holle rug tijdens het paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

holle rug tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 20:44

heeey,
ik rijd al 9 jaar paard en ik heb een te holle rug tijdens het rijden
als ik zonder stijgbeugels rijd dan heb ik dit minder weet iemand hoe dit komt of hebben jullie tips hoe ik het kan voorkomen?
groetjes
d4rkhorse

Hannah_D

Re: holle rug tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 17:48

Kan zijn dat je op een zadel met je schouders meer naar voren zit dan zonder zadel, omdat je dan wat meer je balans moet houden..? Ik weet het niet hoor, maar zou kunnen
:P

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:00

Dit hoor ik ook heel vaak van mijn instructrice. Ik probeer m'n bekken te kantelen, buikspieren aan te spannen en echt op m'n billen te gaan zitten.

Quickstar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:01

Ik heb daar zelf ook last van. Het is heel veel oefenen om niet hol te zitten. De tips die ik heb zijn: bekken kantelen en verschillende beugellengtes proberen. Als ik te lang zit, dan trek ik mijn rug hol en zwabberen mijn benen, met kortere beugels is dit al iets minder (let erop dat je niet tè kort rijd).

Zonder zadel rijden helpt ook, dan weet je hoe het voelt om recht te zitten.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 13:55

Quickstar1 schreef:
Ik heb daar zelf ook last van. Het is heel veel oefenen om niet hol te zitten. De tips die ik heb zijn: bekken kantelen en verschillende beugellengtes proberen. Als ik te lang zit, dan trek ik mijn rug hol en zwabberen mijn benen, met kortere beugels is dit al iets minder (let erop dat je niet tè kort rijd).

Zonder zadel rijden helpt ook, dan weet je hoe het voelt om recht te zitten.

misschien een domme vraag maar wat bedoelen jullie precies met bekken kantelen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:01

d4rkhorse schreef:

Het stuk van je lichaam tussen je navel en kruis naar achteren bewegen.

Over het algemeen hangen een heleboel dingen samen en kan het al beginnen bij je hielen of schouders.

Benen optrekken tot je knieën tegen elkaar komen (laat wel je paard vasthouden tot je zeker weet dat hij er niet van schrikt) helpt enorm om je rug in de goede positie te krijgen. Daarna je benen voorzichtig in positie laten zakken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:12

Lusitana schreef:
d4rkhorse schreef:

Het stuk van je lichaam tussen je navel en kruis naar achteren bewegen.

ga eens op een stoel zitten met je ogen dicht.. Verbeeld je nu dat je een staart hebt, die uit je stuitje ongeveer groeit.. haal deze denkbeeldige staart even onder je kont door naar voren (denkbeeldige staarten breken niet dus dat kan!). Trek nu de staart omhoog richting je borst.. als je het je goed hebt ingebeeld kantel je nu in een keer je bekken in de juiste stand..

lol.. ik ben jaren bezig geweest om erachter te komen hoe je nu je bekken moet kantelen.
men kan uitleggen idd, dat je wat naar achter moet bewegen, maar dan wist ik nog steeds niet hoe.. dan trok ik alleen mijn buik in..

tot een jongetje van een jaar of 8 op de manege uitriep: OHHH, dus net of ik een staart heb, die ik tussen mijn benen door omhoog trek.. Wopla, de hele jackpot donderde ineens bij mij.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:16

Probeer je lichaam te ontspannen, schouders naar achter en handen rechtop!, van de rest probeer naar voren te kijken in plaats van naar je paard als je dat doet, heeft bij mij ook geholpen :j .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:40

NaomiJouke, het grote probleem is dat je met de schouders naar achteren nog steeds gigantsich hol kunt zitten...
Je moet echt veel lager denken/voelen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:45

Lusitana schreef:
NaomiJouke, het grote probleem is dat je met de schouders naar achteren nog steeds gigantsich hol kunt zitten...
Je moet echt veel lager denken/voelen.

:j :j :j :j holler kon ik mijn rug niet trekken..
kin omhoog, nek achterover, schouders naar achteren getrokken en last van mijn rug van het hol trekken omdat ik graag wilde doen wat er verlangd werd.. juist die losse aanwijzingen zonder te weten hoe je je lichaam dan moet bedienen en hoe het totaalplaatje moet voelen, zorgt voor een nog slechtere houding..

kin omhoog, schouders naar achteren.. dan gebeurd er niets met je zit zelf, maar je rug gaat eraan als je bekken verkeerd gekanteld staat.

als je bekken goed staat, hangen je schouders al bijna als vanzelf af, hooguit 'rol' je die weg naar achteren toe, waardoor ze automatische lager staan en achter. daarna is het alleen nog een kwestie van je kin in de 'trotse' stand zetten en niet naar arrogant (omhoog).

van beneden naar boven werken, werkt beter dan van boven dingen proberen aan te passen als het beneden nog niet goed zit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:46

Stel je voor je bekken is een kop koffie. Naar voeren kantelen is koffie naar voren uitgieten (je trekt dan automatisch je onderrug hol), naar achteren kantelen is koffie naar achteren uit de kop gieten (rug bol).
Is het te merken dat ik een caffeine junkie ben?

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:00

Het kan misschien ook helpen als je jouw beugels een gaatje langer zet.

Het feit dat je zonder beugels dit niet hebt lijkt het erop dat je jezelf misschien in die houding duwt. Als je beugels langer zijn dan zal dit minder worden. Uiteraard moet je natuurlijk nog wel normaal licht kunnen rijden, dus de beugels kunnen niet te lang zijn.