Dingen die je niet leert op een manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadia_dc

Dingen die je niet leert op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 16:50

Ik mocht afgelopen keer 5 minuten iemands paard uitstappen. Tijdens deze 5 minuten heeft ze er gelijk een mini lesje van gemaakt en heeft mij dingen uitgelegd en laten doen die ik nog helemaal niet wist/had gedaan.

Nu vroeg ik mij gewoon af of iemand nog een aantal goede voorbeelden heeft die je niet meekrijgt als je alleen maar in de manege lessen rijdt.
En misschien kan ik en meerdere manegeruiters er voortaan beter op letten. Zodat we het voortaan wel (op de goede manier) doen :D
Laatst bijgewerkt door Nadia_dc op 19-12-15 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: Dingen die je niet leert op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:52

Dat is ontzettend afhankelijk van op welke manege je rijdt en hoe je les krijgt. Daar is over het internet echt he-le-maal niets over te zeggen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:54

Vjestagirl schreef:
Dat is ontzettend afhankelijk van op welke manege je rijdt en hoe je les krijgt. Daar is over het internet echt he-le-maal niets over te zeggen.

Hier sluit ik mij volledig bij aan!

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:55

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de manege waar je rijd. Bij ons op de manege wordt heel erg op de ontspanning gelet en moeten de paarden eerst voorwaarts zijn voordat ze neerwaarts kunnen. Terwijl het op de manege een kilometer verderop heel belangrijk is dat de paarden met het hoofd omlaag lopen.
Laatst bijgewerkt door Sastaic op 19-12-15 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:55

Stallen uitmesten :+. Ondertussen gaat het steeds beter, ondanks mijn onhandigheid :=...

Maar even serieus: Ik heb geleerd mijn tenen naar binnen te doen en te ontspannen. Als een iemand op je let als je aan het rijden bent (ipv tijdens een les met meerdere mensen), word je ook veel vaker gecorrigeerd. Het lukt me nog steeds niet helemaal, maar gaat wel steeds beter :). Ook rijd ik veel meer met gevoel en trek ik niet zomaar meer een paard omver bij wijze van spreken.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:58

het ligt er idd heel erg aan hoe de manege lesgeeft, dus dat kan je niet zo achter een schermpje beoordelen, maar wat leer jij wel op je manege? weet je ook gelijk wat niet :P

Nadia_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 17:08

Bij ons op de manege zijn ze erg van wat er op de rug gebeurt. Niet wat er voor bij het hoofd gebeurt. Ze letten erg of je wel de goede hulpen geeft met je benen, de juiste houding en goed voorwaarts rijdt .Maar letten niet echt op of je wel de goede hulpen geeft met je handen.

Weet niet of dit een beetje duidelijk is :')

Maar ik hoor ook graag jullie ervaringen. Dingen die jullie nog niet wisten voor jullie een eigen paard kochten/kregen

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:11

Op de meeste (let op: meeste!) maneges leer je alleen maar rijden met je benen en handen, veel minder op je zit. Ook heb ik nog nooit op een manege gezeten waarbij je leerde hoe je kon grondwerken of in ieder geval paardentaal begrijpen vanaf de grond. Zelfs gewoon 'naast je paard lopen' was er niet echt bij, het kon bijvoorbeeld alleen maar als je aan de linkerkant van je paard loopt. Ook rechts opstappen heb ik nooit geleerd.

En natuurlijk uitmesten enzo, haha :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:14

En zelfs op de manege kan het nog verschillen. Rij nu aantal jaartjes op een manege en heb verschillende instructrices gehad. Eentje die je leerwerk meegaf, uitlegde waarom je bepaalde oefeningen doet. :)

Nee uitmesten heb ik niet geleerd op de manege. Dat bij mijn oude verzorgpony. Voeren, paarden naar buiten doen en binnen halen heb ik dan wel weer geleerd op de manege :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:21

Grondwerken leerde ik niet op de manege. Simpel longeren heb ik wel geleerd.
Ook zadel mak maken een doorrijden heb ik niet op de manege geleerd.
Maar pas bij verzorgpaarden

Nadia_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 17:28

Grondwerk enz. heb ik inderdaad nooit echt geleerd. Longeren ook niet er werd een paard en een longeerlijn in mijn handen gedouwd en ik moest het zelf maar uitzoeken. Uitmesten heb ik ook nog nooit gedaan :') Alleen stallen aanvegen maar dat stelt niet heel veel voor. Op mijn vorige manege heb wel altijd op een jong ding gereden. Waar ik super veel op heb geleerd. Maar dit waren echt lessen zovan : zolang je er maar op blijft zitten en laat weten wat jij wilt. En het ging er niet zo zeer om of ik het top deed of niet.

(Uiteindelijk wel een super leuk beestje uit gekomen hoor. met een super leuk karakter :j voor dat er weer "bokt comments" komen)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:40

Ik heb wel eens een trap tegen mijn hoofd gekregen van een manegepaard, toen ik hem uit de wei ging halen :+
Werd een beetje lacherig over gedaan, ik moest hem maar weer pakken en nu wél stevig vasthouden. Nee, paardengedrag leerde ik niet echt op de manege. Dat heb ik pas later geleerd, toen ik er specifiek naar opzoek ging!

Nadia_dc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 18:14

Ik heb wel een beetje "paards" leren spreken maar dit geld maar voor één pony. Door die jonge pony zijn super karakter liet hij altijd gelijk merken. waneer hij iets wel of niet leuk vond. Of hij het moeilijk vondt of juist makkelijk ook wist je van te voren waneer hij iets stouts ging doen want dan hield hij je even in de gaten of deed hij extra zijn best en als je dan 2 seconden niet oplette ging hij.

Maar hij wist jouw ook af te lezen. Waneer hij een grapje uit kon halen en waneer niet. Maar hij is wel altijd super vrolijk en heb ik heb hem nooit echt chagrijnig meegemaakt. Waar ik pas geleden wel tegen aan botste bij de nieuwe manege. En ik op een paard moest dat met opzadelen en poetsen altijd haar oren in der nek legt en je echt moet oppassen dat ze niet gaat happen en bokken. En je ook echt engelengeduld voor moet hebben.

Natuurlijk moet ik nog een hele hoop te leren en is elk paard anders. Maar toch laten de meeste paarden wel op de zelfde manier weten of ze iets leuk vinden enz.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:42

Ik weet bijna zeker dat je op een manege niks leert over de hoeven (zool, hoefwand, straal etc.) en over voeding (hoeveel van wat en waarom het ene wel en het andere niet). Dingen waar je wel bij stil moet staan als je een eigen paard hebt. :)

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:12

xxdomiixx schreef:
Ik weet bijna zeker dat je op een manege niks leert over de hoeven (zool, hoefwand, straal etc.) en over voeding (hoeveel van wat en waarom het ene wel en het andere niet). Dingen waar je wel bij stil moet staan als je een eigen paard hebt. :)

Op mijn eerste manege is mij tijdens het hoeven uitkrabben wel degelijk het een en ander uitgelegd over de hoeven.. over de voeding wordt inderdaad weinig verteld.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:20

Vjestagirl schreef:

Sluit ik mij ook helemaal bij aan, heb nu diverse maneges en instructeurs gehad. Het is elke keer weer anders.
Is maar net waar de instructie zich op focussed, en graag wil zien.
Ook is het ene manege paard het andere niet.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:22

ik heb op de eerste manege geleerd om op de zit te rijden en het paard op de achterhand te laten lopen. trekken en schoppen is ten stringste verboden daar. de eerst volgende manege is dat allemaal verpest omdat er geen enkel paard op de zit reageerd... heb het weer met hulp moeten aanleren. gaat nu steeds beter.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:26

Onze Manege geeft sinds dit jaar lezingen van oa de tandarts, hoefsmid, masseur en daarin worden vele dingen besproken. Deze lezingen zijn voor iedereen op de Manege toegankelijk. Daarbij vind de smid het ook niet erg als je komt kijken als je favoriet wordt bekapt en je vragen hebt.
Denk dat je bij ons op de Manege veel leert, longeren gebeurd bij ons niet door Manege Ruiters' en wij rijden zonder sporen of andere hulpteugels (uitzondering van de martingaal).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:38

Ik heb echt heel weinig geleerd op de manege als ik na ga wat ik allemaal geleerd heb nadat ik weg was bij de manege, toen ging er een complete wereld voor me open. Ja zonder overdrijven. En hoe ik meer ik geleerd heb hoe meer ik erachter kom hoe weinig ik weet en kan en dat ik waarschijnlijk mijn hele leven bezig zal zijn me verder te ontwikkelen op paardengebied.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:39

Verschilt verschrikkelijk per manege inderdaad. Je hebt manege's waar je altijd op 1 pony rijdt, maar ook waar je elke week op een ander rijdt.. Beide kan zowel in je voordeel als nadeel werken.
Je hebt manege's waar ze vertellen dat je nu moet gaan draven en nu een volte moet rijden.. Maar ik ken ook een manege waarbij je lekker je eigen gang mag gaan met je paard en de instructrice ondertussen je tips geeft op je complete houding, is dan ook niet voor beginners geloof ik. Hierbij rijdt iedereen dus wel door elkaar heen om het zo te zeggen, maar vind zo'n les meer hebben dan mijn eerste voorbeeld.

Maar om even iets concreets te zeggen; alles buiten het rijden om leer je (vaak!) niet. Misschien kan je enkele keer meekijken bij de hoefsmid, dierenarts of tandarts maar daar houd het wel een beetje op.
Zo wist ik heel lang de onderdelen van een zadel en hoofdstel niet, dat je bit een voor en achterkant heeft (en dat als je hem verkeerd om doet je paard zou kunnen stikken). Heb op ponykamp dit geleerd, daarbij ook een hoofdstel compleet uit elkaar gehaald en gezegd van nou zet maar in elkaar. Als 10 jarig die alleen nog maar de lessen kende (was niet echt een manege maar meer dan les was het niet) is dat nog best lastig! Heb nog meer geleerd op ponykamp, toen ik een aantal keren vaker ging ook de (beginsels van) de anatomie van het paard, een paar stalondeugden..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:48

Ik heb er geen ervaring mee, maar zijn er geen manege's met theorie lessen?

Op de manege heb ik eigenlijk geleerd om idd vooral te schoppen en te slaan als je paard niet wil en spelen met de teugels om je paard aan de teugel te krijgen ( dat deed ik dus niet want vond dat als kind al irritant ).
Vooral met handen sturen, met je lichaam sturen? Dat kennen ze op die manege niet.
Ik ben op meerdere manege's geweest en eigenlijk bij allemaal ging het zo.

Ik denk wel dat als je echt les wil hebben zoals je b.v op je eigen paard hebt, dus veel professioneler, dat er niet veel meer mensen gaan paardrijden omdat de lesprijzen behoorlijk omhoog gaan!