basisoefeningen vrijheidsdressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

basisoefeningen vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:36

hoii,
ik ga beginnen met vrijheidsdressuur, en ik wil graag weten welke basisoefeningen je het eerst kunt/moet leren.
en zijn er erg behulpzame filmpjes op internet, of texten? ben beginner met vrijheidsdressuur.
ik weet al dat ik natuurlijk niet dat paard ineens moet gaan laten liggen of laten steigeren, ik wil beginnen met iets simpels, spaanse pas vind ik zelf heel mooi maar daarvoor wil ik nog wat dingen doen, kusje en flemen noem ik geen vrijheidsdressuur, en kusje kan ze al, flemen doet ze al genoeg want ze eet alles op *\o/* ik wil beginnen met t vrijheidsdressuur waarin je lol hebt, maar wel echt resultaat ziet, een kusje vind ik dan ook wel bij het lol horen maar niet bij de echt leuke resultaten.

mvg

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:37

Je kunt best beginnen met voedsel weigeren *D

En daarna wat kleine trucjes als flemen, nee schudden,...
Zo heb ik het toch gedaan /3

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:39

Wat bedoel je precies met 'resultaat zien'?
Wat voor resultaat bedoel je daarmee?

Het beste kun je als eerst beginnen met je paard te leren wijken voor druk, netjes mee lopen en stilstaan. Ook het netjes en met respect wachten voor eten is verstandig om te doen. Je hoeft een paard niet te leren voedsel weigeren. Als hij weet dat hij zonder respect NOOIT wat krijgt, zal hij als het goed is niet opdringerig worden.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:43

Ambertjeluna schreef:
Je kunt best beginnen met voedsel weigeren *D

En daarna wat kleine trucjes als flemen, nee schudden,...
Zo heb ik het toch gedaan /3

nee schudden zou ik wel leuk vinden, goede tips om te beginnen? :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:44

DianXX schreef:
Wat bedoel je precies met 'resultaat zien'?
Wat voor resultaat bedoel je daarmee?

Het beste kun je als eerst beginnen met je paard te leren wijken voor druk, netjes mee lopen en stilstaan. Ook het netjes en met respect wachten voor eten is verstandig om te doen. Je hoeft een paard niet te leren voedsel weigeren. Als hij weet dat hij zonder respect NOOIT wat krijgt, zal hij als het goed is niet opdringerig worden.

ik bedoel daarmee dat kusje gewoon een kusje is, ik wil er echt trots op zijn, jeetje, ik snap mezelf eigenlijk oook niet, misschien n foute verwoordig, ik bedoel meer van dat ik er echt aan wil werken en dan tja… echt resultaat wil zien. (slechtste uitleg ooit)

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:45

Nee schudden heb ik geleerd door aan haar oorhaartjes te kriebelen en wanneer ze schud belonen
(Ik werk ook met een clicker :D )

Saab99

Re: basisoefeningen vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:21

Voetjes optillen op commando is een hele goede basis en ook handig voor het aanleren van andere oefeningen!

xdaphii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:57

vrijheidsdresuur.nl , hele duidelijk uitleg en het beste is inderdaad om te beginnen met voedsel weigeren, targetten maar op de site staan volgens mij ook basis dingen. Juist flemen en kusje geven zijn dingen die handig zijn, zodat je ook handigheid krijgt in hoe je de kunstjes aan leert en wanneer je moet belonen etc. Maar ik denk dat je heel ver komt met de site's en filmpjes haha! :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:01

Misschien de spagaat? Het is niet heel erg moeilijk om te leren en zo leuk om te zien hoe op een gegeven moment het kwartje valt :)) Die van mij misbruikt het heel af en toe nu het kwartje is gevallen en dan gaat ze ineens in de spagaat staan en heel lief kijken :P

Overigens ben ik wel gewoon begonnen met voedsel weigeren, stilstaan, meelopen en dat soort basis dingen.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:08

Nee schudden heb ik beide paarden aangeleerd door het halster niet helemaal over een oor te doen, dus net het laatste puntje eronder laten. Hierdoor gaan ze automatisch schudden en was maar een paar keer nodig toen konden ze het al linken met het gebaar erbij. Erg simpel om te leren. Mijn ruin heeft er soms geen zin in en gooit dan alles in 1 keer eruit, nee schudden terwijl je fleemt met een voetje erbij }:0 Beloon ik uiteraard niet maar ziet er zo grappig uit :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:13

ik zou niet beginnen met voedsel weigeren. Het is absoluut een goede oefening maar nou niet echt een leuke oefening voor je paard dus niet echt leuk beginnen. Ik zou beginnen met hand aanraken of een een andere target.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:23

En toch zou ik starten met de makkelijke oefeningen. Leer eerst dat hij of zij niet mag bedelen voor voedsel, Als ze onnodig trucjes gaat uitvoeren kan je niet eens beginnen vind ik. Een goede basis staat voorop natuurlijk. Als ze flemen en kusje al denkt wat dacht je dan van nee schudden? En daarna target of gapen. Misschien is ze dan wel klaar voor voetje en daarna spaanse pas, en tegen die tijd kan je hem of haar dan ook leren liggen. :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:25

misschien de jambette? is erg makkelijk om te leren :P

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:36

Interessant, lees even mee :)
Raden er mensen ook aan het boek Vrijheidsdressuur van Miriam Weme aan?
Of die van Sigrid Schope?
Of die van Nikki van Olst?

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 20:41

Nalanta.nl is een leuke website om op te kijken!

Misher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:29

Lavitana.nl legt de trucjes heel goed uit!