Pony met kuren, wat doe je er tegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LeahXGuusjee

Pony met kuren, wat doe je er tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 10:39

Hoihoi beste bokkers,
Ik heb net een shetlandpony maar hij heeft ontzettend veel kuren we houden heel veel vn hem maar als we met hem willen werken is het klaar. We willen hem niet weg doen maar toch is het heel moeilijk. Hij steigert afentoe maar gewoon uit het niets, dan schrikken wij en zetten we hem meteen terug meestal gaf ik hem dan een tik, maar iemand nders zij dat ik een ruk moest geven an het halstertouw en een gil moest geven, werkt dit en wat doen jullie ertegen. Ook ontsnapt hij onder het draad door van de longeerring hij si niet bang voor de zweep maar wat moet ik hier tegen doen??? Graag als je denkt dat iets werkt erbij zetten en als je ervaring hebt deel het alsjeblieft!! Hou het commetaar aardig!!!

Mvg,
Guusje

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:44

Hebben jullie wel ervaring met pony's.
Jouw verhaal komt over alsof jullie geen idee hebben, hoe je met pony's moet omgaan.
Dat is natuurlijk helemaal niet erg, alleen maar goed dat je dan om hulp vraagt. :)

Heb je begeleiding van een ervaren iemand erbij?
Die zou je al een eind op weg kunnen helpen.
Daar heb je meer aan, dan tips hier op een forum.
Niemand kent de pony (hoe oud is ie bijvoorbeeld, wat kent ie al etc)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:51

Het klinkt als een echte shet. Onder de draden door rennen is zo shet eigen.(heb nog nooit iemand gesproken met een shetlander die niet onder draadjes doorrent. Uitbrekers eerste klas)

Hij is waarschijnlijk niet moeilijk, je weet misschien nog niet helemaal hoe om te gaan met zijn uitprobeer gedrag. Je hebt het meeste aan iemand die met je meekijkt en je uitlegt wat je moet doen. Je zal misschien hier wel tips krijgen maar goed uitvoeren is ook nog een kunst. Succes met het boefje!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 10:53

Citaat:
dan schrikken wij en zetten we hem meteen terug

Dit is niet slim om te doen.
Als een paard niet wilt werken, en hij gaat stijgeren, dan wordt jij bang en zet je hem terug.
Dan krijgt het paard zijn zin en zal het de volgende keer weer doen.

Citaat:
meestal gaf ik hem dan een tik, maar iemand nders zij dat ik een ruk moest geven an het halstertouw en een gil moest geven,

Geef je hem een til terwijl hij stijgert, of als je hem terug zet?
Een ruk geven aan het halstertouw terwijl hij stijgert vind ik ook niet goed, hij wordt dan in feite uit balans getrokken. (Als jij op een been staat, en iemand trekt aan je hand).

De gil, vind ik wel een redelijk idee (als er een schreeuw mee bedoeld wordt , niet gillen ;) ).
Maar dat in de Trent van niet doen he, op een boos toontje, niet echt schreeuwen maar je stem verheffen.

Verder zou ik zorgen dat hij dan doorloopt, want dan kunnen ze minder makkelijk stijgeren, dus aansporen om harder te gaan (hoeft niet gelijk galop te zijn, maar lekker door stappen).

Citaat:
Ook ontsnapt hij onder het draad door van de longeerring hij si niet bang voor de zweep maar wat moet ik hier tegen doen?

Longeer je hem met een longeertouw? Zorg dan dat hij net niet op de hoefslag loopt, dan kan hij er ook niet zo makkelijk onder door piepen.
Maar ook dit is het onderuit komen van werken, zorg dat je doorzet. Jij wil dit, dus hij moet het doen!
Ga niet gelijk een uur longeren, maar blijf wel reëel.

ik zou er als ik jou was een ervaren persoon bij halen, want wij bokkers kunnen niet goed zien wat er nu scheelt door een schermpje. Een instructrice of de stal eigenaar, maar je kan ook een verzorgster nemen die jullie het een en ander leert! Blijf vooral consequent, dit is zéér belangrijk!