in de ogen aankijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

in de ogen aankijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 20:17

hoii,
5 jaar terug heb ik bij mijn eerste les geleerd dat je een paard nooit in de ogen mmag kijken want dan vallen ze je aan omdat ze denken dat je een roofdier bent, persoonlijk vond ik dat heel raar maar nu heb ik al 5 jaar geen een paard meer in de ogen aangekeken, toch had ik heel vaak de neiging even te kijken naar dat mooie oog, nu heb ik een verzorgpony die ik 100% vertrouw, ik zou er zo zonder cap, zadel en hoofdstel op gaan zitten en galopperen, maar nu heb ik steeds de neiging in haar ogen te kijken, want ik wil zegmaar ook wat oogcontact (hoe zeg je dat)
kan ik haar in de ogen kijken (niet staren maar gewoon even kijken)

alvast bedankt!

Ambertjeluna

Re: in de ogen aankijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:18

Goh bij een Stier zeggen ze dat maar bij een paard ? }:0

Heb nog nooit last gehad van een aanvallend paard hoor :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:18

Oogcontact is ook prima, ik kan moeilijk oog schoonmaken zonder te kijken haha. Gewoon normaal doen, paard aankijken is echt geen punt bij de dagelijkse omgang.

Ik kijk al mijn dieren normaal aan, of het nou een roofdier is of prooidier of zelfs vis

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 20:19

Ambertjeluna schreef:
Goh bij een Stier zeggen ze dat maar bij een paard ? }:0

Heb nog nooit last gehad van een aanvallend paard hoor :D

haha, moest hier wel weer om lachen, bedankt!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:20

Eerste wat in mijn opkomt 'Een paard is geen Bokito'.

Oog contact is niks mis mee. MAar je spreekt me je hele lichaam. Je lichaamstaal in het geheel is belangrijk. Als jij gewoon ontspannen bent en niet bang dan is er imo niks aan de hand. Vertrouwen moet van beide kanten komen. Aankijken mag best hoor. :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 20:20

vuurneon schreef:
Oogcontact is ook prima, ik kan moeilijk oog schoonmaken zonder te kijken haha. Gewoon normaal doen, paard aankijken is echt geen punt bij de dagelijkse omgang.

Ik kijk al mijn dieren normaal aan, of het nou een roofdier is of prooidier of zelfs vis

ja daar heb je gelijk in, bedankt!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:20

Oh, echt := Ik kijk paarden best vaak aan, ik heb nog nooit een aanvallend paard gehad.

Arabier

Chasey schreef:
Eerste wat in mijn opkomt 'Een paard is geen Bokito'.

Oog contact is niks mis mee. MAar je spreekt me je hele lichaam. Je lichaamstaal in het geheel is belangrijk. Als jij gewoon ontspannen bent en niet bang dan is er imo niks aan de hand. Vertrouwen moet van beide kanten komen. Aankijken mag best hoor. :)

haha oke bedankt!

Arabier

mingming schreef:
Oh, echt := Ik kijk paarden best vaak aan, ik heb nog nooit een aanvallend paard gehad.

tja, sommige mensen vertellen zulke rare dingen

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:23

Ik vraag me af hoe ik het voor elkaar moet krijgen een paard in de ogen te kijken.
Ik kan namelijk zelf niet aan beide kanten tegelijkertijd van het hoofd kijken :D

Zoals al genoemd, paard let 20x meer op lichaamstaal dan je blik in je ogen :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:25

Echt indringend aankijken is roofdierengedrag, maar daar wennen paarden ook aan natuurlijk.
Het beste is met een zachte blik kijken, met name bij wat angstigere dieren.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:27

Hihi, heel herkenbaar. Dit is mij ook verteld in een van mijn eerste paardrijlessen toen ik nog jonger was en daardoor durfde ik ook jaren lang geen enkel paard in de ogen aan te kijken. :o

Maar je kan prima een paard aankijken. Het gaat er meer om dat een paard van nature een prooidier is en dat staren (maar vooral de lichaamstaal die je hierbij aanneemt) intimiderend over kan komen. Maar met alleen kijken kom je sowieso als mens zijnde niet snel intimiderend over op een paard, daar heb je vaak wel wat meer voor nodig, je hele lichaamstaal moet dit dan over brengen. Dus zolang jij lekker ontspannen bent, is er niets aan de hand.
Echt staren vinden veel dieren alsnog niet prettig, maar die kunnen dan ook gewoon weg kijken.

Dus ik zou vooral lekker naar de mooie ogen van je verzorgpony kijken. :D

Suuskeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:30

Over honden heb ik dit ook al gehoord, maar over paarden? :D

Ik kijk in ieder geval mijn paard gewoon in de ogen en heb nog nooit ergens last van gehad.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:38

joh, ik had eens op mijn werk een hengst met flinke ballen die gecastreerd moest worden omdat hij te gevaarlijk was. Ik bracht hem van de stapmolen naar de stal en verloor even het oogcontact, voor ik het goed en wel in de gaten had stond hij met zijn benen boven mijn hoofd te maaien. Nee, oogcontact is alleen aar goed. Dan weet je ook wat het paard denkt en voelt. Net als bij mensen...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:41

anemoonlena schreef:
hoii,
5 jaar terug heb ik bij mijn eerste les geleerd dat je een paard nooit in de ogen mmag kijken want dan vallen ze je aan omdat ze denken dat je een roofdier bent, persoonlijk vond ik dat heel raar maar nu heb ik al 5 jaar geen een paard meer in de ogen aangekeken, toch had ik heel vaak de neiging even te kijken naar dat mooie oog, nu heb ik een verzorgpony die ik 100% vertrouw, ik zou er zo zonder cap, zadel en hoofdstel op gaan zitten en galopperen, maar nu heb ik steeds de neiging in haar ogen te kijken, want ik wil zegmaar ook wat oogcontact (hoe zeg je dat)
kan ik haar in de ogen kijken (niet staren maar gewoon even kijken)

alvast bedankt!

Het is het halve verhaal "en dus onjuist".

Wat een roofdier doet, is nadrukkelijk kijken en afstanden inschatten. Zoals een kat doet: loeren naar een muis, trappelen en dan in 1 luchtsprong 'bam'.

Ga jij een roofdier nadoen, door een paard "recht aan te kijken" en kaarsrecht, met uitgestoken armen op m af te stevenen - wees dan niet verbaasd als het dier wegloopt.
Uiteraard: het maakt verschil of het paard jou kent en denkt 'ha, daar komt mijn mens' - of een manegepaard dat denkt, 'oh, daar heb je er weer een'. (Dit is handig om te weten bij paarden van de manege uit de wei halen - kauw, niet kaarsrecht er op af lopen, niet te veel kijken - scheelt bakken.)

Aanvallen doet een paard eigenlijk maar in beperkte mate. Als vluchtdier zal een paard liever de benen nemen.
Een merrie met veulen aan de flank kan hier een uitzondering op zijn - loop jij kaarsrecht, roofdiersgewijs op een veulen van 2 dagen oud af - tja) of een hengst, zeker als hij vindt dat-ie vrouwen en kinderen moet verdedigen (tegen monsterlijke roofdieren)
...of een bang paard dat geen kant op kan.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:46

Ann99 schreef:
joh, ik had eens op mijn werk een hengst met flinke ballen die gecastreerd moest worden omdat hij te gevaarlijk was. Ik bracht hem van de stapmolen naar de stal en verloor even het oogcontact, voor ik het goed en wel in de gaten had stond hij met zijn benen boven mijn hoofd te maaien. Nee, oogcontact is alleen aar goed. Dan weet je ook wat het paard denkt en voelt. Net als bij mensen...

Natuurlijk bedoel ik hiermee niet dat je alles en precies kunt weten wat een paard denkt en voelt, net als dat je dat nooit precies bij mensen alles en precies kan weten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:29

Lichaamstaal lezen helpt.

Maar als ik bij een bang (waarschijnlijk mishandeld) paard de box in loop (....zo eentje staat er bij ons op de manege...) dan kijk ik naar het schoudergewricht. Dan zie je erg veel lichaamstaal maar geef je qua gedrag geen roofdier signalen af.
Tegen de tijd dat het dier is gekalmeerd ("Oh, ja, jou heb ik vaker gezien, ik ben doodsbenauwd maar jij doet niet naar...") kijk ik af en toe eens in/ naar een oog / naar het hoofd.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:38

Zolang je geen wedstrijd doet met je paard wie het langst zonder te knipperen naar de ander zijn ogen kan kijken gaat het echt geen probleem opleveren.

Taartjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:59

Haha ik dacht gelijk aan bokito

Er is een paard op mijn manege met een maanoog en daar kijken mensen dus regelmatig naar nooit gemerkt dat dat paard dat erg vond

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 14:12

Taartjuhh schreef:

Er is een paard op mijn manege met een maanoog en daar kijken mensen dus regelmatig naar nooit gemerkt dat dat paard dat erg vond

een maanoog betekend dat een paar daan dat ook blind is, niet zo gek dat hij er nooit iets van merkt :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:14

anemoonlena schreef:
Taartjuhh schreef:

een maanoog betekend dat een paar daan dat ook blind is, niet zo gek dat hij er nooit iets van merkt :')

Nee hoor, maanoog is net als bij mensen met een blauw oog gewoon functioneel normaal.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:14

anemoonlena schreef:
Taartjuhh schreef:

Je verward het met maanblindheid, dat is heel wat anders. Paarden met een maanoog kunnen gewoon zien hoor.

Buddyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:13

had er inderdaad ook weleens gehoord, maar kijk mijn verzorgpaarden ook gewoon in de ogen, zou de ogen zoals hierboven ook moeten schoonmaken. Maar ben nog nooit aangevallen dor een van hun