opfok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lian123

opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:15

Ik heb een vraagje
moet een veulen in de opfok?
ik heb een Tinker van 11 maanden een merrie en ze staat nu bij volwassen friezen in het land
ochtends gaan ze naar buiten rond 10 uur en 'middags gaan ze naar binnen krijgen ze eten etc en zelf denk ik dat ze het niet red in de opfok omdat ze vind het nu ook al moeilijk om voor zich zelf op te komen
om wat hooi te eten dus ik weet niet wat ik nu moet doen...

alvast bedankt :) :) :)

ponyparadijs

Re: opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:18

Moeten is een groot woord
Ik ben wel voorstander van in ieder geval 1 leeftijdsgenoot

Hoe oud zijn de friezen?

lian123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:31

ze verschillen per leeftijd de jongste zijn 4/5 de oudsten zijn 16 ze staat nu bij een soort van nieuwkomer die komt bij de manege weg en de andere 4 staan apart omdat dat een hecht kliekje is

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:33

Dus ze staat er nu bij 1 en hoe oud is die?
mooiste zou zijn er een jaarling of 2 jarige bij te hebben staan
Maar in een gemengde kudde met ook oudere paarden vindt ik persoonlijk wel beter dan alleen maar jaar genoten

lian123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 21:38

waar ze nu bij staat is al wat ouder 16 die nieuwkomer.
ze staat bij iemand aan huis dus er zijn verder geen jongere paarden 1 is wel zwanger en bevalt rond april/mei maar ik denk niet dat die bij haar komt te staan als ze wat groter is

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 21:43

Niet noodzakelijk hoor.

Ik heb mijn hengst van 10 maanden ook thuis. Hij heeft gezelschap van een merrie van 10 jaar die hem super opvoedt. Als hij dit voorjaar/zomer gecastreerd kan worden krijgt hij nog 2 jongere vriendinnetjes. Ze lopen 24/7 buiten en krijgen ruim voldoende goed voer. Hij is veel in de hand, dat vind ik persoonlijk belangrijker.

lian123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:28

oke dankjullie wel voor de tips :)

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:35

Niks moet, laat je vooral niks wijs maken en doe wat jij denkt dat je paard zal goed doen. In een gemengde kudde met jonge/pubers/volwassen/oudere paarden krijgen ze ook goede opvoeding mee. Daar ben ik voorstander van, ik vind opfok dus helemaal niks... Vooral als er dan ook niet naar omgekeken wordt en op een weitje achteraf gepropt staan.... Neh! (Zeg niet dat het overal zo bagger is)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:36

Ze staat dus maar een uurtje of 6 per dag buiten? Staat ze dan de rest van de tijd in een box?
Is dat enkel in de winter? Als dat in het voorjaar ook zo is dan is dat zeker niet ideaal ivm skelet ontwikkeling.

lian123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 22:45

ze staan 8 uur buiten en van de zomer 24/7 maar omdat het nu nog best koud is in de nacht gaan ze naar binnen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:52

Sizzle schreef:
Ze staat dus maar een uurtje of 6 per dag buiten? Staat ze dan de rest van de tijd in een box?
Is dat enkel in de winter? Als dat in het voorjaar ook zo is dan is dat zeker niet ideaal ivm skelet ontwikkeling.

Ik ken opfok adressen waar ze in de winter nauwelijks los komen.
Natuurlijk is zoveel mogelijk buiten voor elk paard in elke leeftijd het beste.
Maar ik vindt dit een nette deal

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:56

jeetje zo'n jong dier al 16 uur per dag binnen, dat vind ik toch wel verbazend of heeft ze binnen wel een grote ruimte?
En als je denkt dat ze nu al niet voor zichzelf kan opkomen dan is het misschien juist verstandig om haar in een (kleinschalige) opfok te zetten. Zo dat ze leert hoe ze zich moet gedragen in een groep en een stabieler en zekerder paardje wordt.

Manonnekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:39

Gillbo schreef:
jeetje zo'n jong dier al 16 uur per dag binnen, dat vind ik toch wel verbazend of heeft ze binnen wel een grote ruimte?
En als je denkt dat ze nu al niet voor zichzelf kan opkomen dan is het misschien juist verstandig om haar in een (kleinschalige) opfok te zetten. Zo dat ze leert hoe ze zich moet gedragen in een groep en een stabieler en zekerder paardje wordt.

Sommige paarden die in de opfok staan komen nu ook niet buiten. Staan in een groep binnen 24/7 komen weer in de lente buiten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:45

Maar in een loopstal neem ik aan? Niet in een, daar ga ik voor het gemak van uit, box van 3x3 alleen?
Vind ik persoonlijk ook nog een groot verschil.

Zelf ben ik wel groot fan van een goede opfok. Voor mij is dat voldoende leeftijdsgenootjes om aan op te trekken en oudere dieren om de boel in de hand te houden. Merries zijn daarin wat makkelijker, maar ik zag wel altijd de jonkies met elkaar optrekken en namate ze ouder werden opklommen in de rangorde en daarmee ook in zekerheid.
Daarnaast voldoende bewegingsruimte in en buiten de stal.