De juiste voeding ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

De juiste voeding ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:35

Hooi allemaal,

Ik kreeg laatst te horen dat de voeding voor mijn shet niet goed was. Dokus loopt elke dag buiten en s'avonds gaat hij de stal in. In de stal krijgt Dokus een dun plakje hooi( in de winter wel meer hoor ), paar mini aardappeltjes ( stuk of 5 ) en een half handje vol biks... Ik kreeg te horen dat de aardappeltjes niet goed waren. Ik weet niet of dat klopt of niet en ik wil ook graag weten waarom. Dokus is een beetje aan de dikke kant...
Afbeelding

Afbeelding

Ik weet het zijn niet de beste foto's om te beoordelen.. Maar ik ben wel trots op hem dat hij zo goed vrijheids dressuur kan :)

Groetjes Maxime
Laatst bijgewerkt door Knorretjee op 11-12-15 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: De juiste voeding ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:36

Het is niet jouw shet? :+
Maar aardappelen zijn geen paardenvoer, zetmeel is niet zo gezond.
Heeft hij geen vriendjes? Om mee te spelen?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:36

Aardappels bestaan uit zetmeel en dat wordt door het lichaam omgezet in suiker.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:38

Nee Dokus heeft geen vriendjes om mee te spelen.. Ja schapen maar die staan in de andere wei..

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:40

Enkel hooi is genoeg, hij heeft niets anders nodig als extra.
Verder meer beweging en een vriendje..een paard is een kudde dier.

Neem je 1 pony, dan automatisch een 2e erbij of je moet iemand vinden die een pony erbij wilt zetten.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 18:47

er stond een ander paard bij alleen omdat dat paard te veel werd en koste is hij verkocht. We proberen hem zoveel mogelijk beweging te geven en we zijn weer begonnen met rijden en hij doet het heel erg goed!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:50

Is het jou eigen pony of niet ?

Ik zou stoppen met aardappels en biks te voeren. Shetlander kunnen imo prima met alleen gras en hooi ( in de winter wel onbeperkt of meerdere keren per dag voeren ! ) leven, maar het lijkt mij alsof je niet heel erg veel verstand hebt van hoe je een eigen paard het beste kunt verzorgen ( voor de kritische bokkers onder ons : dit is absoluut niet gemeen bedoeld ). Een volwassene die er meer verstand van heeft raadplegen lijkt mij de beste oplossing. En stoppen met onnodige tussendoortjes voeren ook natuurlijk ! :D
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 11-12-15 18:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:51

dan maar een shetje erbij of zoals ik zei : iemand zoeken die zijn/haar shetje of pony/paard erbij wilt zetten, maar dan wel dat zij de verantwoordelijk houden over hun dier qua kosten.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:52

ik zou m onbeperkt hooi geven in een hooinet, aardappelenm zou ik idd ook weg laten

7249787

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:58

Zetmeel wat in aardappelen zit is idd niet erg goed voor paarden en ik zou er sowieso snel een vriendje bij zoeken :)

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 19:07

Als vraag
Ik weet nu dat er in aardappelen zetmeel zit, alleen wat is er slecht aan zetmeel.. En trouwens Dokus kan wel met de schaapjes spelen alleen er zit een hekje tussen omdat Dokus een beetje te lomp was met de schaapjes :D

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:11

Zetmeel word omgezet naar suikers.. wat dus niet nodig is en weer zorgt voor het dik(ker) word(en)

Deze pony heeft hélemaal niets nodig buiten onbeperkt ruwvoer (hooi).
Met een schaap spelen met hek ertussen is nog steeds anders als met een maatje,
pony/paard is het enigste maatje dat een paard/pony nodig heeft om aan 1 vd basisbehoeftes te voldoen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:12

zetmeel word direct omgezet in suikers, pony heefd genoeg vetjes, en dat dus echt nodig.
mij is ook altijd verteld dat paarden echt geen aardappels mogen!

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:13

Van zetmeel wordt hij dik , oftewel het is overbodig. Jij schokt toch ook niet elke dag 5 hamburgers naar binnen . It's the same.

Heb je over mijn vraag heen gelezen ? :o

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:34

Daarnaast is de aardappel ook nog familie van de nachtschade als ik het goed heb (even uit mijn hoofd). Nachtschade kan giftig zijn in grote maten, wat verschilt per dier. Maar goed is het sowieso niet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:15

Aardappeltjes rap weglaten!
En inderdaad zorgen voor een soortgenootje waarmee hij lekker kan ravotten :j