Mijn verzorgpony steigert en probeert heel erg uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LeahXGuusjee

Mijn verzorgpony steigert en probeert heel erg uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 20:47

Ik heb een verzorgpony: Hij steugert als ik mijn broertje meeneem of iemand ander hij probeert uit en ook als ik hem longeer gaat hij voor mijn neus staan en niks meer doen. Ik vind het heel vervelend dat hij dat doet soms steigert hij naar mij, ik sla hem dan met een zweepje want hij moet het echt afleren. (Tips). Ik vind het heel zielig als ik hem sla. Met rijden gaat het overguns prima. Met wandelen heeft hij wel weer kuren. Hij loopt dan achter en en komt dan aan draven en bijt ik mijn jas of arm dan moet ik heb ook een ruk geven of slaan ik vind het zo zielig!!! Verder is het een schatje en hou ik van hem!! Het is een Shetlander.

Graag Tips!
Ook als je een idee hebt hoe het komt hoor ik het graag!
En natuurlijk hoe ik het moet oplossen!!

Groetjes,
Leah

xniieeenke

Re: Mijn verzorgpony steigert en probeert heel erg uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:48

Als pijn e.d. uitgesloten is:
Zielig? Nope, moet 'ie maar normaal doen. Gewoon een klap geven.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:48

SLAAN?! je moet je pony leren respect voor jou te krijgen en dat doe je niet door slaan? Neem alsjeblieft een paard lessen grondwerk

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:49

Met een paard slaan doe je hem pijn en sommige paarden snappen dat niet en worden alleen maar bang er van ik vind dit zo naar om te lezen

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:50

xniieeenke schreef:

Een klap geven? Een paard doet alles met een rede en het is meestal de schuld van de ruiter.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:50

Renskexb schreef:
SLAAN?! je moet je pony leren respect voor jou te krijgen en dat doe je niet door slaan? Neem alsjeblieft een paard lessen grondwerk

Wat denk je dat er in een kudde gebeurd? Dat een ander paard lief gaat vragen t even niet te doen?

Grondwerk is prima, maar gericht trappen of bijten is toch echt een jetser!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:51

Je moet achter je correctie staan, niet denken 'ahhh zielig, arm arm knuffelig paardje' want dan heeft het geen zin.

Als je vader of moeder je straf geeft, maar het niet echt menen prik je daar ook zo doorheen immers. Dan zet je niet door. Dieren voelden ook heel goed aan dat je het niet echt durft en er niet achter staat. Dat straal je dan uit.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-12-15 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Renskexb schreef:
Met een paard slaan doe je hem pijn en sommige paarden snappen dat niet en worden alleen maar bang er van ik vind dit zo naar om te lezen

Als een paard mij aanvalt krijgt hij ook een mep, veiligheid voorop. Maar dan is het probleem al te groot.
TS je moet terug naar de basis, zoek een grondwerk instructrice en ga samen aan de slag. Zou ook niet je broertje meenemen, lijkt me niet meer veilig.

xniieeenke

Renskexb schreef:
xniieeenke schreef:

Een klap geven? Een paard doet alles met een rede en het is meestal de schuld van de ruiter.

Ik zei ook: Als pijn e.d. uitgesloten is:
Vaak wel, maar als van alles uitgesloten is moet dat paard gewoon leren wie de baas is, dan moet je streng zijn maar dat is niet voor altijd, als het paard weet dat jij de baas bent kun je weer vrolijk verder.

Verder, Celiien ben het met jee ens.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:52

Tja... vraag de eigenaar om je te helpen.
Als paard steigert en bijt dan is een rake tik helemaal niet verkeerd, paarden zijn in een kudde ook niet voorzichtig met elkaar maar wel duidelijk.... maar het moet wel juist getimed zijn en je moet duidelijk weten wat er aan de hand is. Dus eigenaar vragen om je te helpen.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:52

Celiien schreef:
Renskexb schreef:

Wat denk je dat er in een kudde gebeurd? Dat een ander paard lief gaat vragen t even niet te doen?

Grondwerk is prima, maar gericht trappen of bijten is toch echt een jetser!

Ja in de kudde ja? Maar ik ga mijn paard toch echt niet slaan mijnn hand optillen is alleen al genoeg bij mijn paard

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:53

Renskexb als je 'n beetje natuurlijk wil omgaan doe je zoals het in de kudde gebeurt; gewoon een trap geven. Trapt het paard mij, krijgt hij er eentje van langs als gezondheidsklachten uitgesloten zijn, klaar.
bij jouw paard wel, bij anderen misschien niet? het draait niet om jouw paardje hier.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:54

Hartstikke mooi Renske dat bij jouw paard een hand optillen genoeg is... maar is dat ook zo voor deze shet die zijn verzorger bijt en tegen haar steigert? ... Ik wil ook liever niet slaan... maar ik laat me ook niet meppen of bijten door een paard...

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:55

xniieeenke schreef:
Renskexb als je 'n beetje natuurlijk wil omgaan doe je zoals het in de kudde gebeurt; gewoon een trap geven. Trapt het paard mij, krijgt hij er eentje van langs als gezondheidsklachten uitgesloten zijn, klaar.
bij jouw paard wel, bij anderen misschien niet? het draait niet om jouw paardje hier.

Ik weet ook wel dat het niet om mijn paard gaat maar ik mag voorbeelden geven dus niet zo bot gelijk aub

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:56

Renskexb schreef:
xniieeenke schreef:

Ik weet ook wel dat het niet om mijn paard gaat maar ik mag voorbeelden geven dus niet zo bot gelijk aub

Je mag best een voorbeeld geven, maar bij TS weet je dat het niet werkt, als zelfs een zweep niet werkt.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:59

Ik zou een tijdje niet rijden aangezien de pony op de grond al geen respect voor je heeft kan je dat ook niet verwachten onder het zadel. Ookal is ze nu braaf. Begin bij de basis en dus het grondwerk zoek iemand hierbij die je goed kan helpen

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:59

Renskexb schreef:
Ik zou een tijdje niet rijden aangezien de pony op de grond al geen respect voor je heeft kan je dat ook niet verwachten onder het zadel. Ookal is ze nu braaf. Begin bij de basis en dus het grondwerk zoek iemand hierbij die je goed kan helpen

Onder het zadel gaat het goed, als je even had gelezen.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:01

xniieeenke schreef:
Renskexb schreef:

Onder het zadel gaat het goed, als je even had gelezen.

Ik zeg ookal is ze nu braaf maar ze moet gewoon beginnen bij de basis en pas gaan rijden als de basis goed is

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:01

Zoek goede begeleiding, timing is heel belangrijk bij het corrigeren van paarden en pony's.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:31

Dit topic hoort niet op WWW, ik verplaats het naar YRT.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:33

Wat zegt de eigenaar ervan?

LeahXGuusjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:13

Heel erg bedankt voor tips! Ik heb ze allemaal gevolgd... Ik ben met hem bezig maar hij moet eerst een paar rondjes door de ring worden gejaagd... Ben daar zeker van het te doen... Ben al 2 keer met een pijnelijke rib naar de dokter geweest! Ik ben steeds bang hem te kneuzen... Maar ik heb hem aan de fiets gehad en doet hij braaf. Wandelen nu ook alleen het gras langs de weg is heel lekker :P Allees vind het heel leuk om te springen maar ja eesrt dat jagen! Hij steigert afentoe wel maar dan geef ik hem een tik en laat ik heb even uithollen in de vak! Ik ben nu bezig met vrijheidsdresuur, maar vind hij NIKS aan?! En iemand tips voor vertrouwenings oefeningen? De eigenaar weet niet heel veel van paarden... Hij had hem gekocht voor zijn zoon en heeft hem nu al zon 12 jaar en daarvan 4 jaar niks mee gedaan. Waarschijnlijk basis overgeslagen. En alleen maar opgereden. ik ben nu contact aan het zoeken met oude verzorgster. Ik heb wel contact met iemand die mij helpt. Zij zegt dat ik gewoon streng moet zijn als hij steigert. Hij word in de zomer ook bereden door kindjes van 6. Ik hoop dat jullie nog tips hebben :)

LeahXGuusjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:35

Nog een vraagje, Hij schuurt met z'n hoofd langs me. En als ik hem kom halen draaft hij naar het hek... Als mijn vriendin/ waarmee het redelijk goed gaat) het doet blijft hij staan... naar mij luisterd hij als ik zeg draf maar naar haar niet zij is op ge begin te lief geweest??? goed of fout????