Welk ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nico_lette

Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 14:53

Hoii,

Ik krijg zo goed als zeker een eigen paard, over een paar weken willen we serieus op zoek gaan maar mijn vader wil dat ik me eerst meer verdiep in welk ras ik wil, hoe oud etc.
Nu vraag ik me af, ik ben 1.75 en wordt wss rond de 1.79. Ik weeg nu telkens rond de 50 kilo, soms meer, soms minder. Ik wil graag springen en dressuur doen, niet serieus wedstrijden rijden etc.
Nu de vraag; Welk ras past hier het beste bij en hoe groot moet het paard zijn?

Alvast bedankt!

Edit; Het is niet zo dat ik totaal geen verstand heb van paarden, maar hier zitten mensen die toch meer verstand van paarden hebben, dus dat is de reden dat ik dit vraag omdat ik totaal niet op een te klein paard wil rijden.

_fairytale

Re: Welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:55

wat vind je fijner, een smal paard, of toch liever een iets breeder gebouwd paard?

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 14:56

horsewiebe schreef:
wat vind je fijner, een smal paard, of toch liever een iets breeder gebouwd paard?

Een smaller paard, maar heel smal hoeft ook niet. Ik ben 'm niet zo van het breed zitten:P

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:01

Wat spreekt je aan? Met 1.79 word je aardig lang, voordeel is wel dat je (nu, niet banketstaaf bedoeld verder hoor XD) weinig weegt, maar ik zou zeker geen pony nemen, dus kijken vanaf de lengte van 1.60 m+.

Misschien gewoon wat rond zoeken op internet? Er zijn zoveel richtingen die je op kan, KWPN, grote andalusier, shire, tinker... Noem maar op!

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 15:03

Joanieke schreef:
Wat spreekt je aan? Met 1.79 word je aardig lang, voordeel is wel dat je (nu, niet banketstaaf bedoeld verder hoor XD) weinig weegt, maar ik zou zeker geen pony nemen, dus kijken vanaf de lengte van 1.60 m+.

Misschien gewoon wat rond zoeken op internet? Er zijn zoveel richtingen die je op kan, KWPN, grote andalusier, shire, tinker... Noem maar op!

Haha, klopt, hoelang dat weinig wegen nog duurt weet ik niet:P
Ik zoek al heel veel rond haha, ik wil in ieder geval een ruin en verder weet ik echt niet wat ik wil:P

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:05

Je zou kunnen kijken voor een paard met wat meer ervaring, de stap om dan bijvoorbeeld het bos in te gaan is zo ook een stuk kleiner (daar hik ik nu tegenaan.. :=)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:05

Waarom ga je niet gewoon naar een aantal leuke ruinen kijken die je aanspreken? Dan vindt je vast wel een die je aanspreekt zonder puur naar ras te kijken :j

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 15:09

Ik wil inderdaad graag een paard met wat ervaring, maar heel veel ervaring hoeft ook weer niet.

Ik ben ook echt van plan dat te doen maar ik wil toch weten of er misschien een speciaal ras is :))

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:09

Ik zou zeker zelf een grote E pony/ paard zoeken. Zeker niet te groot omdat je zelf niet zwaar bent en dus bij een groot paard al snel niets meer in te brengen hebt. Een wat fijnere paard met ervaring. Als een paard je aanspreekt gewoon eens langs gaan en proberen. Mocht je interesse hebben stuur dan even een pb, ik weet een leuke E pony met veel ervaring waarmee je eigenlijk alles kan doen, springen, crossen, buitenrijden, dressuur.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 15:11

davinci2412 schreef:
Ik zou zeker zelf een grote E pony/ paard zoeken. Zeker niet te groot omdat je zelf niet zwaar bent en dus bij een groot paard al snel niets meer in te brengen hebt. Een wat fijnere paard met ervaring. Als een paard je aanspreekt gewoon eens langs gaan en proberen. Mocht je interesse hebben stuur dan even een pb, ik weet een leuke E pony met veel ervaring waarmee je eigenlijk alles kan doen, springen, crossen, buitenrijden, dressuur.

Ik stuur een pb;)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:12

davinci2412 schreef:

Ben ik het niet mee eens eigenlijk.
Je hebt grote paarden die véél meer flexibeler/gevoeliger zijn dan bijvoorbeeld fjorden, die enorm hard op de hand kunnen zijn... Het ligt er maar net aan hoe zacht jou hand is etc. Elk paard kun je zo hard maken als je zelf wilt, groot of klein.. (Wat je natuurlijk niet wilt)

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:26

Joanieke schreef:
davinci2412 schreef:

Ben ik het niet mee eens eigenlijk.
Je hebt grote paarden die véél meer flexibeler/gevoeliger zijn dan bijvoorbeeld fjorden, die enorm hard op de hand kunnen zijn... Het ligt er maar net aan hoe zacht jou hand is etc. Elk paard kun je zo hard maken als je zelf wilt, groot of klein.. (Wat je natuurlijk niet wilt)

Ik ben het met je eens, maar elk paard kan als hij enthousiast wordt, bijvoorbeeld tijdens het springen of een buitenrit, behoorlijk sterk worden en dan kan het zijn dat je minder te vertellen hebt. Daar doelde ik eigenlijk voornamelijk op

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:29

Dan is er nog steeds geen verschil tussen een klein en een groot paard... Grotere paarden zijn in mijn omgeving trouwens vaak rustigerer dan de pony's, de ponyes zijn dan vaker juist heter... En qua het gewicht inbreng van 50 kilo denk ik niet dat dit voor een paard of pony uitmaakt, hij dient immers gewoon je gewicht te 'accepteren'. Een pony van 1.55 zal geen verschil voelen als een paard van 1.80 bij wijze van spreken.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:49

Als ik het zo lees.... Een KWPN

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:15

Een Tinker is overal goed voor. Ze zullen wel niet de top halen, maar ze zijn enorm veelzijdig. Je kan ermee dressuren, springen (maar ze halen veel meer dan 1 meter dan weer niet), mennen als je weer wat anders wilt doen. Ze zijn gefokt door de zigeuners in Ierland op dat ze goed hun karren kunnen trekken en dat ze een goedaardig karakter hebben, dit is erg goed gelukt dus.
Natuurlijk is elk paard anders en kan je bijvoorbeeld een Shetlander in een Shirevelletje tegenkomen, dus het beste is gewoon om verschillende paarden te proberen en te kijken of je er een klik mee hebt :)

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:31

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:13

ik zou een lekker groot stevig paard zoeken, die zijn meestal wat duurder, maar die kunnen alles, je kan je ook verdiepen in de bouw want tja je hoeft toch niet bepaald te zoeken op een bepaald ras? als je dat wel wilt, ik dacht een fries maar als je wil tspringen is dat niks en dressuur... dus wat dacht je van gewoon een kwpn, ik zou sws als je een beetje een pittig maar wel een goedaardig paard wilt een ruin nemen, wil je een lief paard, dan kan je voor een merrie gan, je moet je niet verdiepen in een ras.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:15

anemoonlena schreef:
ik zou een lekker groot stevig paard zoeken, die zijn meestal wat duurder, maar die kunnen alles, je kan je ook verdiepen in de bouw want tja je hoeft toch niet bepaald te zoeken op een bepaald ras? als je dat wel wilt, ik dacht een fries maar als je wil tspringen is dat niks en dressuur... dus wat dacht je van gewoon een kwpn, ik zou sws als je een beetje een pittig maar wel een goedaardig paard wilt een ruin nemen, wil je een lief paard, dan kan je voor een merrie gan, je moet je niet verdiepen in een ras.

Totdat je merrie hengstig is :') ik heb nu ook een tut op stal staan, men oh men... Laat die lentekriebels bij haar maar verdwijnen _O- (ze is verder wel lief hoor, maar ontzettend eigenwijs nu :+)

Het beste advies is eigenlijk: ga bij paarden kijken, elk dier is anders!

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 20:21

Okee, dankjewel!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:21