Pony bokt bij tik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ejikas

Pony bokt bij tik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 15:43

Hoi bokkers!

Ik heb een vraagje, op de manege is er een pony waar ik best vaak op moet. Het probleem is alleen dat hij soms dagen heeft dat hij gewoon echt niet doorloopt en dan kan ik aansporen wat ik wil maar hij is dan gewoon echt blind voor het been. Mijn instructrice zegt dan altijd dat ik hem een tik moet geven en de eerste paar keren deed ik dat ook maar nu weet ik uit ervaring dat hij dan helemaal gek wordt en gaat bokkeb en uiteindelijk nog niet doorloopt. Weet iemand wat er met hem is en of ik er wat aan kan doen? Alvast bedankt!

bontejames

Re: Pony bokt bij tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:48

Sommige paarden doen dat gewoon. Mijn oude pony bokte in het begin de hele tijd. Ik was niet bezig met rijden maar met bokken uitzitten. Na 4 jaar is het volledig eruit gegaan en deed hij dit alleen nog een keer in de zoveel tijd met aanspringen in de galop. Het kan uitproberen zijn, of iets zit niet lekker in zijn lichaam. Verder zou ik eerst vragen aan de eigenaresse van de pony of hij al wel eens nagekeken is door bijv. een osteopaat en een zadelmaker. Ik snap dat dit lastig is want het is niet jouw eigen pony maar die van de manege. Verder VEEL overgangen rijden, als hier de mogelijkheid in de les voor is natuurlijk.

Succes!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:53

Dat is een discussie die de pony met jou aangaat.
Op dat moment is het de kunst de discussie te winnen zonder je geduld te verliezen.
Dus iedere keer als de pony naar jou zweep slaat geef je been en een nieuwe tik met de zweep, niet slaan, maar consequent herhalen tot de pony met alleen je berenhuid al genoeg reactie geeft zonder weer op iets te slaan naar je zweep. Beloon hem dan ook goed zodat hij weet dat het goed is zo.
Dan heb jij de discussie gewonnen.
Alleen, omdat het een manege pony is is de kans zeer groot dat je dit iedere week opnieuw krijgt omdat niet iedere ruiter consequent reageert dus is het wel iedere week opnieuw beginnen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 15:56

ik zou eens aan je instructrice vragen waarom de pony niet wil, leer je meer van dan bokken uitzitten.

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 16:01

Okee dank jullie wel, ik denk dat het dan inderdaad een beetje een onbegonnen zaak is omdat er elke keer weer anderen op rijden en ik vind hem ook niet leuk genoeg om te leasen (als dat uberhaupt zou mogen van m'n ouders :+ ) maar toch bedankt en misschien lukt het wel als ik gewoon m'n rust houd en niet gelijk ga zitten stressen of die nou eindelijk wilt doorlopen _O-

haaikaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:17

Op de manege waar ik als kind reed, moest ik soms op een paard die in het midden stil ging staan plakken en ook bokte als je hem goed wilde laten doorlopen (dmv een tik met een zweep bijvoorbeeld). Ik weet het nog goed, Odeur heette hij. Ik was bang voor het paard en moest altijd bijna janken als ik op hem moest. Zo erg vond ik het. In de stal was ie ook niet bepaald vriendelijk te noemen.

Later bleek dat het arme beest pijn in zijn rug had, al die tijd, en mocht ie naar de slacht.

Slaan totdat een paard opgeeft en jij hebt "gewonnen", lijkt me nooit echt een aanrader...

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 16:28

Handig is inderdaad om te kijken of er een reden is dat ie niet wilt doorlopen. Gewoon omdat hij normaal bij anderen ook niet hoeft door te lopen en er geen zin in heeft (en niet aangepakt wordt) of omdat ie daadwerkelijk vast zit of ergens last van heeft. Is hij wel goed aan het been? Anders zou je dat ook eerst kunnen verbeteren. Veel overgangen van stap naar draf, of halthouden - stap, halthouden draf. Worden ze vaak wel wat frisser van en veelal gaat het versnellen dan ook wel makkelijker. Met kleine hulpen beginnen en veel je stem gebruiken en als er geen reactie is wat duidelijkere hulpen geven. Nog geen reactie dan een tik (evt op de hals, al gaat mijn voorkeur uit naar een tikje op de kont). En wel belonen als ie het goed doet :) Belangrijk inderdaad bij een bok goed been geven en proberen door te rijden. Is het een enkele bok of meerdere achter elkaar? En kijk ook naar jezelf: Als je wilt dat de pony versnelt, hou je hem misschien onbewust tegen? Geef je hem bijvoorbeeld iets ruimte van voor waardoor hij ook goed kan wegkomen? Misschien heb je er wat aan :) Nog succes ermee!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:13

Ik rijd er zelf ook zo een: blind voor het been en opstandig tegen de zweep. Wat bij hem goed werkt is je hulpen consequent, maar minimaal gebruiken. Als hij te langzaam loopt eerst een stemhulp (persoonlijk klik ik met mn tong), als ie dan niet sneller gaat, een aansporing met de benen, dan een fermere aansporing (je ben iets naar achter leggen wil nog wel eens een verrassingseffect hebben) en als ie dan nog niet luistert een tik. Belangrijk is dat je geen been geeft zolang hij goed loopt, dus niet bij iedere pas, want dan raakt hij verder afgestompt. Als ik consequent blijf, gaat het paard vaak beter reageren op mijn hulpen. Dat bokken kun je weinig aan doen, negeren of een por geven en stug door gaan.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:29

hoi!! k heb zelf ook eerder zo'n probleem gehad, toen ik nog in de manegeles reed,
dat is als je zelfvertrouwen hebt niet zo moeilijk: als je bokken niet eng vind geef je hem na de bok nog een tik, dan bokt hij weer en weer een tik, net zolang tot jij de laatste bent.
als je geen zelfvertrouwen hebt voelt de pony dat en zou hij daar ook gebruik van maken, dan kan je wat hier boven stond ook proberen, maar als je een beetje bang bent wil je natuurlijk niet al te veel gebok, ik heb 2 optie's die misschien helpen: 1: ga niet meer op die pony, je meot het echt opbouwen, ga eerst op de makkelijkste pony, en ga zo steeds om hoog met de pittigehid van de pony, uiteindelijk kom je echt wel bij deze bokker :P
2: neem een prive les met die pony, en dan bij een goede leraar, ik zat zelf ongeveer 3 jaar terug ( toen ik dat probleem had) bij een lerares die heel kort af was, ik vroeg: hoe meot ik aan de teugel leren lopen? en haar antwoord was ; dan moet je je pony al onder controle hebben vanaf t begin en dat is niet zo, toen draaide ze zich om naar de andere kant van de bak, dat moet je niet hebben!

meestal zijn de eigenaren van de manege's heel goed, ik krijg ook nog steeds af en toe priveles van een manege eigenaar, gewoon om mij een beetje te laten verbeteren, helpt heel erg

succes!