fouten komen terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabier

fouten komen terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 21:24

hey,
ik rijd nu 5 jaartjes ofzo, en t gaat heel goed, maar vroeger maakte ik altijd een fout,
ik kon niet aansporen en mijn hakken naar beneden doen,
dan deed ik ze automatisch omhoog zodat ik met de hak kon aansporen, ik ben daar nu zo'n 2/3 jaar van af,
maar sinds een maand hoor ik elke les dat ik mijn hakken omhog doe, en ik ga ook 2 x p/w naar mijn vp en toen ging ik t proberen niet te doen, maar ik had de hele tijd de neigin het te doen, ik vind t opeens heel moeilijk en ik snap echt niet hoe je goed kan aansporen zonder je hak omhoog te doen (dus heb nu tips nodig :j ) en ik vind t nu dus ook moeilijk de pony's in de hoek mijn hand te volgen (Mee te kijken, maar ook in de hoek te rijden)
dus ik heb echt tips nodig -O- alvast bedankt!!

puckboXXXXX

Re: fouten komen terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:47

zonder zadel rijden helpt hel goed met je zit verbeteren en dus ook je hakken omlaag te houden :)

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:50

Och dat gaat wel over joh! Misschien hangen je beugels te laag? En een keer zonder zadel proberen idd... Das pas paardrijden! *\o/*

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:51

zijn je beugels op de goede lengte?

Waar ik ook aan denkt, is de pony niet te klein voor jou zodat je je gaat optrekken om eraan te kennen (onbewust)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 15:51

Zoe_97 schreef:
zijn je beugels op de goede lengte?

Waar ik ook aan denkt, is de pony niet te klein voor jou zodat je je gaat optrekken om eraan te kennen (onbewust)

niet perse te klein, ik zit nog net niet met mijn benen onder haar buik dus dat is niet het probleem denk ik

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:53

Ik zie mensen best vaak aansporen met hun hak of zelfs hun halve voet, terwijl het (naar mijn idee) met de kuit toch echt handiger is :D Misschien doe je zoiets? Als je spiegels in de bak hebt om dit na te kijken, gebruiken! :)

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:34

onbarefeet schreef:
Ik zie mensen best vaak aansporen met hun hak of zelfs hun halve voet, terwijl het (naar mijn idee) met de kuit toch echt handiger is :D Misschien doe je zoiets? Als je spiegels in de bak hebt om dit na te kijken, gebruiken! :)

ja ik rijd 3 x per week en 1x per week op mijn manege, dan heb ik spiegels, maar op de manege moet ik op zoveel meer letten, en bij mijn verzorgpony kan ik dat beoefenen maar heb ik geen spiegels :')

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:41

wat bij mij hielp was iemand aan de bakrand die iedere x riep dat mn hakken naar beneden :) na een paar x werd het automatisme.

privé les werkte voor mij ook heel goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:09

Ik denk dat je gewend raakt aan het drijven op die manier als je pony eigenlijk net iets te weinig reactie geeft. Ik zou dus niet zozeer op je houding focussen (en al helemaal niet op je hakken), maar op heel consequent zijn in het rijden. Dat betekent heel consequent ontspannen als je niets wilt veranderen (dus tempo of richting.) En als je iets vraagt, dan heel consequent kort vragen, meteen reactie krijgen.

Als jij drijft, moet je dus meteen reactie krijgen. En dan laat jij meteen weer los. Als je die reactie niet krijgt, vraag je het iets duidelijker (desnoods je zweepje erbij) - en laat je meteen weer los. En dan doe je het nog een keer met die hele kleine vraag.

Als je zelf heel consequent bezig bent met ontspannen, en reactie vragen, komt het met de manier van drijven waarschijnlijk vanzelf goed. :j

Emporio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:33

Wat ik zelf ook merk is dat heel veel ruiters schoppen en echt 'slaan' met hun benen, terwijl zachtjes knijpen toch echt veel beter is (gebleken uit mijn ervaring). Wat ik hiermee bedoel is dat je ook echt met je benen in de buik van je paard drukt en dus niet eerst je benen een klein stukje van je paard af haalt en dan schopt. Zelf heb ik gemerkt dat de paarden die ik rijd hier veel prettiger op reageren. Misschien is dit een fijne tip voor je? Het heeft mij niet zo zeer geholpen met het laag houden van mijn hakken, maar wel een veel fijnere reactie van mijn paard(en). Dus echt gaan drijven in plaats van schoppen. Hopelijk heb je er iets aan, succes!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 20:35

Emporio schreef:
Wat ik zelf ook merk is dat heel veel ruiters schoppen en echt 'slaan' met hun benen, terwijl zachtjes knijpen toch echt veel beter is (gebleken uit mijn ervaring). Wat ik hiermee bedoel is dat je ook echt met je benen in de buik van je paard drukt en dus niet eerst je benen een klein stukje van je paard af haalt en dan schopt. Zelf heb ik gemerkt dat de paarden die ik rijd hier veel prettiger op reageren. Misschien is dit een fijne tip voor je? Het heeft mij niet zo zeer geholpen met het laag houden van mijn hakken, maar wel een veel fijnere reactie van mijn paard(en). Dus echt gaan drijven in plaats van schoppen. Hopelijk heb je er iets aan, succes!

oh nee! ik druk met mijn benen, dat is een van mijn eerste lessen geweest, anders zou het het paard ook pijn den, en dus druk ik al. en bedankt!

brendy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 20:50

De tips hierboven zeggen genoeg denk ik!

Ik heb zelf ook een vraag, mijn houding is echt slecht geworden, daar werk ik dus aan.
Alleen als ik bijvoorbeeld ga wijken of schouder binnenwaarts wil doen, lukt het niet echt goed. Maar zodra ik iets ga hangen, en dat doe ik dus automatisch, lukt het veel, maar dan ook veel, beter. Daardoor denk ik dat ik vaak in herhaling val.. Ik krijg niet bepaald de tips die me helpen, ik ga waarschijnlijk binnenkort in een andere les rijden, want ja ik wil er toch echt vanaf! Zo kom ik namelijk ook niet verder..

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 21:27

brendy29 schreef:
De tips hierboven zeggen genoeg denk ik!

Ik heb zelf ook een vraag, mijn houding is echt slecht geworden, daar werk ik dus aan.
Alleen als ik bijvoorbeeld ga wijken of schouder binnenwaarts wil doen, lukt het niet echt goed. Maar zodra ik iets ga hangen, en dat doe ik dus automatisch, lukt het veel, maar dan ook veel, beter. Daardoor denk ik dat ik vaak in herhaling val.. Ik krijg niet bepaald de tips die me helpen, ik ga waarschijnlijk binnenkort in een andere les rijden, want ja ik wil er toch echt vanaf! Zo kom ik namelijk ook niet verder..

ik weet hoe het is om van die nutteloze tips te krijgen, mijn tip is vooral er op letten, ga een keer zonder les rijden, gewoon vrij, en ga het hele uur alleen maar op je houding letten, als het niet mogelijk is om alleen te rijden, dan ga je het gewoon in de les doen, maar blijf ontspannen want anders ziet t er stijf uit, succes!