deken al op??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

deken al op??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:09

Hoi allemaal,

zoals je al aan de titel kan zijn ben ik benieuwd of het deken van mijn verzorgshet al op moet. Het wordt vanacht -8 en ik twijfel een beetje. Dokus heeft een dikke wintervacht maar de shet van een paar weilanden verder op heeft een VEEL dikkere wintervacht.
Dokus heeft alleen een deken op als het superkoud is. En ik vindt -8 wel echt koud hoor.het deken van Dokus is wel heel erg dik en waterdicht. En ik ben bang als we hem om doen en het wordt kouder dat het deken niet genoeg warmte meer geeft. We hebben nog wel een fleece deken die er onder kan.. Maar om maar terug te komen op de vraag: Moet ik zijn deken al omdoen?

Ik hoor het graag :o

Marjo89

Re: deken al op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:11

Lekker zonder laten, en genoeg hooi.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:12

Als je paard tot nu toe zonder heeft gestaan, hoef je nu ook geen deken op te doen denk ik. Shetlanders zijn wel wat kou gewend. Een goede schuilplek met droge bodem en voldoende ruwvoer moet voldoende zijn.

ff_stud

als je maar genoeg ruwvoer geeft , geen probleem hoor.. als je maar zorgt dat ze water hebben dat is veel belangrijker nu

IsabelHx

Heeft hij een (schuil)stal?
Anders kan je ook wat extra stro of zo erin leggen dat hij het daar wat warmer in kan hebben.
Ik ben zelf niet zo van de dekens, dus ik zou het (nog) niet doen. Zolang hij maar een goed beschut plekje heeft zou ik hem lekker zonder deken laten!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:13

Er is maar 1 juist antwoord, en de eigenaar kan je die vertellen. Die kent de pony beter dan bokt. Overigens handig om te weten: tussen -5 en +15 voelt een paard zich comfortabel. Een paard dat goed winterhard is kan zelfs bij lagere temperaturen zich nog warm houden als er voldoende hooi is. Dus echt noodzaak is er niet.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:15

s6801881 schreef:
Er is maar 1 juist antwoord, en de eigenaar kan je die vertellen. Die kent de pony beter dan bokt. Overigens handig om te weten: tussen -5 en +15 voelt een paard zich comfortabel. Een paard dat goed winterhard is kan zelfs bij lagere temperaturen zich nog warm houden als er voldoende hooi is. Dus echt noodzaak is er niet.

Ik heb geleerd tussen -10 en +10

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:17

Met een deken druk je zijn wintervacht plat en laat dat nou net hetgeen zijn wat hij nodig heeft om warm te blijven. Geen deken op als hij tot nu toe ook bloot heeft gestaan.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:19

s6801881 schreef:

kijk het is zo dat de eigenaar weet wel iets van paarden maar ze zei dat ik moest bepalen wanneer zijn deken omm moet. Dokus kan zijn eigen stal binnen lopen en daar ligt een lekkere plak hooi voor hem klaar. Het water als het bevroren is slaan we geregeld stuk :j

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:20

Lekker afhouden en voldoende hooi voeren, dan kan hij zichzelf goed warm houden.
Elke gezonde shet kan zichzelf prima warm houden met deze temperaturen.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:21

Maxime_Dokus schreef:
s6801881 schreef:

kijk het is zo dat de eigenaar weet wel iets van paarden maar ze zei dat ik moest bepalen wanneer zijn deken omm moet. Dokus kan zijn eigen stal binnen lopen en daar ligt een lekkere plak hooi voor hem klaar. Het water als het bevroren is slaan we geregeld stuk :j

Zolang hij droog is en niet staat te bibberen is t goed (heb trouwens nog nooit n shet gezien die t koud had), onze pony,s lopen nu ook buiten we geven wel lauw water en volop hooi

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:22

nee hij staat niet te bibberen maar hij is wel super druk nu haha

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:27

Gewoon zo laten, een pony laat zijn haren rechtop staan om zich zelf warm te houden. Met een deken lukt dat niet dus krijgt hij het eigenlijk alleen maar kouder

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:12

Als hij droog kan staan, niet staat te bibberen of zijn vacht overeind trekt lekker zo laten. Een deken is een noodzakelijk kwaad voor sommige paarden, zeker geen luxe.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:15

cissy schreef:
Met een deken druk je zijn wintervacht plat en laat dat nou net hetgeen zijn wat hij nodig heeft om warm te blijven. Geen deken op als hij tot nu toe ook bloot heeft gestaan.

Dit wilde ik ook zeggen en gewoon extra hooi geven. Paardjes kunnen zich bij vorst heel goed zelf redden.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:21

Maxime_Dokus schreef:
nee hij staat niet te bibberen maar hij is wel super druk nu haha

Die van mij voelt zich nu ook kiplekker. Zalig vind ie het dat het koud is, z'n humeur is bijzonder opgewekt. :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:23

Vooral Shetters voelen zich nu heerlijk op hun gemak. :D