Paard steigert tijdens rijden ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PollyKnollie

Paard steigert tijdens rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:28

(Ik weet niet of het hier goed staat, anders graag verplaatsen :) )

Hallo bokkers,

Gisteren ben ik voor het eerst gaan kijken bij twee (grote) pony's die ik ga verzorgen. De ene zou ik af en toe mogen rijden en met de andere zou ik alles mogen doen. Maar ik hoorde dus dat dit paard steigert en ze weten niet waarom. Hierdoor is het paard al een tijdje niet bereden.

Ik weet niet wat ze allemaal al precies onderzocht hebben, dit zal ik nog wel een keer navragen. Anders ga ik vragen of ze het zadel kunnen laten controleren, of zijn tanden en rug.

Aan de hand is het echt een schat. Ik wil in ieder geval grondwerk met hem gaan doen en als er geen problemen gevonden kunnen worden wil ik misschien weer naar het rijden toe.

Heeft iemand misschien tips?

Evelijn

Re: Paard steigert tijdens rijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:32

Wie heeft je verteld dat hij steigert?
Als hij al tijdje niet gereden is is het misschien een idee om te vragen of ze hem eerst voorrijden voordat jezelf opstapt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:35

Het kan ook zo zijn, dat t paard steigerde ivm blessure, en nu door rust, weer hersteld is.

Gewoon wat grondwerk, longeren met zadel , kan je zelf kijken hoe t ligt, en dan rustig aan uitbouwen.

Succes

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:38

En als het echt waarblijkt te zijn: wil je dan jezelf zo in gevaar brengen?
Ben je handig genoeg om dit gedrag eruit te rijden? (Kan het zijn dat die mensen mss op zoek zijn naar iemand die dit even voor hen doet, omdat ze zelf angstig geworden zijn of het risico niet willen lopen?).
En indien je minderjarig bent; wat vinden je ouders hiervan?

Er zijn genoeg brave paarden om te verzorgen waar je zo op weg rijdt...

sigrid1182 schreef:
Het kan ook zo zijn, dat t paard steigerde ivm blessure, en nu door rust, weer hersteld is.

Of de blessure speelt weer op omdat er weer iemand mee aan de slag gaat. Daarnaast kan het steigeren nu aangeleerd gedrag zijn geworden (na een evt blessure) om onder het werk uit te komen...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:40

Och er zijn zo veel leuke paarden op deze wereld die niet van die spatjes hebben, paard zal er vast en zeker een reden voor hebben dat 'ie steigert. Maar wat heb je daar aan? gaat erom dat het gevaarlijk kan zijn. Ik houd zelf niet van paarden die omhoog komen, is een nare manier van verzet...
Ik zou d'r niet aan beginnen en een brave zoeken! Is vast en zeker te vinden, je moet er plezier aan beleven en geen angst of ongelukken krijgen

Maryline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:01

Hoi
Ik ken iemand die precies hetzelfde had. En daar heeft ze eigenlijk een super simpel antwoord op gevonden. Het paard had gewoon even zin om zich uit te bollen. Dus nu zet ze haar voor het rijden even op de wei of in de longeerpiste. Resultaat: geen gebok en geen gesteiger en een braaf paard!
groetjes
PS ik zeg niet dat dit het antwoord is maar het zou kunnen...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:50

mairead schreef:
En als het echt waarblijkt te zijn: wil je dan jezelf zo in gevaar brengen?
Ben je handig genoeg om dit gedrag eruit te rijden? (Kan het zijn dat die mensen mss op zoek zijn naar iemand die dit even voor hen doet, omdat ze zelf angstig geworden zijn of het risico niet willen lopen?).
En indien je minderjarig bent; wat vinden je ouders hiervan?

Er zijn genoeg brave paarden om te verzorgen waar je zo op weg rijdt...

sigrid1182 schreef:

Of de blessure speelt weer op omdat er weer iemand mee aan de slag gaat. Daarnaast kan het steigeren nu aangeleerd gedrag zijn geworden (na een evt blessure) om onder het werk uit te komen...

En geef mij maar een paard wat steigert, dan een giga bokker....

Darom zeg ik het kan ook zo zijn zoals ik het zeg, maar het KAN ook zo zijn zoals jij t zegt.

Silverheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:02

Hey, er is al heel veel gereageerd, maar ik zou even naar de dierenarts gaan. Hij vind duidelijk iets NIET fijn. Dus het kan zijn dat ie iets heeft..

PollyKnollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 23:00

Een update: Mij is verteld dat het paard problemen heeft in zijn rug. Hij wordt dus niet meer bereden en gelongeerd etc. Uiteraard blijf ik hem wel verzorgen :)

Graag een slotje.