Bitloos en zweet :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fennaxaranka

Bitloos en zweet :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 18:09

Hallo mede bokkers,

Ik heb sinds kort een super lieve pony en ik ben helemaal gek op haar☺️
En we doen heel veel, denk aan vrijheidsdressuur, longeren, wandelen, dubbele lijnen en binnenkort mennen.

Alleen vroeg ik me af wat jullie doen om jullie paarden zegmaar te laten zweten, als in hard aan het werk zetten?

Mijn tweede vraag,
Ik wil graag mijn pony bitloos leren, alleen kan ik nergens een bitloos hoofdstel maat shet vinden, wie wat weet mag het zeggen!

Groetjes

Celine_Famke

Re: Bitloos en zweet :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:11

Hoezo zou je paard moeten zweten?
Het ene paard zweet amper, de ander al na een kort ritje...

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:20

Mijne zweet ook nooit, heb met 1,5 uur mennen onder een felle zon met moeite een vochtige (nieteens natte) plek onder het borsttuig gekregen. In de zomer zweet hij wel meer. Als bitloos hoofdstel kan je een kaptoom gebruiken (minihorseshop) of een FRA pardoes. De FRA pardoes is wel alleen voor grotere shetlanders bedoeld. Op instagram maakt @baroquetack hoofdstellen op aanvraag, dus ook zonder ornamenten en dergelijken. Ik ga van de zomer proberen om over te stappen naar bitloos mennen. Ik ga mijn kaptoom onder het hoofdstel doen, zodat ik ook makkelijk de leidsels weer aan het bit kan doen. Hopelijk heb je hier wat aan :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:24

Ik rij nooit bewust mijn paard in het zweet.
Zomers zweet ze wel wat sneller door de warmte.
Maar niet dat ze persé moet zweten, dat ze dan beter aan het werk is geweest.

Wil je bitloos gaan mennen?
Of is het de bedoeling dat je bitloos gaat rijden?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:51

Waarom wil je die in het zweet rijden? Om af te laten vallen? Of heb je een andere gedachte erachter.

Je hebt een shetlander maat hoofdstel van FRA bijvoorbeeld, maar er zijn wel meer merken. Ik heb ook twee zelfgemaakte sidepulls maat shet. 1 van marktplaats en 1 laten maken. Maar ik heb ze toch ook liever van leer eigenlijk.

xMistyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:59

Volgens mij bedoelt de TS het laten zweten niet letterlijk maar figuurlijk als in, hard aan het werk zetten...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:18

ik verplaats dit even van SMP--> YRT

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 00:39

Fra heeft meerdere bitloze modellen in maat shet. Zeker aan te raden. Barefoot heeft ook een maat shet geloof ik ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 02:06

Dubbele lijnen, longeren en mennen kan je haar ook mee aan het werk zetten lijkt me.

Als je haar wilt bekeren, ga je dan zelf rijden? Want ik heb het idee dat je al wat ouder bent omdat hele jonge kinderen over het algemeen niet op bokt zitten, dus dan vroeg ik me af, ben je dan niet te lang of te zwaar voor je pony? :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:45

ik snap dit niet heel goed,
paarden lijken eigenlijk best veel op mensen: sommige zweten al na 10 minuten gym en de andere pas na 4 uur.
ik zelf zweet ook helemaal niet, fijn :)
paarden hebben t zelfde, maar misschien bedoel je hiermee dat je je paard actief wilt laten zijn, dat lijkt mij niet zo moeilijk: op t begin veel tempo wisselingen, ga van draf in stap en van stap in stilstand dan meteen in draf en op de lange zeiden even middendraf etc. daarna erg consequent zijn, laat je pony opletten, werken ze erg hard voor

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:50

Je shet zal wel een goede conditie hebben als ze nu amper zweet, dus als je je paard echt wil laten zweten zou ik het eens doen in de volle zon onder de middag, en een goed bitloos hoofdstel? Op Divoza heb ik de mijne voor mijn shet gekocht!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:07

Horseboy56 schreef:
Je shet zal wel een goede conditie hebben als ze nu amper zweet, dus als je je paard echt wil laten zweten zou ik het eens doen in de volle zon onder de middag, en een goed bitloos hoofdstel? Op Divoza heb ik de mijne voor mijn shet gekocht!

ik denk ten eerste dat ze t anders bedoelt, met een apard laten zweten
en je gaat je paard toch niet in de brandende zon laten werken, tot ie zweet

het doel is dat je paard voor je werkt en ontspand, niet dat ie heel erg zweet en je m een uur moet uitstappen omdat ie nat is

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:10

anemoonlena schreef:
Horseboy56 schreef:

het doel is dat je paard voor je werkt en ontspand, niet dat ie heel erg zweet en je m een uur moet uitstappen omdat ie nat is

Sorry, dan heb ik het verkeerd verstaan! En ja ik dacht lokaal dit is toch knetter? Maar ja ik zei gewoon wat ik zou doen :p

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:13

Horseboy56 schreef:

het doel is dat je paard voor je werkt en ontspand, niet dat ie heel erg zweet en je m een uur moet uitstappen omdat ie nat is[/quote]
Sorry, dan heb ik het verkeerd verstaan! En ja ik dacht lokaal dit is toch knetter? Maar ja ik zei gewoon wat ik zou doen :p[/quote]

okee haha
wat bedoel je met 'en ja ik dacht lokaal dit is toch knetter'

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:09

Ik weet niet hoe ik de lik hier mort plaatsen maar op horseshopinternational hebben ze een leuk bitloos hoofdstel voor Shetlanders voor 75.-