Op welk nieveau rijd ik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bella2002

Op welk nieveau rijd ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 20:38

Hallo allemaal, wij zou graag willen weten op welk niveau we bij ons in de les rijden (dressuur). Wij doen basic dingen zoals met stelling lopen enz. Maar we doen ook weer dingen zoals wijken, changeren, contra-galop enz. Op welk niveau rijden we dan ongeveer?? Iemand die dat weet? Alvast bedankt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 20:39

Ik vind zelf dat de kunstjes die je kan uitvoeren op je paard niets zeggen over je niveau. Het is de basis die bepaald hoe goed je rijdt. Maar je zou kunnen gaan beginnen met proefjes rijden dan kom je vanzelf bij een niveau uit waar je tegen een plafond aanloopt of je groeit langzaam mee met het niveau van je proefjes.

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 20:40

Renee schreef:
Ik vind zelf dat de kunstjes die je kan uitvoeren op je paard niets zeggen over je niveau. Het is de basis die bepaald hoe goed je rijdt.

Vind ik zelf ook, maar welk niveau 'kunstjes' voeren we dan uit?❤️

Andra_S

Re: Op welk nieveau rijd ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:08

Het is ook belangrijk om te weten of je het paard zelf getraind hebt, of dat het het paard van iemand anders is en jij er soms op rijdt. Want als jij het paard die dingen zelf hebt geleerd, heb je zeker een aardig niveau, zou ik zeggen. Maar het kan ook zijn, dat het paard waar je op zit die "kunstjes" toevallig kent, en jij de alleen de "trucjes" geleerd hebt gekregen hoe je hem "aan" zet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:25

een aantal kunstjes zegt niet veel over het niveau....een nieveau word bepaald door een proef die je moet doen.Meerdere kunstjes correct uitgevoerd.Vooral dat correct is erg belangrijk.

Bella2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 21:34

Andra_S schreef:
Het is ook belangrijk om te weten of je het paard zelf getraind hebt, of dat het het paard van iemand anders is en jij er soms op rijdt. Want als jij het paard die dingen zelf hebt geleerd, heb je zeker een aardig niveau, zou ik zeggen. Maar het kan ook zijn, dat het paard waar je op zit die "kunstjes" toevallig kent, en jij de alleen de "trucjes" geleerd hebt gekregen hoe je hem "aan" zet.

Het zijn manege-paarden die toen ze kwamen dat nog niet konden en nu wel. Natuurlijk ben ik niet de enigste die erop rijdt en ben ik ook geen topruiter maar kwil gewoon even weten in welk niveau dat soort dingen voorkomen :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:36

Mijn dochter doet die dingen ook, maar heeft amper B niveau.
Paard is goed opgeleid en braaf.

Het gaat er om of je weet wat je doet, hoe je het doet, wat je moet voelen en hoe je fouten moet corrigeren.
Netjes en goed wijken is nl nog nest moeilijk.
Het is niet alleen een kwestie dat het paard opzij gaat, maar veel meer.

TS
Als je echt wilt weten welk niveau je rijdt, kun je beter een filmpje maken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:40

B. Of lager.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:41

Bella2002 schreef:
Andra_S schreef:

Het zijn manege-paarden die toen ze kwamen dat nog niet konden en nu wel. Natuurlijk ben ik niet de enigste die erop rijdt en ben ik ook geen topruiter maar kwil gewoon even weten in welk niveau dat soort dingen voorkomen :D

Nou... wijken is L, contragalop M, en wissels Z. Maar het gaat niet om het kunstje zelf, maar de uitvoering ervan. Of het paard bijvoorbeeld in contragalop losjes, nageeflijk, in balans, verzameling en met gedragenheid de bocht door gaat. De bocht door jakkeren in de verkeerde galop met de kop in de lucht is namelijk geen contragalop. Daar zit hem het verschil, waardoor je er geen niveau aan kunt plakken.
Om maar een voorbeeld te noemen: appuyeren wordt gevraagd van Z tot grand prix niveau. Maar het appuyement die iemand in de Z voor een 6 laat zien, is waarschijnlijk niet grand prix waardig.
Vandaar dat iedereen zegt dat het niet om het kunstje gaat

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:42

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:43

Het zijn oefeningen uit verschillende klasses, maar dat zegt niets over het niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:47

lieveli schreef:
B. Of lager.

Dit.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:52

Ik denk ook B of lager. Een wissel is Z werk maar er is natuurlijk wel een enorm verschil tussen een keurig gesprongen, bevestigde wissel en een manege paard omrammen naar de andere galop. Contra-galop is M maar is dit echt een nette contra of zit je gewoon in de verkeerde galop en geef je het een labeltje.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:02

Erg eigenlijk he... dat als het manegewerk is dat je er al 99% van overtuigd bent dat het prut is.
(is niet aanvallend bedoeld richting TS en ook niet richting de reacties over B niveau, want mijn onderbuikgevoel zegt ook dat het lager dan B is)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:03

Mijn dochter heeft vd week een vliegende galopswissel gereden (nou ja geprobeerd), rijdt ze dan Z??

Nee ze heeft dit gedaan met een paard wat het beheerst. Ze rijdt schouderbinnenwaards en een bewuste contragalop, rijdt ze dan M??

Nee de pony begon het gewoon te leren

enz enz (dochter was gewoon een B ruiter)

Dus dat je dit soort dingen kunt wil niet zeggen dat je dit niveau ook beheerst

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:08

Yom schreef:
Mijn dochter heeft vd week een vliegende galopswissel gereden (nou ja geprobeerd), rijdt ze dan Z??

Nee ze heeft dit gedaan met een paard wat het beheerst. Ze rijdt schouderbinnenwaards en een bewuste contragalop, rijdt ze dan M??

Nee de pony begon het gewoon te leren

enz enz (dochter was gewoon een B ruiter)

Dus dat je dit soort dingen kunt wil niet zeggen dat je dit niveau ook beheerst

Sluit ik mij bij aan, maar volgens mij denk jij dat je al op grand prix niveau zit..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:08

Robin_S schreef:
geerke schreef:
een aantal kunstjes zegt niet veel over het niveau....een nieveau word bepaald door een proef die je moet doen.Meerdere kunstjes correct uitgevoerd.Vooral dat correct is erg belangrijk.

Wordt met dt.

Je gaat moe worden hoor als je zulke fouten consequent gaat verbeteren :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:09

Robin_S schreef:
geerke schreef:

Wordt met dt.

Mooi hoe je daarover valt maar de nieveau uit de titel mist.

TS: Een paar oefeningen zegt niet veel, het zit hem meer of je het paard correct nageeflijk kan rijden en vanuit daaruit oefeningen kan doen en niet alleen wat losse oefeningen. Wat doe je vooral in de les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:14

Als er ijverig een schrijffout van een 13-jarige wordt herhaald moet je zelf wel even kijken dat je goed spelt.

Verder: ts is heel enthousiast en dat is leuk! Ik vind de eerste reactie van dorine92 een heel goed antwoord op je vraag.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:14

Oefeningen uitvoeren zegt niet héél veel, het gaat inderdaad zoals meerdere hier zeggen om de uitvoering. Hoe is je zit? Hoe zijn de hulpen? In hoeverre kun je een rijtechnisch probleem ontdekken en kundig oplossen? Deze dingen zeggen vaak veel meer over je rijkundigheid.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 01:58

JudArthos schreef:
Oefeningen uitvoeren zegt niet héél veel, het gaat inderdaad zoals meerdere hier zeggen om de uitvoering. Hoe is je zit? Hoe zijn de hulpen? In hoeverre kun je een rijtechnisch probleem ontdekken en kundig oplossen? Deze dingen zeggen vaak veel meer over je rijkundigheid.

Zoals al veel hier zeggen.
Het gaat niet zo zeer om wat je doet maar hoe je het doet.
Tussen wijken in de zin van omgaan voor het been en wijken zoals ze graag in de dressuur zien zit een groot verschil.
Tussen changeren en een vliegende wissel zit ook verschil.
Ken veel springpaarden die vliegende wissels springen, maar nog geen L proef kunnen lopen. Daarintegen wel beter kunnen springen dan menig L dressuur paard. :+
Tussen contra-galop en in de verkeerde galop de bak rondrijden zit ook een verschil.
In de Contra galop gaat het om het rijden op gewicht en de juiste stelling.
Het paard in evenwicht op de achterhand hebben en kunnen sturen zonder je handen te gebruiken.

Omdat je op een manege rijdt (en zeker niet banketstaaf bedoelt) denk ik niet dat de uitvoering allemaal correct is, en dit zal niet aan jou liggen, maar vooral omdat iedereen op die paarden rijdt.

Je niveau schat ik in tussen de F4 en F8 mede door dit stelling lopen

Moet wel zeggen dat je leuke dingen leert in je lessen! En ga vooral lekker zo door.