Paard wil geen bit in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Paard wil geen bit in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 17:42

Hallo hier ben ik weer :D ,
Sinds december heb ik een nieuw paardje en vanaf ik begonnen ben met rijden was het altijd moeilijk om haar bit in te krijgen. Ze doet voortdurend haar hoofd omhoog :(
Ik heb met haar een tijdje niet meer gereden door haar veulentje maar nu wil ik het rijden weer oppakken maar het duurt altijd weer een tijdje voor dit kan het bit inkrijgen en kvaak met hulp van mijn papa, alleen is het bijna niet mogelijk.( ps. Tijdens het rijden doet ze niets verkeerd dus het bit ligt wel goed)

Wat kan ik hieraan? doen hebben jullie tips? *\o/*

maximuss

Re: Paard wil geen bit in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:43

Laten nakijken door een goede tandarts en dan eventueel een bitfitter laten komen.

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:46

Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt maar je kan proberen om hem eerst vast te zetten met een halster en echt de tijd nemen om hem te borstelen enzo dat hij echt op zn gemak is en dan voorzichtig proberen het bit in te doen en echt uitbundig belonen als hij er in is

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:49

gebit na laten kijken zoals Maximuss al aangeeft.

als dat goed is..

zoals ejikas zegt op je dooie akkertje borstelen..

en aanvulling van mij..
geef m een handje musli, met een appeltje of banaantje in een bak terwijl je staat te poetsen..

dan is er wat speeksel aanmaak en is het bit prettiger om aan te nemen.
kan zijn dat ze gewoon een droog bekkie heeft en dan een kil stuk bit erin, sommigen passen ervoor..
merk hier ook dat mijn pony (ook type droog bekkie) gelijk fijner loopt als hij wat te 'snoepen' heeft gehad tijdens het poetsen.

niet teveel, want met een volle maag is het niet fijn sporten.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 17:49

ejikas schreef:
Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt maar je kan proberen om hem eerst vast te zetten met een halster en echt de tijd nemen om hem te borstelen enzo dat hij echt op zn gemak is en dan voorzichtig proberen het bit in te doen en echt uitbundig belonen als hij er in is

Ik borstel haar eerst helemaal en gewoon een beetje genieten. Ze staat dat buiten haar stal met een halster vastgebonden. Het is niet dat ik direct ga rijden ofzo :)

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:51

en wellicht het bit eerst opwarmen in je handen. Sommige paarden doen heel moeilijk over een koud bit, zeker in de winter/koude maanden.

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:54

Ambertjeluna schreef:
ejikas schreef:

Ik borstel haar eerst helemaal en gewoon een beetje genieten. Ze staat dat buiten haar stal met een halster vastgebonden. Het is niet dat ik direct ga rijden ofzo :)

oooh ja je weet maar nooit hahaha, ik weet eigenlijk niet wat je dan moet doen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:56

baroeg schreef:
en wellicht het bit eerst opwarmen in je handen. Sommige paarden doen heel moeilijk over een koud bit, zeker in de winter/koude maanden.

Een koud bit krijg je bij mijn paard ook niet naar binnen. En een rvs bit ook niet. Misschien een ander materiaal proberen?

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:01

bitloos?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:04

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:07

Probeer is een keer een happy mouth bit.
Misschien dat hij dat beter wil aannemen.

Tandarts etc laten kijken is nooit verkeerd.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 18:08

Voorlopig nog niet :D ik zal het zo zeggen: het rijden is niet zo optimaal, ik ben nog niet zo goed de baas over haar. Ze is eigenlijk een koetspaard en ze werd voor ik haar kocht bijna nooit bereden ( ze is wel zadelmak hoor)

nicky_rilana schreef:
zag net ongeveer een zelfde topic misschien dat je daar nog info uit kunt halen

[YRT] Paard wil opeens geen bit in

Ja maar daar gaat het over een 4 jarig paard die van mij is 14 :D en daar heeft ze net een nieuw bit omdat hij bij het rijden met het bit ging lopen,... Dus een hele andere situatie

Ik heb een enkelgebroken watertrens van decathlon :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 04-08-20 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote uit bericht verwijderd

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:13

Misschien ligt het bit toch niet lekker, of heeft je paard gebitsproblemen. Ik zou er eerst een goede tandarts bij halen. Die kan ook kijken of het bit in de mond past. Evt. kun je nog een (paar) andere bitten uitproberen.
Mijn paard had tijdens het inrijden niet zo'n vriendelijk bit en degenen die hem inreden hadden niet zo'n vriendelijke hand. Geen leuke combi dus. Ik gebruik voor hem een heel ander bit en ben een stuk zachter in mijn hand, maar toch wilde mijn paard het bit niet makkelijk aannemen. Hij deed zijn hoofd niet omhoog, maar hield wel zijn kaken op elkaar. Een snoepje voeren samen met het bit was voor hem de oplossing. Inmiddels hou ik het bit voor zijn neus en pakt hij het zelf aan. Daarna krijgt hij gelijk een snoepje als beloning.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:16

Veel kans dat je paard last heeft van blokkades. Vraag raad aan een osteopaat/ fysio en zoek dan een goede instructeur die je kan helpen om je paard haar lijf op een juiste manier te gebruiken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:16

Als ze alleen maar haar hoofd omhoog doet, moet je er toch mee leren leven... Bij mij op de manege hebben we ook paarden die dat doen. Eén daarvan is een Fries met een schofthoogte van minstens mijn eigen lengte, kun je nagaan hoeveel moeite dat voor kleine meisjes van 1 meter 60 dat is. Met één hand het hoofd vastpakken, dan met twee handen het bit op de goede plaats voor mond manoeuvreren en dan met je andere hand in de mond kriebelen. Het zal even duren voor je er handigheid in krijgt, maar het lukt uiteindelijk wel. En natuurlijk zorgen dat het bit niet tegen de tanden slaat (vinden paarden niet fijn), en zoals gezegd eventueel opwarmen.

Als er meer aan de hand is (paard gaat happen/uithalen), kun je inderdaad bitloos overwegen of gewoon hulp van meer ervaren mensen blijven vragen. Maar ik denk niet dat het zo'n vaart loopt. Je zegt dat je haar pas sinds december hebt, en dat ze tijdens het rijden nergens last van heeft. Dan is het waarschijnlijk gewoon wennen voor haar en voor jou.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 18:21

Ja inderdaad musiqolog
Ze doet enkel haar hoofd omhoog maar eenmaal ze haar hoofd naar beneden doet doet ze wel haar mond open als ik mijn vinger er insteek of zelfs zonder mijn vinger

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:27

Mijn merrie Firanthe had er ook moeite mee. Ze hield haar hoofd ver uit mijn bereik zodat ik haar geen hoofdstel om kon doen. En dan met schofthoogte 1.75m.....

Maar ze had er wel redenen voor.
Vroeger deed ze haar mond altijd open tijdens het rijden. Dus wat deden ze? Efkes die riemen goed aansnoeren. Haar huid lag rondom helemaal open.

Ik rij niet meer met sperriempje, daarnaast doe ik de kinriem op het eerste gaatje, dus los.
De reden waarom ze haar mond open deed, was omdat ze een laaghangend rooster had. Ik had er een dubbelgebroken dikke trens in liggen en dacht dat ik haar daar een dienst mee deed. Niet dus. Ze had er last van.

Ik heb er een mylerbit in gehangen, die voor mijn gevoel erg scherp is. Maar zij vond het prima en deed haar mond niet meer open.

En als ik nu het hoofdstel in wil doen, bukt ze mooi zodat ik er goed bij kan.

Dus jouw pony zal er toch wel een reden voor hebben. Jij moet uitzoeken waarom.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:39

Als de mond verder gezond is en het bit dus geen ongemak/pijn veroorzaakt...

Leer eerst het paard het hoofd naar beneden te doen op jouw vraag. Tot je bij wijze van spreken op de grond kan zitten en het hoofd naar beneden kan vragen zodat je het hele hoofd kan aaien.
Let goed op of er "gevoelige" plekken op het hoofd zitten, pas als je overal aan kan raken zonder een stress reactie te krijgen kan je verder. Dus kan je de oren plat strijken, kan je aan en in de mond zitten, kan je over de ogen wrijven, snotjes uit de ooghoek plukken, kan je in de neusgaten roeren, aan de kin zitten en ga zo maar door...

Ga dan werken aan het bit aannemen. Neem een los bit, smeer die in met wat lekkers of hou een koekje/lekkersje klaar. Laat je paard het bit zelf oppakken om bij het lekkers te komen (zorg dat dat hoofd laag is!!!) en haal het bit er weer uit, lekker laten uittuffen zeg maar.

Dan met een bit aan een hoofdstel, zorg weer voor dat lage hoofd, zorg dat dat bit lekker is (door er wat lekkers op te smeren of koekje/lekkersje onder te houden. Paard sabbelt bit zelf naar binnen, jij doet het hoofdstel aan, eerst om het oor het dichtste bij je, daarna het andere oor. Zorg dat het hoofdstel zo ingesteld is dat dit kan zonder de oren erdoor te moeten proppen. Pas evt aan op de juiste maat als het hoofdstel al aan is. Dan gelijk weer uitdoen, hoofd laag en bit uittuffen. Let op dat dit zacht en vriendelijk gaat, alleen met laag hoofd het bit eruit halen.

Werk dan eerst met je paard met een "loos" bit. Dus zorg dat het paard een halster/touwhalster aan heeft waarmee je stuurt en doet, laat het hoofdstel en bit met rust. Geef het paard de tijd om dat bit zelf een plaats in de mond te geven (en let op of dat tot rust komt, als dat niet zo is is de kans groot dat dat bit niet bij de mond van dat paard past). Gaat dat goed dan kan je de teugels aan het bit vast zetten en steeds meer gaan vragen via dat bit.

Dus gewoon even helemaal terug naar af, net doen alsof jouw paard nog nooit een bit/hoofdstel van dichtbij heeft gezien.
Vooral niet dat bit erin proppen als het hoofd hoog is, ook niet het bit eruit halen als dat hoofd hoog is. Dan tikt het tegen de tanden en geeft het een ongemakkelijk tot zelfs pijnlijk gevoel.
Neem hier de tijd voor, zie het als een waardevolle training, richt de aankomende tijd hierop in. Nu er een week/2 weken insteken heb je een leven lang plezier van.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:09

je moet dit probleem niet zien als een 'bij probleem' maak er 'het probleem van' ga niet erheen om te rijden, ga er een keer heen om het bit in te krijgen, je vader mag NIET helpen, dan gaat hij t zien als een spel, jij gaat het net zolang proberen tot t lukt, al duurt t een uur, al duurt t 5 uur, al duurt t een dag, al duurt t een week, je blijft proberen! ik weet dat dat erg moeilijk is, om je vader niet om hulp te vragen, ga daarom zonder jej vader, zorg dat JIJ t bit in krijgt, anders denkt hij oh, zij weer, zij krijgt mijn bit toch niet in, lekker langer in de stal staan, als hij t bit in heeft, geef je hem een snoepje, of een klopje, of je zegt allemaal lieve dingen, laat zien dat t zo moet en dat dat de bedoeling is, blijven proberen en alleen jij doet t bit in, neit samen met je vader.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:13

anemoonlena schreef:
je moet dit probleem niet zien als een 'bij probleem' maak er 'het probleem van' ga niet erheen om te rijden, ga er een keer heen om het bit in te krijgen, je vader mag NIET helpen, dan gaat hij t zien als een spel, jij gaat het net zolang proberen tot t lukt, al duurt t een uur, al duurt t 5 uur, al duurt t een dag, al duurt t een week, je blijft proberen! ik weet dat dat erg moeilijk is, om je vader niet om hulp te vragen, ga daarom zonder jej vader, zorg dat JIJ t bit in krijgt, anders denkt hij oh, zij weer, zij krijgt mijn bit toch niet in, lekker langer in de stal staan, als hij t bit in heeft, geef je hem een snoepje, of een klopje, of je zegt allemaal lieve dingen, laat zien dat t zo moet en dat dat de bedoeling is, blijven proberen en alleen jij doet t bit in, neit samen met je vader.

mee eens, anders blijt hij het bit niet in willen doen.

Er is bij mij op de manege ook een paard waar ik vroeger het bit niet van in kreeg omdat hij zijn hoofd omhoog deed, als ik nu het bit in doe denk ik ''waarom lukte dat mij vroeger niet'', nou dat is omdat hij wist dat ik te klein was en daarom nooit bij zijn hoofd kwam als hij die omhoog deed.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 19:16

Bedankt iedereen voor de tips, ik ga dus proberen te laten wennen aan haar bit insteken zonder daarna te rijden. En haar dan belonen met een koekje of zo

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:19

Ambertjeluna schreef:
Bedankt iedereen voor de tips, ik ga dus proberen te laten wennen aan haar bit insteken zonder daarna te rijden. En haar dan belonen met een koekje of zo

Dat is goed, maar je moet opletten dat ze niet alleen haar bit in gaat doen om het koekje wat ze ervoor krijgt, ze moet ook leren uiteindelijk het bit in te doen zonder dat ze er wat voor krijgt :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:22

Leer haar eerst maar eens mét een koekje het bit aan te nemen. Als je dat na een paar weken zonder problemen kunt doen, dan af en toe het koekje overslaan. En dan langzaam afbouwen. Het positieve gevoel moet blijven, dus af en toe mag er best wat lekkers in ;)

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:36

Wij haalden het bit van het hoofdstel en daar een elastiek aan die tot achter har oren paste. Dan hingen we eerst dat bit om haar hals, hoofdstel aan en dan het bit (met appelstroop) pas er in, riempjes er aan en dan de elastiek er af. Bij ons scheelde dat heel veel frustratie en gerommel aan haar hoofd. Het ging veel rustiger als was het natuurlijk iets meer werk.