Rijtechnische tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forgive

Rijtechnische tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 23:06

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk een paar vraagjes. Ik heb sinds kort een bijrijdpaard, een superlieve Fjord van 12 jaartjes. Ik merk dat ze niet zo'n goede conditie heeft, en daar kunnen we natuurlijk aan werken, maar ik weet niet precies hoe. Zijn er oefeningen voor om de conditie bij haar op te bouwen, of moet je gewoon weer aan het werk gaan met haar?.
Ik ga 3x per week naar haar toe, maar de laatste tijd heb ik haar wat minder gereden. Vandaar deze vraag, hoe bouw ik haar conditie weer goed op.

Verder is het ook zo dat ze bij het aandraven echt ontzettend naar voren begint te dringen, ze wilt echt hard draven, waardoor figuren en andere oefeningen slordig worden en niet netjes op de letters. Hoe moet ik dat tegen gaan?. Het is niet zo dat ze het altijd doet, maar vaker wel dan niet.

Als laatste heb ik vaak dat ik tijdens het rijden mijn benen niet mooi stil kan houden, en dan bedoel ik ook wel echt dat ze slingeren.
Hier nog enige tips voor?.

Dit was het wel zo'n beetje ;)

Ik hoor graag tips en kritiek kan ik ook goed hebben.

Alvast bedankt!

_fairytale

Re: Rijtechnische tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:04

Ik heb zelf bij een paardje dat mijn benen heel erg snel naar voren gaan, ik probeer dan altijd mijn knieen af en toe even wat harder aan te drukken, daardoor word je bovenbeen gespannen en liggen (bij mij) mijn onderbenen stil :D ook kan je proberen je hakken meer uit te drukken, niet teveel natuurlijk, maar als je ze uitdruk komt er ook een lichte druk op je voeten te staan waardoor je ze sneller stil houd :D

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 10:49

Als het paard zo hard wil draven is de oplossing van horsewiebe misschien niet zo handig, omdat die door de spanning waarschijnlijk alleen nog maar harder gaat. Ik heb zelf ook zo'n paard gehad, en daar ben ik eerst met het terugrijden bezig gegaan (moelijk!) Als het paard rustiger wordt, kun je je makkelijker focussen op je beenhouding, probeer wel te blijven steunen op je voet. Wat betreft conditie opbouwen, zou ik kiezen voor redelijk vaak rijden maar niet gelijk zo lang, steeds verder uitbouwen. Succes!

brendy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 11:05

Hoi! Ik denk dat wat celineceles1 zegt inderdaad kan helpen! Misschien zou je ook veel overgangen kunnen rijden, en als hij harder gaat dat je hem dan op een kleine volte zet, zodra hij weer rustig draaft ga je weer van de volte af. Helpt mij altijd bij mijn drukke lieveling :)

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:59

Misschien zou je eventueel je beugels een gaatje korter kunnen doen dan dat je normaal doet, maar ik weet niet zeker of dat helpt.

ragus_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:46

Bij mijn paard rij ik altijd een volte als hij ongevraagd veel harder gaat (crossen naar de ingang van de bak.. -_-). (Dit is bij mij dan wel dat hij in draf aanspringt in galop.) Wat ik ook doe als hij galoppeert, is hem door laten gaan terwijl hij zelf terug wil. Dit zou je ook kunnen doen als je paardje dat ook doet.
Voor het hakkenprobleem kan je denk ik het beste zitlessen nemen.

esmeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:05

horsewiebe schreef:
Ik heb zelf bij een paardje dat mijn benen heel erg snel naar voren gaan, ik probeer dan altijd mijn knieen af en toe even wat harder aan te drukken, daardoor word je bovenbeen gespannen en liggen (bij mij) mijn onderbenen stil :D ook kan je proberen je hakken meer uit te drukken, niet teveel natuurlijk, maar als je ze uitdruk komt er ook een lichte druk op je voeten te staan waardoor je ze sneller stil houd :D

hierdoor knijp je je bovenbenen aan en wordt de pony juist heet van.

ik heb voor het harde draven geleerd dat je inplaats van aan de teugels te trekken, waardoor een pony ook vaak sterker wordt en juist sneller gaat, rustiger moet gaan lichtrijden en ook op dat tempo blijven lichtrijden. Dan gaat de pony vanzelf rustiger

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:11

Ik denk dat je alle 3 de punten beter zult maken als je meer gaat oefenen. je zit wordt beter als je gaat oefenen, zijn conditie wordt beter en als je met figuren rijden gaat oefenen dan zal dat ook beter gaan.
Je kunt voor het hard draven misschien ook proberen te gaan doorzitten en kijken hoe je paardje daarop reageert.
Hiernaast is het natuurlijk het beste (en waarschijnlijk ook het snelst opgelost) als je les neemt, je instructeur heeft er altijd wat betere kijk op

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:40

Ik weet niet precies wat je bedoelt met het hard willen draven, loopt ze gewoon onder je uit? Of is het wat te veel energie die ze heeft? Bij die laatste optie is het misschien beter om haar eens goed te laten draven, continue been eraan en niet storen in haar mond. Ik moet ook altijd voor ik echt ga rijden zegmaar eerst gewoon even gas geven als je snapt wat ik bedoel, helemaal met dit weer. Als dat er eenmaal uit is kan ik haar wat meer oppakken en echt aan het werk :)

Als ze gewoon onder je uit draaft en je er geen controle meer over hebt, rustig lichtrijden en veel figuren rijden, probeer haar goed bezig te houden, overgangen en figuren.

Ik hoop dat ik een beetje wat zinnigs heb gezegd en dat je er wat aan hebt :+