ik zit met mijn handen in het haar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

teddy01

ik zit met mijn handen in het haar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:06

hey bokkers,
Ik heb ergens hulp bij nodig en ik hoop die hier te vinden,
het zit namelijk zo:

Zoals heel veel mensen die op paardrijden zitten wil ik al jaren een eigen pony. Nu heb ik in september een shetlander gekregen van mijn ouders, ik wilde dit zelf heel erg graag en heb ook zelf de pony gevonden en alles geregeld. Het leek me toen zo leuk om te gaan mennen als ze oud genoeg is (is nu 2) en allemaal leuke andere dingen te doen maar nu ik der heb voel ik helemaal niks meer. Ik kijk er meestal zelfs tegen op om naar der toe te gaan. Nu heb ik berekend wat een rijpony zou kosten op die stal, ik heb alle kosten op een rijtje gezet en kwam erachter dat het even duur is als de situatie voor ik een shetlander kreeg. (behalve eventuele da kosten natuurlijk met met de shet hebben we die ook). Ik wil nu zo graag een rijpony maar ik weet gewoon niet hoe ik het aan mijn ouders moet vertellen... Na al die jaren zeuren heb ik eindelijk een pony gekregen en vervolgens wil ik hem niet meer, ik vind dat erg zielig tegenover mijn ouders. Maar aan de andere deze pony kost hun geld terwijl ik er niet eens plezier in heb, dat vind ik ook erg..
En ik snap dat wanneer ik simpel gezegd zeg van ik vind het eigenlijk niet meer leuk dat ik niet gelijk moet zeuren over een rijpony maar dat is eigenlijk ook wat ik een stuk leuker zou vinden en een reden is dat ik geen shetlander meer wil. En dat zou ik ook moeten gaan vertellen, maar hoe? Ik zit echt met mijn handen in het haar.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

sorry voor het lange verhaal
Laatst bijgewerkt door teddy01 op 19-01-16 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Re: ik zit met mij handen in het haar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:08

Lastig, zeker.
Men mag nou wel allemaal dingen reageren maar ik vind het zelf ook zeer lastig als ik mijn ouders teleur stel, en ik ga dan helemaal nadenken over hoe ze het wel niet voelen en dat ze hun best doen en ik niet tevreden ben dat is zo rot.

Ik denk dat je het toch aan ze voor moet leggen, ga het niet te direct doen aub :P

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:10

Had je daar niet eerder beter over na kunnen denken, je hebt daar wel de leeftijd voor. Vraag me dan ook af hoe lang je de rijpony leuk gaat vinden....

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:11

xniieeenke schreef:
Lastig, zeker.
Men mag nou wel allemaal dingen reageren maar ik vind het zelf ook zeer lastig als ik mijn ouders teleur stel, en ik ga dan helemaal nadenken over hoe ze het wel niet voelen en dat ze hun best doen en ik niet tevreden ben dat is zo rot.

Ik denk dat je het toch aan ze voor moet leggen, ga het niet te direct doen aub :P

dat gevoel heb ik dus ook, mn vader vraagt soms wel van ''vind je het nog wel leuk?'' en ik antwoord dan nouja ik zou wel liever rijden op sommige momenten als ik met andere mee ga naar buiten en die rijden allemaal ik loop er naast met mn shet maar hij snapt niet veel van paarden en wat ik daar dus eigenlijk mee bedoel

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:11

Je hebt deze shetlander vanaf september vorig jaar en je bent er nu al op uitgekeken? Eerlijk, ik zou haar dan verkopen en voorlopig lekker een bijrijdpaard zoeken, en eerst eens een paar jaar kijken of dat wel bevalt. ;) Dan kun je altijd nog een rijpaard kopen, als je oud genoeg bent om het zelf te betalen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:11

Waarom ben je niet gelijk voor een rij pony gegaan?
Je weet toch van tevoren wel wat je prioriteiten zijn?
Of wou je alleen maar een pony om het hebben en maakte het in eerste instantie niet uit wat het zou zijn, als je er maar 1 had?
Vind het oneerlijk voor je ouders maar ermee zitten terwijl het niks is,is ook niet eerlijk.
Dan kun je beter eerlijk open kaart spelen.
Ik wist van tevoren dat rijden bij mij niet op 1 staat vandaar het mij niet uitmaakte

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:12

Denk dat je goed na moet denken over hoe je het wil doen, wat met je shetlander, hoe lang houd je de rijpony vol, etc.

Als je dat zeker weet leg het ze eens voor als ze in een goede bui zijn, gewoon subtiel vragen.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:13

Mag ik vragen waarom je dan een onbeleerde jonge shet hebt gekocht? Je plan was om te mennen, kon je dan niet beter een shet/a pony kunnen kopen die al voor de kar staat?

colette40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:13

Je bent nu 17,waarom een shetlander dan gekozen?
Ik had dan voor een grotere pony gegaan,ik weet niet hoe groot je bent?

Maar dit is lastig ja,toch in gesprek met je ouders en mss kan je hem ruilen en bijbetalen voor een pony die wel aan je wensen voldoet?

Dit is ook niet eerlijk tegenover de pony,
Succes

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:14

yelli schreef:
Had je daar niet eerder beter over na kunnen denken, je hebt daar wel de leeftijd voor. Vraag me dan ook af hoe lang je de rijpony leuk gaat vinden....

wat ik al zei, toen ik het aan het regelen was had ik er zoveel zin in, ik had hele planningen gemaakt wat ik ging doen, ik was heel marktplaats aan het afzoeken naar leuke shets, mentuigen en karretjes op gezocht die ik wilde enz. maar mijn passie ligt blijkbaar toch bij het rijden. Ik zou dan ook nooit kunnen stoppen met paarden dus nee het zelfde zou niet gebeuren met een rijpony. Ik vind een band hebben met je paard heel belangrijk en ik doe vaak grondwerk en dergelijke met rij pony's maar ik vind het geweldig om te kunnen rijden en het is moeilijk uit te leggen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:15

Dus je wil je shetje inruilen voor een rijpony.Het shetje wordt dus afgedankt en weggedaan.En waar komt het diertje dan terecht.En denk je dat je je pony wel leuk blijf vinden.Mijn dochter kreeg dat echt niet voor elkaar bij ons.

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:15

anniekasaur schreef:
Mag ik vragen waarom je dan een onbeleerde jonge shet hebt gekocht? Je plan was om te mennen, kon je dan niet beter een shet/a pony kunnen kopen die al voor de kar staat?

ik had het beste gevoel bij deze pony, wilde ook liever een oudere maar of ze waren heel ver of ik had er totaal geen klik mee

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:20

colette40 schreef:
Je bent nu 17,waarom een shetlander dan gekozen?
Ik had dan voor een grotere pony gegaan,ik weet niet hoe groot je bent?

Maar dit is lastig ja,toch in gesprek met je ouders en mss kan je hem ruilen en bijbetalen voor een pony die wel aan je wensen voldoet?

Dit is ook niet eerlijk tegenover de pony,
Succes

Toen had ik het idee dat een rijpony veeeel duurder zou zijn en vond ik het idee van een shet zo leuk dat ik er niet aan gedacht heb toen om misschien voor een rijpony te gaan. Maar tot nader in zien is dat toch wel zo.. :(

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:20

Je hebt toen je keus gemaakt, dus persoonlijk denk ik dan wees nu gewoon dankbaar voor wat je wel hebt en ga ervoor met deze pony. Een dier neem je voor het leven, dus neem je verantwoording voor je shet. Er zijn genoeg mensen die zich helemaal geen pony kunnen veroorloven dus dit komt wel een beetje ondankbaar over.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:21

Ik vind dit erg ondankbaar over komen eerlijk gezegd.
Daarbij je was toen (nota bene 4 maanden geleden!) enthousiast voor een shet. Nu is het beestje al niet meer goed genoeg voor jou. Als ouders zou ik je echt geen rijpony of rijpaard geven hoe enthousiast je nu ook bent. Over een half jaar is die pony weer niet goed genoeg, wil je een ander ras of een ander kleurtje als je dat in je hoofd stopt.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:21

Als je nu een pony zou krijgen dan wil je volgend jaar een paard omdat je dan 18 bent. Heb je al wel voldoende rijervaring om een eigen pony te rijden, dit is niet hetzelfde als op de manege. Je moet door weer en wind en kan niet een paar dagen overslaan.

Misschien verstandig om te wachten tot je leven wat stabieler is, misschien wil je straks wel uit huis.

Zou de shet weg doen als je er toch geen plezier in hebt en dan eerst een rustig denken/kijken en proberen wat dan wel.

Sorry maar het klinkt een beetje als een verwend ontevreden al heb je het vast niet zo bedoeld.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:22

Maar voor een pony waar je normaal zijn hele leven van plan bent door te brengen, kan je toch wel wat verder rijden? (vind ik).

Kan je niet een verzorgster zoeken tot hij voor de wagen kan en tegen die tijd kijken hoe je er dan tegenover staat..?

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:22

Britta31 schreef:
Dus je wil je shetje inruilen voor een rijpony.Het shetje wordt dus afgedankt en weggedaan.En waar komt het diertje dan terecht.En denk je dat je je pony wel leuk blijf vinden.Mijn dochter kreeg dat echt niet voor elkaar bij ons.

Het doet mij ook pijn om dit te denken.. ik ben niet harteloos en ik heb alles voor mijn dieren over. Maar wanneer ik minder plezier er in heb en dus minder ambitie om te gaan krijgt de shet niet alle aandacht die ze verdiend en kan ze misschien beter af zijn bij iemand die dat haar wel kan geven. Ik zou haar zeker niet aan elke wildvreemde weg geven en wil eerst weten hoe en wat voor ik haar verkoop aan iemand.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:24

Ondankbaar voor je ouders.. eerder nog ondankbaarder voor je shet.. Noway dat ik je een rijpaard zou geven als ouder zijnde. Minder plezier of niet, tanden op elkaar en doorgaan, als je over 5 jaar nog steeds hetzelfde zegt kan je eens verder gaan kijken. Het gras lijkt altijd groener bij de buren..

Dit is precies het risico van op jongere leeftijd al per se een eigen paard/pony krijgen..

anniekasaur

Re: ik zit met mijn handen in het haar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:26

Desnoods een bijrijdpaard erbij zoeken?

teddy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:29

Het komt inderdaad ondankbaar over, daarom twijfel ik er ook zo over en zoek ik hulp. Maar ik vind het persoonlijk erger voor mijn ouders als ik ze al die kosten laat betalen terwijl ik er geen plezier in heb.. en dat achteraf eens ga vertellen als er duizenden aan uitgegeven zijn. Maar ik wil het beste voor mijn dieren en als ik dat niet kan geven dan vind ik dat heel oneerlijk tegen over het diertje.

Ik rij nu 2 keer in de week op een stal van mensen die ik heel goed ken, maar dat wordt binnenkort nog maar 1 keer dus en dat en een shet en een bijrijpaard wordt wel heel veel. Daarnaast heb ik al jaren paarden van ander mensen verzorgd en bijgereden maar ben nu toe aan een eigen (niet egoitisch bedoeld) Heb veel paarden verzorgd en dergelijke alsof ze mijn eigen waren en moest er dan ook werkelijk alles voor doen en dat vond ik geweldig maar toch was het iemand anders paard.. helaas zijn die paarden verhuisd, verkocht en overleden :(

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:32

Ik dacht eigenlijk hetzelfde als canisia: niet alleen ondankbaar naar je ouders toe, maar vooral ook naar je pony. Die wacht elke dag blij af tot je komt en voelt direct dat er iets niet goed zit. Het komt bij mij over als een impuls aankoop, waar toch niet helemaal goed over nagedacht is. Voor de pony is het eerlijk als hij naar iemand kan die wel iedere dag met plezier komt. Met twee jaar is je pony sowieso nog te jong om voor de kar gezet te worden: daar gaat nog zeker 1,5 tot 2 jaar 'wachten' bijkomen en dan ben je nog maar bij de basis. Eerlijkheid duurt het langst, dus mijn advies is om toch met jouw ouders om tafel te gaan zitten. :j

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:32

dit zou bij ons thuis never nooit niet goed te praten zijn. alle dieren die hier komen gaan als oudje en dood weer weg. en 4 maanden geleden je bent oud en wijs genoeg om daar over na te denken. echt.. weer een voor beeld van impulsief aankopen doen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:33

teddy01 schreef:
Het komt inderdaad ondankbaar over, daarom twijfel ik er ook zo over en zoek ik hulp. Maar ik vind het persoonlijk erger voor mijn ouders als ik ze al die kosten laat betalen terwijl ik er geen plezier in heb.. en dat achteraf eens ga vertellen als er duizenden aan uitgegeven zijn. Maar ik wil het beste voor mijn dieren en als ik dat niet kan geven dan vind ik dat heel oneerlijk tegen over het diertje.

Ik rij nu 2 keer in de week op een stal van mensen die ik heel goed ken, maar dat wordt binnenkort nog maar 1 keer dus en dat en een shet en een bijrijpaard wordt wel heel veel. Daarnaast heb ik al jaren paarden van ander mensen verzorgd en bijgereden maar ben nu toe aan een eigen (niet egoitisch bedoeld) Heb veel paarden verzorgd en dergelijke alsof ze mijn eigen waren en moest er dan ook werkelijk alles voor doen en dat vond ik geweldig maar toch was het iemand anders paard.. helaas zijn die paarden verhuisd, verkocht en overleden :(

Je hebt een leeftijd dat je kunt werken, dus waarom betaal je niet mee? Mijn zoon is bijna 16 en die zal toch echt een baantje moeten zoeken als hij verder wil gaan met zijn hobby. De plannen die hij allemaal heeft kan hij echt niet bekostigen met alleen zijn zakgeld.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:33

Waar staat je shetje nu?Als ze aan huis staat heeft een nieuw paard ook een maatje nodig.