bang om allen op buitenrit te gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evania6wendy

bang om allen op buitenrit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:18

Hallo ik ga morgen met n vriendin rijden, alleen ik moet er te paard heen {niet ver} daarvoor moet ik een stuk alleen door het bos, vroeger deed ik dat altijd met mijn lieve Shetje, maar nu denk ik echt te veel na over dingen die zoude kunnen gebeuren...
Niet dat mn pony gaat bokkken of er van door gaat, maar meer dat er bv zo iemand uit de bossen kan springen en jha.. dat soort dingen. Heeft iemand misscgien tips? 1oortje in heb ik al als tip gekregen en mee zingen enz, maar weten jullie misschien nog wat andere dingen?

GR wanhopige me

Ineke2

Re: bang om allen op buitenrit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:22

Ehm niet doen... Vind het onverantwoord om een 13 jarige alleen buiten te laten rijden dus van mij zou je het niet eens mogen doen :=

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 22:42

Ineke2 schreef:
Ehm niet doen... Vind het onverantwoord om een 13 jarige alleen buiten te laten rijden dus van mij zou je het niet eens mogen doen :=

jou mening.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:42

Als je zo onzeker bent, niet doen! Of vraag iemand om mee te lopen.
Van hulp vragen is nog nooit iemand doodgegaan.

@ Ineke, ik reed als 11-jarige zonder zadel op een Hackney hengst het dorp rond. Beestje was ook nog eens enkel beleerd als tuigpony. Toch was daar niks onverantwoord aan. Rem en stuur werkten toch? Plak daar wat tieners op en .... de grootste lol! Zowel voor ruiter als pony.

Tegenwoordig viert voorzichtigheid hoogtij, maar durven leven? Dat mag blijkbaar niet meer.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:48

Misschien 1 van je ouders of familie mee laten fietsen tot je vriendinnetje?
Mijn dochter zou echt niet alleen mogen gaan te paard en zowiezo niet alleen door een bos.

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:00

funnyhorses schreef:
Misschien 1 van je ouders of familie mee laten fietsen tot je vriendinnetje?
Mijn dochter zou echt niet alleen mogen gaan te paard en zowiezo niet alleen door een bos.

Ik ga ook nooit alleen naar het bos, alleen voor deze keer wel en vroeger toen ik nog niet over dat soort dingen na dacht ook. En het us niet lang het meer dat ik door het bos moet rijden om bij me vriendin te komen en niet dat ik alleen een buitenrit ga maken.. Ik vroeg alleen af of iemand wist hor ik die nare gedachten misschien gewoon zo kunnen vergeten of niet aandenken ....?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:06

Als je je niet veilig voelt dan zou ik gewoon een van je ouders vragen om dat stukje mee te lopen. Altijd op je intuitie en je gevoel af gaan vind ik.
We kunnen wel zeggen dat het niet nodig is om je druk te maken en dat er vast niks gebeurt, maar wij kennen het bosje niet waar je doorheen moet, en misschien woon je wel in een onveilige buurt.. Het kan nog zo vaak goed gaan, maar áls het eens mis gaat dan ben je blij dat je niet alleen bent :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:09

Ik verplaats dit topic van ED naar YRT.

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:13

evania6wendy schreef:
Ineke2 schreef:

jou mening.

ik vind dit dus geen mening maar een feit.. het is wat onverantwoord, maar wat je daar mee wil doen is natuurlijk aan jou.

mijn tip is, neem even iemand mee!

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:17

Wanneer je zelf onzeker bent over de situatie zou ik het zeker gewoon niet alleen doen. Dit om het feit dat je pony zal voelen dat er iets mis is. Gewoon iemand lief aankijken, of ernaast gaan lopen :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:20

Normaal zou ik ook niet zo bang zijn, maar nu met dat malle vuurwerk overal...
Of beter: malle mensen met vuurwerk ;)

Lekker vragen of er even iemand mee fietst of loopt, daar is niks flauws of kinderachtigs aan, zeker niet als je al een beetje een naar voorgevoel hebt!
Daarmee breng je ook onrust over op je pony.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:22

13 vind ik oud genoeg. Reed zelf ook al met 12 rond in mijn eentje in het buitengebied en nooit wat fout gegaan. Uiteraard moet je wel beschikken over een zekere mate van verantwoordelijkheid.

Tsjah als ik het spannend vond ging ik dat stukje in galop er door heen, het was een paard van 1.83 dus als die galopperend op je af komt ga je wel aan de kant, althans dat was mijn beredenering.
Dus als je al een stukje warm hebt kunnen lopen zou ik er gewoon een rustig galopje in zetten zodat je er snel door heen bent.
Zo niet inderdaad even vragen of iemand met je mee wilt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:35

Als je als ruiter met zulke gedachten met je paard naar buiten gaat kun je er bijna donder op zeggen dat er ook iets gebeurd. :=
Maarrrr ts zal het toch wel doen hahaha dus dan zou ik aanraden een goede zweep mee te nemen niet voor je paardje maar voor die boogieman die uit de bosjes zal springen. ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:47

Een 13-jarige hoort niet alleen op buitenrit. Het is niet voor niets dat je pas op je 18e een autorijbewijs mag halen. Het is gebleken uit onderzoek dat een kind niet genoeg inzicht heeft in het verkeer. Op een pony heb je dat inzicht ook nodig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:51

als je niet meer alleen gereden hebt,
zeker niet morgen mee beginnen..

je weet maar nooit met het vuurwerk..

laat je vriendin jou dan maar opvissen?

als je dit al wilt doen. Oefen dan volgend jaar een beetje..
na het rijden even uitstappen op het bospad dat langs de bosrand ligt bijvoorbeeld..
en als dat goed gaat, dan kun je daar de volgende keer warm stappen, even warm draven (gewoon op en neer) voor je in de bak aan de slag gaat..

en als dat vertrouwd voelt, dan kun je wat verder gaan.

overigens vind ik 13 ook niet echt te jong hoor..
Wij zaten toen ook gewoon op onze ponies en gingen langs het drukke verkeer..
al zou ik dat niet graag willen.

het gaat erom of je al van jongs af aan rijd, ervaring en kunde hebt om dit ook zelfstandig buiten te doen en of je paard/pony voldoende vertrouwd is..

bij mij zou de grens liggen op middelbare school.. dus op de lagere school alleen naar buiten met een volwassenen en dan in die zomer stapsgewijs wat meer eigen verantwoording op het gebied van buitenrijden.. Immers je laat ze ook met een gerust hart ineens 15 kilometer fietsen in de ochtend en namiddag. dan kunnen de meesten (als ze verantwoordelijkheidsgevoel hebben) ook rustig kleine zelfstandige ritjes gaan maken.

er is een groot verschil of je in buitengebied woont of met zeer druk verkeer te maken hebt in mijn ogen..

verkeersinschatting.. waar ik sta, hoef ik niet eens een weg over als ik dat niet wil? Dus hier zou een dertienjarige rustig een ritje kunnen maken zonder volwassene (wel met een ander het liefst, twee weten meer dan 1 tiener). druk verkeer zou ik liever geen kinderen in tegenkomen op paarden zolang ze nog niet eens op een brommer mogen stappen zeg maar, dus zolang ze moeten uitgaan van hun eigen 'bedenksels' van verkeersregels.

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 07:08

Mijn vriendin gaat wachten bij een hekje uit het bos, het bos waar ik namelijk in ga is niet het bos waar ik en de andere mensen van stal meestal rijden. Ik dan ook alleen een rechte weg door het andere bos en dat zit dus ik ga het gewoon doen ,anders zou ik via de weg moeten pony is superverkeeesmak alleen heeft geen ijzers en het meeste moeten we over de weg daarom neem ik het bos

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 07:10

KellyR schreef:
13 vind ik oud genoeg. Reed zelf ook al met 12 rond in mijn eentje in het buitengebied en nooit wat fout gegaan. Uiteraard moet je wel beschikken over een zekere mate van verantwoordelijkheid.

Tsjah als ik het spannend vond ging ik dat stukje in galop er door heen, het was een paard van 1.83 dus als die galopperend op je af komt ga je wel aan de kant, althans dat was mijn beredenering.
Dus als je al een stukje warm hebt kunnen lopen zou ik er gewoon een rustig galopje in zetten zodat je er snel door heen bent.
Zo niet inderdaad even vragen of iemand met je mee wilt.
ik vroeger ook alleen toen dacht ik niet na over van de rare dingen :( maar inderdaad gewoon galopje doen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 07:19

met het vuurwerk zou ik zeker oppassen waar je nu een buitenrit gaat maken. Zou de komende drie dagen dan ook niet echt het verkeer opzoeken in een gebied waar vuurwerk afgestoken zou kunnen worden.

Echter voor jou als je niet door dat stuk durft, zou ik iemand meevragen en anders niet gaan. Je pony die altijd braaf is voelt jouw spanning en dat geeft ook een extra onzekerheid mee in de reactie van de pony.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 07:37

Zoe_97 schreef:
Een 13-jarige hoort niet alleen op buitenrit. Het is niet voor niets dat je pas op je 18e een autorijbewijs mag halen. Het is gebleken uit onderzoek dat een kind niet genoeg inzicht heeft in het verkeer. Op een pony heb je dat inzicht ook nodig.

Dus fietsen ook maar verbieden onder de 18?

Maarre, neem iemand mee. Als je al met zo veel spanning gaat zitten gaat het nog sneller mis. Kun je anders niet wandelen, of vind je dat even eng?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 08:09

Aan de hand je pony meenemen tot je elkaar treft?
En voor vervelende mensen/honden heb ik altijd een zweepje mee ;-)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 08:12

Zoe_97 schreef:

Dus ik als zeventien jarige mag volgens jou mening niet op buitenrit zonder begeleiding. Dan mag ik waarachijnlijk ook niet fietsen. :D
Buiten dat; vanaf 16 mag je op de scooter rijden, of moet dat ook onder begeleiding? Als een pony braaf is en het gebeurd vaker. Waarom zou je dan niet alleen door een verkeerloos bos mogen rijden, maar wel alleen in de bak.

TS als je het spannend vind door vuurwerk of andede zaken. Vraag dan of iemand even mee rijdt? Als je een telefoon hebt kan je ook alvast het nummer van je moeder of stalgenoot intypen zodat je gelijk kan bellen als er iets is.

evania6wendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 09:09

Bedankt voor alle reacties, ben er nu een stuk zeker van gelukkig ik hoef een pad alleen rechtdoor en daarna staat mn vriendin daar en rijden we samen verder.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:14

Te voorzichtig kan ook zeg, ik ging ook wel ns als 13/14 jarige alleen het bos in.

Inderdaad gewoon iemand meevragen, of vragen of je vriendinnetje je tegemoet kan komen lopen. Niet erg dat je bang bent! Alleen zou ik niet in je eentje gaan als je je bang of onzeker voelt, dat neemt de pony namelijk over. Succes :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:15

Hoe gevaarlijk sommige kinderen fietsen zou er best een examen mogen komen of idd een betere begeleiding. Vaak denken die dat ze alles mogen.
Scooter moet je ook gewoon een rijbewijs voor halen (In Belgie toch) dus lijkt me dat de competenties van die kinderen getest zijn.
Een pony moet je letten op je dier en op het verkeer. Een 13-jarige heeft niet genoeg inzicht in het verkeer om potentieel gevaarlijk situaties te zien (geeft niets, dat inzicht komt met de jaren). Daarbij zit er een erg groot verschil tussen een 13 en een 17-jarige.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:22

als je alleen bang bent voor iemand in de bosjes ofzo, bedenk dan dat je altijd hard weg kan galopperen ;)
En ik neem aan dat je bij daglicht gaat..dus zal best meevallen.

En ik neem ook aan dat je ouders weten dat je een stukje alleen gaat, als zij het goed vinden zal de pony in elk geval wel betrouwbaar genoeg zijn. Hier mogen kinderen van die leeftijd die goed kunnen rijden op bepaalde pony's ook wel het bos in hoor (niet alleen, maar wel met zn twee) . Geen vuurwerk in dat gebied ook.