Zielige shetjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Zielige shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 21:47

Haayy allemaal,

Bij ons in het buitengebied staan echt een paar zielige shetlanders. Ik was met mijn hond aan het wandelen en zag daar 3 Shetlanders staan. er was een nieuwe shet bijgekomen. het weiland van die Shetjess ligt vol met afval ( bakstenen, draden enz.) Ook is hun stalletje gemaakt van plastic zakken, stoele, platen en hekken met scherpe uiteinden. De shetlanders krijgen voer maar in 1 bakkie waardoor de shetlander "baas" van de groep alleen maar eten krijgt,... Ook was er een shetlandertje gewond aan zijn neus. Hun hoeven worden denk ik 2X per jaar gekapt. Kom er regelmatig langs en ik zie dan hoelang ze soms zijn. ( af en toe helemaal gekruld)
Ik wil heel graag helpen maar ja weet niet zo goed hoe. Ik kan daar heel de dag zitten en wachten tot de eigenaar komt.. Maar dan zal je zien dat hij niet komt. En als ik zelf het weiland in ga om het op te ruimen komt hij er vast en zeker aan. Zo heb ik dat altijd.. Maar hebben jullie tips hoe je dit een beetje kan aanpakken??

Hoor het graag!

Chasey

Re: Zielige shetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:51

Tip 1, ga nooit zomaar het weiland in, krijg je trammelant van.
Als je de eigenaar nooit tegen het lijf loopt kan je misschien eens 144 bellen?

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:52

wat dacht je van de dierenbescherming bellen als het zo erg is? komen zij wel langs om te controleren of het echt zo is

jorieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:52

kan je niet de dierenambulance bellen die kunnen vast wel wat doen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:53

Nooit zomaar in een weiland in lopen.

Misschien dat je de eigenaar een keer ziet als je met de hond loopt, anders 144 bellen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:10

Lieve topicstarter,
Misschien kan je een briefje aan het hek hangen ( in een plastick hoesje, tegen de regen) waarin je zet dat je graag wilt helpen bij de verzorging, omdat je in de buurt woont, en ziet dat er af en toe problemen zijn.. Je kan je tel.nr. erbij zetten. Als daar helemaal niet op word gereageerd, dan kan je de dierenbescherming bellen. Succes, hoor!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:27

Hoe zien de paardjes er verder uit? Zijn ze goed doorvoed? Hebben ze schoon water? Wondjes?

Als de hoefsmid twee keer per jaar komt zouden de hoeven er niet zo uit moeten zien. Paarden die 24/7 buiten staan zorgen grotendeels voor eigen slijtage en dan zou twee keer per jaar voldoende moeten zijn. Heb je een foto van de paardjes voor ons?

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:24

Ik ga vanmiddag foto's maken, de kleinste had een wondje aan zijn neus. Ze hebben een rond buikje maar hun drinkwater zit in een roestige bak. Het is gewoon regenwater maar ik denk dat een roestige niet goed is voor hun... Laatst is de hoefsmid geweest dus de hoeven zijn weer netjes!!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:29

Heb je de hoefsmid bezig gezien?

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:34

Het is niet verstandig om zomaar de foto's hier te verspreiden, anders krijg je zo meteen trammelant

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:35

Nee, maar de hoeven waar schoon en mooi kort dus dan ga ik er vanuit dat er een hoefsmid is geweest..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:37

Maxime_Dokus schreef:
Nee, maar de hoeven waar schoon en mooi kort dus dan ga ik er vanuit dat er een hoefsmid is geweest..

Kan ook zijn dat de eigenaar het zelf doet:)

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 09:52

kan maar ik denk dat de eigenaar een oudere man is. Heb ik zo'n idee :D Ga gewoon vragen of ik ze mag verzorgen en dat ik dan 1X in de week langs kom.( heb zelf ook een verzorgpony) maar hoe moet ik dat vragen want ik zie de eigenaar nooit gewoon een briefje ophangen ofzo bij het weiland??

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 10:09

Dat kan je doen ja:)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:44

Ik zou gewoon 144 bellen als je ziet dat ze weer te lange hoeven hebben. Doe ik ook voor mijn buurman zijn pony's, die heeft echt een bord voor zijn hoofd, valt niet mee te praten en als hun een briefje door de brievenbus doen dan bekapt hij ze ten minste.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:46

zijn er geen woonhuizen in de buurt waar je eens kunt informeren? ik weet hier in het dorp en vele andere dorpen weten mensen nog eerder wanneer je een pukkel op je gezicht hebt dan jijzelf bij wijze van spreken ;-). Vervelend maar in sommige situaties handig ;-)

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:47

Als het zo erg met de gezondheid van de dieren gesteld is , dan moet je er zeker werk van maken ;)

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:01

volgensmij zijn ze wel gezond ( zo ver ik weet) maar ik vind dat elk paard gewoon een goede stal enzo verdient

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:13

dicht bij mijn huis staan ook 3 shetlanders (1 daarvan is een veulen van ik denk nog geen half jaar oud)

er lig ook allemaal plastic in de wei, ofja wei er staat nog geen sprietje gras

er ligt wel een grote baal hooi in de wei maar dat ligt in de regen dus is helemaal nat en vies

het veulen hang ook vaak met haar hoofd in de omheining vast omdat ze wat gras wilt pakken wat buiten de wei staat en de hoeven zijn ook te lang

maar ik heb gehoord dat de dierenbescherming langst is geweest en dat ze een waarschuwing hebben gekregen maar het zien er nog even slecht uit allemaal

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:15

jaahh, ik heb zo'n idee dat de eigenaar dan ook niks doet.... Ze hebben die pony's voor de lol... ze eten gras van het weiland en krijgen de keuken restjes...

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:17

Onder gezondheid versta ik ook. om op tijd naar de hoefsmid te gaan.
Super dat je zo bezig houdt,met de gezondheid van de shetlanders!

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:18

ik vind dat echt zielig voor die diertjes eigelijk mogen zo een mensen geen dieren hebben

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:36

Maxime_Dokus schreef:
volgensmij zijn ze wel gezond ( zo ver ik weet) maar ik vind dat elk paard gewoon een goede stal enzo verdient

Mijn paarden hebben ook geen stal en staan 24/7 buiten, geen enkel probleem hoor :) shetlanders kunnen ook echt wel wat hebben.

Uiteraard moet er verder wel worden voorzien in de basisbehoeften, dus voer, water, sociaal contact, verzorging (zoals hoefsmid).

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:45

Ze hebben wel water maar dat is regenwater in een roestige.. De drinkbaknvan mijn verzorgpony is ook roestig maar voor de zekerheid hebben we het water in een emmer gedaan want ik denk dat roest niet zo goed is voor een paard

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:06

Even zitten Googlen maar een beetje roest is niet erg.

Is het water ook echt rood of gewoon helder? Regenwater is geen probleem.

Weet ook stallen waar de paarden bij uit de sloot moeten drinken :)