"Kermispony's"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

"Kermispony's"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:52

Hooii
Morgen is er bij ons in het dorp de boerenmert. Er staat dan altijd een mevrouw met Shetlanders. Ze neemt een stuk of 6 Shetjess mee in een 2 paardstrailer. Beetje krap....
Er staat een emmer water maar ze krijgen amper tijd om daar uit te drinken. Het viel me op dat de zadels soms niet passend waren. En als een pony niet goed meeloopt wordt hij van 9 tot 4 aan een touwtje gezet, alle kinderen mogen meelopen met een pony ( ook als ze geen ervaring hebben) Ik vind die pony's altijd maar een beetje zielig. Ze moeten tussen de drukte lopen.
Maar er is morgen ook nog heeeel slecht weer aangegeven ( lekker dan.. Ik heb me als vrijwilliger opgeven om buiten het drukste deel mee te regelen, maar waarschijnlijk komen er niet zo veel mensen)
Als de pony's er staan hebben ze ook geen enkele schuil gelegheid, en door de regen en harde wind komt er denk ik bijna niemand dus moeten de pony's ook stil staan... Ik weet het NIET zeker dat die mevrouw er is maar de afgelopen jaren was ze er wel (en ze verdiende ook wat. ) ik vraag dit eigenlijk voor het geval dat....

Maar eigenlijk was mijn vraag of er niet een of andere regel is die je verplicht om kermispony's eten, water, schuil gelegenheid en dat soort dingen te bieden.
Ik hoor het graag!!

Jolandaa_

Re: "Kermispony's"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 21:55

hmm, van regen gaat een dier niet dood.
Hier ook regelmatig dezelfde pony's met de braderie. Water voorziening genoeg, pony's worden afgewisseld.
Van een dagje rondjes lopen gaan ze niet dood, dan doen ze wat voor de kost ;)
Enig nadeel als je op een terras ernaast zit dat 't naar paard stinkt.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 21:59

Tenminste afgelopen jaren was het bij alle pony's kind er op, kind er af, kind er op enz... Ik heb toen meegeholpen en er was geen afwisseling van pony's.......

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:01

Ja dan nog zie ik persoonlijk niet het probleem. Die beestjes zullen de overige 6 dagen in de weide staan. Een dagje lopen is echt geen drama.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 22:02

Ach ja.. Ik vind het gewoon een beetje zielig

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:03

Pony's die 1 keer in het jaar een dagje moeten werken hebben het naar mijn inzicht beter dan shets die1/meerdere keren per week een veel te groot kind mee moeten zeulen en waar de kinderen dan nog allerlei fratsen mee uithalen, "wan shetjes zijn sterk"

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:08

Ik denk dat de pony's wel naar meerdere kermissen mee genomen worden.
En of het voor 1 dag is of niet, ze moeten tussendoor wel even een pauze hebben en sowieso even kunnen drinken. Het lopen tussen de drukte vind ik niet een probleem, ze zijn het waarschijnlijk gewend.
Maar enige wat je eventueel kan doen is met de vrouw praten over of je de pony's tussendoor even mag laten drinken. (ik begrijp dat jij helpt met de ritjes?)

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:11

ik snap ts heel goed
Mits er goede verzorging is, goede conditie van de dieren hoeft het geen probleem te zijn. Persoonlijk zou ik zelf thuis blijven met de dieren met het weerbericht voor morgen in mijn achterhoofd
@zoe97 pony's die 1x pj moeten werken is zeker wel slecht, stel je voor dat jij een jaar lang lekker lui op de bank hangt en dan in 1x een marathon moet lopen.... wat zal jij dan kapot zijn en je kan er ziek van worden

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:19

3 shetten in een trailer is niet krap hoor. Ze worden schuin gezet, niet hetzelfde als paarden of pony's die in een trailer gaan.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:20

Met mijn shetje gaan we altijd met 4 shetjes in totaal naar een markt. 2x in het jaar.

paarden krijgen rust, worden afgewisseld en hebben genoeg mogelijkheid tot drinken, zadels passen enz.
Paarden zijn in goede conditie, en als het nou echt zo slecht weer word zou ik het wel weten. Gaan.
Aangezien die vrouw een trailer heeft kan ze altijd schuilen.

Ik zou mij er niet druk om maken.
En als je er toch mee zit? Vraag er gewoon naar ze wilt misschien best wat uitleggen

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:21

Ik vind dit ook altijd erg zielig en laat onze kinderen nooit op zo'n pony zitten.
Onze vroegere dierenarts kent wel iemand met pony's op de kermis en zegt dat die beestjes wel goed verzorgd worden omdat ze geld moeten opbrengen. Met kreupele of zieke pony's zijn de eigenaars niets.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:40

Kimberley84 schreef:
ik snap ts heel goed
Mits er goede verzorging is, goede conditie van de dieren hoeft het geen probleem te zijn. Persoonlijk zou ik zelf thuis blijven met de dieren met het weerbericht voor morgen in mijn achterhoofd
@zoe97 pony's die 1x pj moeten werken is zeker wel slecht, stel je voor dat jij een jaar lang lekker lui op de bank hangt en dan in 1x een marathon moet lopen.... wat zal jij dan kapot zijn en je kan er ziek van worden

Jij dacht dat ze werden ingezet op de renbaan ;) Je kan beter denken aan rondjes over een pleintje sukkelen, dat houdt iedereen een dag vol.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 07:51

Ik vind het zielig... niet dat ze rondjes moeten lopen maar wel dat iedereen er mee mag lopen op mag zitten en doen. En slecht passende zadels is ook voor één dagje al vervelend lijkt me. En ze moeten gewoon mogen eten en drinken en sowieso even een pauze krijgen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:13

H0rse_Roos schreef:
Ik vind het zielig... niet dat ze rondjes moeten lopen maar wel dat iedereen er mee mag lopen op mag zitten en doen. En slecht passende zadels is ook voor één dagje al vervelend lijkt me. En ze moeten gewoon mogen eten en drinken en sowieso even een pauze krijgen.

Iedereen mee lopen lijkt mij ook niet het beste idee. Doen wij nooit want je weet maar nooit wat voor ,,paarden" meisjes je komen helpen -O-

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:14

Hoe weten jullie nu dat de zadels niet passen dan?

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:26

Ik ben het eens met Jolanda.
Kun je de vrouw niet vragen hoe ze het doet met de pony's? Je oordeelt nu over die mevrouw en haar pony's door middel van wat jij ziet, 1 dag in het jaar.
Misschien krijgen die pony's wel genoeg rust en eten tussendoor.

Niet zo druk om maken hoor. :j

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 11:17

ach het is vandaag afgelast

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 18:51

helaas niet, wilde paarden kunnen ook niet echt 'schuilen', persoonlijk vind ik kermispony's vreselijk zielig, t enige wat je kan doen is er wat van zeggen, doe ik ook altijd, doe niet voorzichtig 'hoelang staan die pony's hier? *vriendelijk zeggen*' 'van 9 tot 4' ' *geschokt* wat? en waar is hun voer en huisje om te schuilen? en t drinken (zeg t alsof t heel logisch is zo van tuurlijk is ie hier)' 'bijv: die krijgen ze thuis' 'wat? alsjeblieft doe normaal, zei hebben ook gevoel, sorry mevrouw maar dit is echt heel onaangenaam.
klinkt hard maar doe ik ook altijd, en dan zie je die mensen kijken van 'dat weet ik wel...' ik heb zelfs n keer overgehaald t jaar daarop t beter te doen!

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:59

SBravour schreef:
Kimberley84 schreef:
ik snap ts heel goed

Jij dacht dat ze werden ingezet op de renbaan ;) Je kan beter denken aan rondjes over een pleintje sukkelen, dat houdt iedereen een dag vol.

haha nee maar ik bedoel ermee te zeggen dat het niet wenselijk is om ongetrainde pony's een hele dag rondjes te laten lopen. Voor jou lijkt het geen arbeid maar dit heeft meer impact op de spieren dan dat je zou denken