Shetlander bijt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosaah

Shetlander bijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 16:34

Hoi iedereen,

Mijn vriendin heeft 2 Shetlanders, ze zijn allebei ong 15. De ene is een kleine zwarte hengst, en die is best eigenwijs, maar wel heel lief. Hij is de 'leider'. Dan heeft ze ook nog een grote vos ruin, die is ook wel lief, maar zodra je zijn halster omdoet en met hem gaat lopen gaat hij je proberen te bijten. Als je hem negeert bijt hij je gewoon, maar als je hem een tikje geeft of boos wordt met je stem gaat hij bokken, trappen, bijten, draaien, noem maar op. Een keertje liep ik een stukje met hem door zijn weiland en had hij me aan mijn mouw gepakt en opgetild, en hij heeft me ook een keer in m'n been gebeten en zijn hoofd omhoog gegooid zodat ik achterover in het gras viel, waarna hij mij een paar keer probeerde te trappen, maar gelukkig kan ik zijn trappen meestal nog wel ontwijken. Altijd als ik terug kom van ze zit ik helemaal onder de blauwe plekken. We kunnen zijn hoeven niet krabben want dan bijt hij, we kunnen hem niet borstelen want dan bijt hij, etc. Een zweepje helpt ook niet want dan wordt het alleen maar erger. Ze staan in een weiland met een schuilstalletje.

Wat kan dit zijn/ wat kunnen we eraan doen?

Groetjes Rosa

marieke1994

Re: Shetlander bijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:41

Zoals ik het lees klinkt het gewoon als dominantie en eigenwijsheid. Hij bijt, jij wil corrigeren dat het niet mag, hij is er niet mee eens en maakt zijn gedrag erger (het bokken en trappen etc) en hij heeft weer gewonnen.
Ik zou grond werk lessen nemen van iemand die er verstand van heeft en je ook goed kan helpen.

jorieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:48

ik zou hem gewoon corrigeren ook als het streng moet en het gedrag dat hij dan vertoont negeren en je moet laten zien dat jij de baas bent en hij moet leren dat hij naar jou moet luisteren

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:49

ben het met jorieke1 eens, alleen zou ik wel iemand erbij zoeken die er wat meer verstand van heeft, zodat het niet gevaarlijk word voor jezelf.. want als hij gaat trappen, moet je wel weten wat je doet, en niet dat hij je ook echt trapt want dan word het gevaarlijk natuurlijk.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:52

Beetje opvoeden? :o

Vraag mensen met meer ervaring om hulp.

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:03

Welke in de wereld van on-opvoedbare beesten... ik heb hier een shetje staan van 18 die is al vanaf zijn 1e hier en is altijd op bijten gecorrigeerd maar leert het gewoon nooit af... hij doet verder alles super braaf maar bijten... dat blijft hij doen :')

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:15

Als je zegt dat je elke keer onder de blauwe plekken thuiskomt vraag ik me af hoe verstandig het is dat je nog met die shetjes gaat wandelen. Ook dat ze jou op de grond weten te krijgen en dan proberen te slaan is gewoon erg gevaarlijk! ze hoeven je maar 1 keer wel goed op je hoofd te raken.
Ze hebben totaal geen respect voor je en daar kun je beter goede hulp bij gaan zoeken dan zelf wat mee te gaan proberen. Hopelijk wil je vriendin hier iemand met goede kennis bij inschakelen zodat jullie dat samen met een professional kunnen leren er mee om te gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 17:20

allebei gewoon onopgevoed..
immers ook de eigenaresse kan er blijkbaar niet met goed fatsoen mee omgaan.

grondwerklessen nemen vanaf 0 beginnen, dus opvoedkundig ook begeleiding nemen.

hoe tilt een shetlander een 40-jarige vrouw op?

ik dacht om heel eerlijk te zijn bij het lezen van het openingspost aan een jonge (pre) tiener.

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:50

elenaMM77 schreef:

ik dacht om heel eerlijk te zijn bij het lezen van het openingspost aan een jonge (pre) tiener.

Ik ben ook 13, alleen ik wist niet of je 18 moest zijn voor een bokt-account dus ik heb de geboortedatum van mijn moeder ingevuld :')

En voor iedereen, bedankt voor de tips ik zal het even met haar overleggen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:56

Duidelijk een dominantie probleem in combinatie met onopgevoed! Ik ben daar zelf wat rigoureuser in..bijten is werkelijk een doodschop ontvangen!! Verder grondwerk bijvoorbeeld The 7 games van pat parelli leert jezelf en t paard een hoop.. vraag Hulp aan een ervaren persoon..Heel veel Suc6!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:55

Onderwerp: Shetlander bijt...

Rosaah schreef:
elenaMM77 schreef:

Ik ben ook 13, alleen ik wist niet of je 18 moest zijn voor een bokt-account dus ik heb de geboortedatum van mijn moeder ingevuld :')

En voor iedereen, bedankt voor de tips ik zal het even met haar overleggen!

ahh kijk, dan zat ik toch goed..

voor een jonge puber is het namelijk op zich nog een begrijpelijk topic,
voor een vrouw van veertig had ik de neiging om hele andere dingen te zeggen..

maar gewoon lekker vanaf de basis weer opnieuw beginnen met hulp.
doe maar gewoon alsof de pony's nog niets weten en helemaal terug naar de basis.

dan komt de rest vanzelf wel als je de goede stappen neemt.

----

zelf ben ik wat ouder en persoonlijk zouden ze van mij nog een schop onder de kont toe krijgen als ze mij zoiets zouden flikken, doodschop zoals hierboven is misschien wat over the top, maar wel op een dusdanige manier dat stijgeren en ronddraaien niet meer in de hoofdjes op komt..

maar ik kan mij voorstellen dat je daar met 13 misschien nog wat inzicht en fysiek voor mist, wat een pony natuurlijk (vooral als ze wat matig opgevoed zijn) bijna ruikt waarop ze het nog even een graadje erger maken om je te overbluffen.. nu met een zweep of voeten aan de slag gaan zou het denk ik er niet veel beter op maken, omdat jullie wat moeite hebben om het gedrag daarna wel op een goede manier erin te krijgen.

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:21

Bedankt voor alle antwoorden! Maar ze zijn al 15, zijn ze dan niet al te oud om de slechte gewoontes te veranderen?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:28

Is hij nog hengst?
In dat geval heel snel de ballen eronder vandaan!
Shetlanders zijn over het algemeen al best eigenzinnig en lekker grens verleggend, maar wat jij nou allemaal opnoemt is gewoon gehakt gedrag!!!
Zodra hij het idee heeft dat hij iets moet gaan doen, slaat hij zowat het licht uit je ogen.
Laatst bijgewerkt door Ianrowan2009 op 17-01-16 21:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Rosaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:31

Ianrowan2009 schreef:
Is hij nog hengst?
Shetlanders zijn over het algemeen al best eigenzinnig en lekker grens verleggend, maar wat jij nou allemaal opnoemt is gewoon gehakt gedrag!!!
Zodra hij het idee heeft dat hij iets moet gaan doen, slaat hij zowat het licht uit je ogen.

1 is er nog hengst, maar die bijt of trapt bijna niet. Degene die wel bijt en trapt is ruin...

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:35

Rosaah schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Is hij nog hengst?

1 is er nog hengst, maar die bijt of trapt bijna niet. Degene die wel bijt en trapt is ruin...

Ook in de leeftijd van 15 jaar kan je ze nog steeds manieren bijleren en slecht gedrag afleren.
Maar daar zou ik zeker niet in je eentje mee beginnen gezien je leeftijd en de situatie.
De basis ligt bij respect en discipline!