat een paard het leuk kan vinden om met een bit in zijn mond te zitten

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:07

ik denk niet dat paarden 'triestig' kunnen kijken, je kan natuurlijk wel veel aan hun lichaamstaal en oren etc zien maar verder denk ik dat zielig kijken of blij kijken meer iets is wat mensen zo interpreteren. Als een paard iets geks ziet, dan ziet hij er vrolijk en opgewekt uit terwijl hij eigenlijk meer alert is.

Qua rijden kun je toch wel merken of een paard iets leuk vindt..? Ik merk heel duidelijk dat mijn paard springen super leuk vindt en dressuur wat minder. Ik houd daar natuurlijk wel rekening mee, maar dressuur moet ook gewoon gebeuren en bovendien is rijden maar kort en niet eens iedere dag, de rest van de dag kan hij doen waar hij zin in heeft, dan mag hij ook best even 3 kwartier aan het werk vind ik.

Ik denk dat veel paarden liever zich vol staan te stouwen met gras dan dat ze aan het werk gaan, maar dat is ook niet echt goed voor ze en er is natuurlijk een verschil met rijden niet geweldig vinden en rijden haten, al denk ik niet dat er paarden zijn die rijden haten als er normaal mee om wordt gegaan en ze geen pijn hebben

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:47

je ziet vanzelf wel of het paard het niet leuk vind of niet, ik ga dan wel meestal door met rijden omdat hij er anders gebruik van gaat maken (mijn pony laat duidelijk zien of ie er zin in heeft, en of ie het leuk vind, maar niet alles kan leuk zijn! zoals wij school of studie ook niet altijd even leuk vinden)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:40

bit, zweep en sporen maak je zo hard als je zelf wilt.
haat? nee denk het niet. anders zou mijn verzorgpony nooit hinniken als ik hem roep denk ik.
hij is blij als ik er ben (hoop ik), en hij weet wat we altijd gaan doen.
paarden kunnen niet praten, dus wij (mens en paard) communiceren met lichaamstaal.
als hij pijn lijdt door het bit, heb ik dat gelijk door.
ik ken hem. ik laat hem geen pijn hebben terwijl het ook anders kan zonder pijn.