Pony wil alleen maar springen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Pony wil alleen maar springen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:38

Zoals als de titel al zegt wit mijn verzorgpony in de bak alleen maar springen... Als ik erop rijdt gaat het goed zolang er een hindernis in de bak staat waar we een paar keer overheen springen...We kunnen eerst wel een beetje figuren rijden maar hij wil zo graag springen. , Maar als er geen hindernis staat is hij heel chagrijnig en bokt hij erg veel. Ik vindt springen echt leuk maar ik ben altijd zo bang dat er iets ergs gebeurt ( ookal ga ik nooit hoger als 30 cm) Opzich is het wel een springtalentje :D
Hebben jullie tips?? Les nemen hoeft van mij niet want het is een keer rijden voor de lol...

ikheetesmee

Re: Pony wil alleen maar springen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:41

Alsnog zou ik iemand zoeken die jou kan helpen. Want ik denk dat je het niet zelf gaat redden. Vanaf bokt is het ook zeer moeilijk tips geven, wij hebben geen beeld van jou en je pony

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:43

Ik krijg wel eens les van de dochter van de eigenaar. Alleen Dokus vindt het een beetje eng als er iemand anders in de bak is...

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:47

Ik denk dat dat een kwestie van leren, gewenning en doorpakken is. Je zult hem moeten leren dat je die dag gaat doen wat jij wilt met of zonder iemand in de bak.

Hoe zit het met jou? Ben jij bang voor de pony en wat hij doet? Ben jij gespannen voor je op stapt?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 20:24

Nee hoor, ik ben niet gespannen. Ik ken Dokus door en door en weet precies wanneer hij gaat bokken. ( hoelanger je blijft zitten hoe leuker!!)
Ik vindt springen heel leuk. Maar stel je voor als hij valt en verkeerd terecht komt en heel veel pijn heeft... Dat vergeef ik me zelf dan nooit :o :(

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:33

paarden zullen niet zomaar vanuit zichzelf vallen of verkeerd terecht komen, zeker niet met lage sprongen. Daarnaast ben ik wel van mening dat je hem eerst dressuurmatig in orde moet hebben en dat hij dus goed te rijden is tussen de sprongen door en ook zonder dat er hindernissen in de bak staan. als je daar niet op let heb je kans dat je een paard krijgt wat enorm op de sprongen aantrekt en nauwelijks meer te rijden wordt. ik zou zeggen laat dat springen even gaan, zorg eerst dat ie normaal gaat doen zonder hindernissen.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:37

Precies. Gewoon rijden zonder te gaan springen en dat even flink doorpakken. En als het je niet alleen lukt echt hulp zoeken. Maar je moet even van dat springen af! Anders kun je op lange duur echt problemen krijgen

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:15

30 cm is niet echt springen, t is wel springen maar zo laag dat er nauwelijks iets kan gebeuren, mijn tip is de aankomende maanden (3 maanden, tot ie stopt) niet springen en niet gaan rijden als er een hindernis is de bak is, ga dan buiten rijden ofzo, wnt anders leert ie t nooit, een bok=een tikje, jij geeft t laatste tikje, als hij weer bokt weer een tikje, bokt hij weer nog een tikje, tot ie stopt, laat m aan de teugel rijden als t kan, helpt :)

jorieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:24

helpt het niet als je hem bijvoorbeeld longeerd vlak voor de hindernis langs zodat die leert dat hij niet zomaar harder mag gaan lopen als hij een hindernis ziet dat als hij rustig is mag hij als beloning een sprongetje maken dus dan beloon je hem voor het rustig zijn bij een hindernis

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 15:10

anemoonlena schreef:
30 cm is niet echt springen, t is wel springen maar zo laag dat er nauwelijks iets kan gebeuren, mijn tip is de aankomende maanden (3 maanden, tot ie stopt) niet springen en niet gaan rijden als er een hindernis is de bak is, ga dan buiten rijden ofzo, wnt anders leert ie t nooit, een bok=een tikje, jij geeft t laatste tikje, als hij weer bokt weer een tikje, bokt hij weer nog een tikje, tot ie stopt, laat m aan de teugel rijden als t kan, helpt :)

wil best een tikje geven met de zweep maar hij heeft door zijn vorige berijders er een soort van trauma aan over gehouden...