Geschrokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knorretjee

Geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 22:21

Hoi allemaal,
Ik was vanmiddag naar Dokus geweest. Maar achter de bak zijn ze bezig met een verbouwing en Marcel ( die man die bezig is met de verbouwing) Was bezig met zo'n metaal ding. Kweenie hoe dat heet. Alleen er kwamen allemaal sterretjes van af en een soort licht flitsen. Dokus was hartstikke erg geschrokken en hij werd best wild. Ik wou hem meenemen naar de stal maar in eerste instantie lukte dat niet dus heb ik mijn vest uit gedaan en zijn ogen ermee bedekt en toen lukte het wel.
Maar toen die eenmaal in de stal stond was hij hartstikke onrustig... Ik ben er net zo lang bijgebleven tot hij rustig was. Alleen hebben jullie nog tips over hoe ik dit het beste voortaan kan aanpakken?

Groetjes Maxime

Mijati

Re: Geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:35

Je hebt het nu op zich goed opgelost.
Beter is nog om met Dokus te oefenen in langs enge dingen lopen en zo hem te leren dat hij jou kan vertrouwen. Vuur is voor paarden echt een enorm gevaar, dus daar moet je niet zijn.
Als hij weet dat jij hem niet in gevaar zal brengen en jij tussen hem en het gevaar gaat lopen, zal het de volgende keer wel gewoon lukken.

Op stal had je de bovendeur tijdelijk kunnen sluiten, zodat hij het gevaar niet ziet. (en om te voorkomen dat er sterretjes op het stro of hooi terecht komen)

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-15 22:37

Heel erg bedankt!
Dokus is ook zo nieuwsgierig als de pest en wou beslist even een kijkje nemen alleen toen werd hij heel bang. En trouwens Dokus kan niet boven de staldeur kijken hij is ietsie te klein ;)

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:49

Dokus is zoooooo n schattige naam en nu je zegt dat ie te klein is voor de staldeur oooow poepig <3

Goed dat je zo kalm bleef.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:17

Net zoals mijati al zij er vaker langs lopen bij ons op stal was er een paard bang van de tractor en tien hebben ze het ook zo geoefend en nu loopt ze er zinder moeite langs.

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:39

Als dingen nieuw zijn voor paarden dan schrikken ze daar vaak van.

Het is verstandig wat je gedaan hebt om zo het niet uit de hand te laten lopen.

Toch is het ook handig om je paard aan dit soort nieuwe dingen te laten wennen. Je kunt voorzichtig met hem/haar gaan kijken. Eerst op afstand en zodra hij op z'n gemak is kan je de afstand wat korter maken en weer kijken wat hij ervan vindt. Uiteraard moet jezelf alle rust uitstralen. Jouw paard ziet jouw vaak als leider en als hij het gevoel heeft dat jij zeker bent van je zaak dan zal hij ook rustiger worden en op jou vertrouwen.

Je kunt ook met je paard schriktraining volgen als hij heel vaak van bepaalde zaken schrikt.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 20:12

Dokus schrikt bijna nergens van.. Alleen dit leek heel erg veel op vuur.... En jaa vuur blijft is vuur.. Daar is bijna ieder paard wel bang voor