Ik heb een hele lieve verzorgshet genaamd Dokus. Ik verzorg hem nu ruim 2 jaar. En hij heeft veel vooruitgang geboekt
Toen ik Dokus begon te verzorgen was het vooral borstelen en aan de hand springen. Maar ik wou ook wel is rijden want in de schuur had ik een zadel en hoofdstel zien hangen. Ik had aan de eigenaar gevraagd of ik mocht rijden en de eigenaar zei: wacht maar tot Eline ( haar dochter) er van de zomer is.Maar zolang kon ik niet wachten. Ik probeerde Dokus zelf op te zadelen alleen dat lukte niet want ik wist niet hoe een dressuur zadel in elkaar zat( jaahh dat heb je als je western gewend bent). Maar ik wou zoo graag op hem rijden dat ik maar zonder zadel erop ging zitten. Hij was super braaf alleen het bleef bij stappen en een klein beetje draven.
Eindelijk kwam Eline dan om mij een keer les te geven. Samen hadden we Dokus opgezadeld. Ik stapte op en ik werd er meteen van af gegooid, in 5 minuten ben ik er 3 keer afgegooid. Uiteindelijk vond ik het wel mooi geweest.
Ik vond het hartstikke jammer dat het zo slecht ging. We gingen het weer proberen, maar toen hadden we er een oudere man bij met veel verstand van paarden. Hij vertelde dat het tuig gewoon goed was en klom er weer op. En ja hoor, ik werd er weer meteen van af gegooid.
Ik kreeg van hem te horen dat hij verpest was door het ongeluk. UUhh jaa welk ongeluk?? Het bleek dat Dokus vroeger voor de kar had gestaan. Toen is hij op hol geslagen door een moter van achteren en belande met kar en al in de sloot. Dat gaf me ook meteen de link waarom hij zo bang was voor water en sloten.
Maar ik wou blijven rijden. Dus ik ging maar weer zonder zadel, maar ja stappen en een beetje draven vond ik wel saai, maar ik moest het er mee doen.
Toen werd het winter en de bak was te nat om te rijden. Ik was begonnen met vrijheidsdressuur wat hij erg goed deed!

( foto's van afgelopen zomer )
En jaahh hoor, het werd weer lente. Ik kreeg de kriebels om het toch weer met zadel te proberen. Want ik had in de winter wat dressuur lessen genomen. Dus ik ging het weer proberen. toen hij opgezadeld was een half uur rond gelopen. En toen er voorzichtig op gaan zitten. HIJ BOKTE NIET. Ik zachtjes aangespoord en hij stapte aan. Ik heb 20 minuten rond gestapt. Ik ging het elke week doen. Alleen ik wou gaan draven maar in draf ging hij niet. Ik geprobeerd met de zweep maar ik werd er meteen afgegooid. Ja dan maar spoortjes... Hij draafde super goed en ik helemaal blij.
Maar ik was nog niet tevreden want ik wou galopperen. En dat deed hij niet met spoortjes. Dus heb ik mijn sporen uit gedaan en de zweep gepakt. Na 10 minuten geruststellen en een paar bok rondjes door de bak ging het geweldig. Tijdens het rijden was hij erg braaf. Ik natuurlijk super trots op Dokus.
Het rijden ging nu zo goed
Dat ik nu eigenlijk wel wou springen want aan de hand en zonder zadel ging het wel. Zonder zadel wel minder want ik kukelde er regelmatig van af... Maar na veel oefenen met zadel is het eindelijk gelukt !! Vallen, opstaan knokken doorgaan... 
We hebben eindelijk ons doel gehaald
Dokus is niet meer bang voor water, zwepen, longeren en sloten. Ook kunnen we weer lekker rijden en hebben we samen veel plezier.
Wat ik nu weet is : met geduld en liefde bereik je alles