VP

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmXpony
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-03-16

VP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:18

hai Bokkers,
Mijn vriendin heeft een verzorgpony en die steigert heel veel zelf zijn we allebei best bang omdat we niet weten wat we moeten doen.

Mijn vriendin heeft zelf al hulp gevraagd maar daar voor moet ze geld betalen maar dat mag niet van haar ouders. zelf zit ze al 6 jaar op paardrijden en heeft op de manege wat rondgevraagd maar niemand weet iets dus mijn vraag was weten jullie niet wat we moeten doen?

Amy

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:21

Eerst dit maar eens gaan bespreken met de eigenaar van de pony. Die is verantwoordelijk voor het dier, niet jullie.

Is het nog een jonge pony? Dan is het een kwestie van opvoeding. Maar dat lijkt me niet verstandig dat over te laten aan twee jonge meiden. Manege ervaring zegt niks helaas.

Ik zou dus eens goed met de eigenaar om de tafel gaan zitten. Jullie veiligheid staat ook voorop.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: VP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:29

gewoon de eigenaar vragen waarom de pony dit doet,
ook is dit haar probleem, niet teveel mee bemoeien haha! maar lief dat je haar helpt
en natuurlijk weet ik ook wel wat tips te verzinnen :

1: blijf rustig en zeg hoo maar, geef wat klopjes op de hals.

2: als hij steigert tijdens het rijden, kan het zijn door pijn, let er dus goed op of de singel niet te strak zit, het hoofstel wel goed zit enzo

3: als het bij het wandelen is, is het belangrijkste dat je niet teruggaat als hi/zij vervelend doet, gewoon negeren en als hij bang kijkt zoals ik al zei gerust stellen

4: niet boos worden! nooit zeggen 'nu stoppen!' of een tik geven, dat is alleen maar enger voor die pony

5: ga vrijheidsdressur of grondwerk met die pony oden, dan bouwen jullie en klik en band op en dan zou hij vast niet meer steigeren!


suc6!

AmXpony
Berichten: 5
Geregistreerd: 06-03-16

Re: VP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 20:11

Hoi ik ben vergeten te zeggen dat hij 25 jaar is dus we kunnen hem niet opnieuw opvoeden

pownpown
Berichten: 14
Geregistreerd: 07-03-16

Re: VP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:10

25 jaar? je rijd er dan toch niet meer op ????

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:17

pownpown schreef:
25 jaar? je rijd er dan toch niet meer op ????


Waarom zou je niet op een pony van 25 kunnen rijden? Als die verder gezond is. Ik heb ook een pony van 25 en die heeft zaterdagavond nog een onderlinge wedstrijd gereden met haar verzorgmeisje en ze zijn 1ste geworden.

Over het stijggeren zou ik er met de eigenaar over hebben en een oplossing vinden.

pownpown
Berichten: 14
Geregistreerd: 07-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:18

conejo schreef:
pownpown schreef:
25 jaar? je rijd er dan toch niet meer op ????


Waarom zou je niet op een pony van 25 kunnen rijden? Als die verder gezond is. Ik heb ook een pony van 25 en die heeft zaterdagavond nog een onderlinge wedstrijd gereden met haar verzorgmeisje en ze zijn 1ste geworden.

Over het stijggeren zou ik er met de eigenaar over hebben en een oplossing vinden.


beetje oud

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: VP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:32

Mijn pony heeft er juist baat bij dat ze nog word gereden. Door omstandigheden heeft ze een paar maanden stil gestaan. Daar werd ze alleen maar stijf en sacherijnig van. Sinds dat ze weer gereden word knapt ze weer helemaal op.
Rust roest zeggen ze niet voor niks.
Maar denk wel daar het per paard\pony verschild. Of het nog kan of niet.

pownpown
Berichten: 14
Geregistreerd: 07-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 23:34

conejo schreef:
Mijn pony heeft er juist baat bij dat ze nog word gereden. Door omstandigheden heeft ze een paar maanden stil gestaan. Daar werd ze alleen maar stijf en sacherijnig van. Sinds dat ze weer gereden word knapt ze weer helemaal op.
Rust roest zeggen ze niet voor niks.
Maar denk wel daar het per paard\pony verschild. Of het nog kan of niet.


ja klopt, ik heb gewoon een trauma aan rijden op oude paarden, toen ik jong was werd ik op een paard gezet, hij was 30 jaar ik dacht toen dat dat jong was, hij bleek ziek te zijn maar t ging die mensen om t geld, nu durf ik niet meer op paarden boven de 25 te rijden :')

AmyXPaardjes
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:18

We rijden zonder zadel en alleen als hij niet zo chagrijnig is maar de laatste tijd niet meer omdat hij steigert
En ik ben die andere vriendin

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:21

AmyXPaardjes schreef:
We rijden zonder zadel en alleen als hij niet zo chagrijnig is maar de laatste tijd niet meer omdat hij steigert
En ik ben die andere vriendin


het is de eigenaars probleem, en als t de eigenaars probleem niet is, dan is het die van jouw vriendin, jij hebt er weinig mee te maken, het is lief dat je wilt helpen maar jij hoeft niets te doen

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:25

Heb je leven lief en stap er even niet meer op. Eerst met de eigenaar om tafel.

Elk paard kun je in principe opvoeden, dat ligt niet aan de leeftijd maar aan de kundigheid van de mensen die het moeten doen. Denk om je eigen veiligheid, dat staat voorop. Dan maar een andere verzorgpony als de eigenaar jullie niet kan helpen :)

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:37

pownpown schreef:
25 jaar? je rijd er dan toch niet meer op ????

Waarom zou je niet op een paard van 25 kunnen rijden? Mijn ene verzorgpaard is 21 en heeft toch echt meer pit dan haar dochter van 4, en evenveel energie als mijn andere verzorgpony van 5. Dit paard wordt door iedereen veel jonger geschat, laatst was er zelfs iemand die dacht dat ze pas net onder heg zadel was :+ moraal van het verhaal: leeftijd is slechts een getal en zegt helemaal niets over de conditie van het paard.

On topic; Ts, praat met de eigenaar over dit probleem en stap voorlopig niet meer op, veiligheid staat tenslotte voorop. Wanneer de eigenaar niets doet en je perse wilt rijden raad ik je aan een ander verzorgpaard te zoeken. Opvoeden heeft niets met de leeftijd van het paard te maken, maar ik denk persoonlijk dat iemand met 6 jaar manege ervaring niet in staat is om een paard fatsoenlijk op te voeden, al verschilt dat natuurlijk ook per persoon.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:29

Desiree_2001 schreef:
pownpown schreef:
25 jaar? je rijd er dan toch niet meer op ????

Waarom zou je niet op een paard van 25 kunnen rijden? Mijn ene verzorgpaard is 21 en heeft toch echt meer pit dan haar dochter van 4, en evenveel energie als mijn andere verzorgpony van 5. Dit paard wordt door iedereen veel jonger geschat, laatst was er zelfs iemand die dacht dat ze pas net onder heg zadel was :+ moraal van het verhaal: leeftijd is slechts een getal en zegt helemaal niets over de conditie van het paard.

On topic; Ts, praat met de eigenaar over dit probleem en stap voorlopig niet meer op, veiligheid staat tenslotte voorop. Wanneer de eigenaar niets doet en je perse wilt rijden raad ik je aan een ander verzorgpaard te zoeken. Opvoeden heeft niets met de leeftijd van het paard te maken, maar ik denk persoonlijk dat iemand met 6 jaar manege ervaring niet in staat is om een paard fatsoenlijk op te voeden, al verschilt dat natuurlijk ook per persoon.


als je talent hebt en een klik hebt, kan dat gewoon, maar een verzorgpony of eigen pony hebben is natuurlijk beter, om te leren enzo, en van dat oude paarden laat maar haha

Desiree_2001

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Voorne-Putten

Re: VP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:49

Tja, als je veel talent hebt is het mogelijk met hard werken, maar als ik kijk naar de gemiddelde manegeeuiter denk ik niet dat ze het zomaar even zelf kan doen zonder begeleiding. Daarbij lijkt dat mij ook niet helemaal veilig, het is niet de bedoeling dat er ongelukken gebeuren en als je zelf maar wat gaat proberen is de kans dat dit wel gebeurt toch vele malen groter.