shetlander en zijn conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

shetlander en zijn conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 12:06

hoi allemaal! ik heb een super lieve verzorg shetlander genaamd Floor. ik hou ontzettend van haar, en ik mag haar verzorgen om dat niemand van de stal daar (het is een privéstalling, en mijn verzorgpony is van de eigenaar van de stallen) aandacht voor haar heeft, mag ik haar verzorgen. ( alsjeblieft niet klagen tegen mij over de eigenaar, ze doet haar best en heeft het al druk genoeg met een kindje van 1, en 4 paarden) maar het gaat er eigenlijk niet over om hoe lief ze is, maar om haar conditie. ze is sloom en komt amper een balkje (wat op de grond ligt) heen, ze struikelt en wil alleen maar stappen. oké, ze heeft wormen en word daar dan ook iedere keer weer voor behandeld. (nou ja, ze heeft een paar hele kwade wormen) alleen ik vroeg me af: zou het daar aan kunnen liggen? en hoe krijg ik haar vlotter?
ik hoop op goeie reacties. liefs sardientje :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:11

Ik denk dat ze door al het niets doen en lekker eten in de wei niet zo'n goede conditie meer heeft :)
Wat je kunt proberen (als dit mag van de eigenaresse) is om buiten te gaan wandelen met haar! Eerst een klein stukje, dan 10 minuutjes en dat uitbouwen tot hoelang je het zelf vol kan houden :P

Als dat goed gaat kun je eens proberen of je met haar kan fietsen. Jij op de fiets en Floor ernaast in draf :D Dan kan Floor een beetje harder draven en wordt jij niet zo moe haha.

Succes! Als je nog vragen hebt hoor ik het graag

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:14

veel stappen en oefeningen doen
en krachtvoer geven NIET TEVEEL
ik had een slomme pony en nu is de snelste en slankste van alle ponys :D
omdat ik iedere dag weer met haar door de wei crosste met banden en veel aan de hand doe
als je vragen heb mag je mij een pb sturen en mss kunnen we appen en kan ik je tips geven :D

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:15

Mijn pony's hebben ook een niet al te beste conditie. Wat jij zei, alleen maar stappen en balkjes aantikken als we balkjes doen. Ik kan niet zo vaak naar ze toe, maar ik ben ook begonnen met wandelen, wat hier boven als is voorgesteld. Ik denk niet dat ik zoveel conditie op kan bouwen dat ik uiteindelijk wat langer kan wandelen, maar bij jou moet dat zeker mogelijk zijn.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 12:20

wandelen vind ze super! (en ik ook) we kunnen samen lekker het bos in of door het weiland gaan. het wandelen is ze al gewend, ik wandel namelijk vrij veel met haar. galop wil ze niet doen, en ik wil haar nou ook weer niet achter der vodden zitten. zou ik haar ook kunnen longeren? zou dat misschien ook helpen net zoals wandelen?

viavialover

Re: shetlander en zijn conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:28

longeren kan zkkr helpen
mijn vz shet galopeerd ook ni aan de longeerlijn maar wel aan de hand
dus ik laat haar altijd languit draven en gelopen doe ik aan de hand of lange lijnen
<3 ze is dunner na 6 weken normale training

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 12:35

viavialover schreef:
longeren kan zkkr helpen
mijn vz shet galopeerd ook ni aan de longeerlijn maar wel aan de hand
dus ik laat haar altijd languit draven en gelopen doe ik aan de hand of lange lijnen
<3 ze is dunner na 6 weken normale training

dunner hoeft ze bij mij niet te worden, ze is al flink dun door de wormen en word daarom bijgevoerd. bij mij is het juist andersom: hij wil niet galoperen aan de hand, maar of ie dat wel wil met longeren weet ik niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:42

Conditieprobleem door energie en spier tekort dus, niet door teveel vet dat in de weg zit. Licht werk, dus 30+min. actief stappen aan de hand helpt met voeropname, maar conditie opbouwen kan niet als er nog zoveel energie naar reparatie wormenschade en opbouwen naar normaal gewicht moet gaan. Werk meer aan gehoorzaamheid (geen energie maakt pony ook braaf, nu dus juist extra opletten dat ze netjes doet wat je vraagt, maar wel zeker weten dat ze dat ook kan uitvoeren!) en aan zo regelmatig mogelijk even in handen zijn, voor conditie opbouwen is het nog te vroeg.

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:43

Zou dan een keertje kijken of longeren inderdaad een optie is en naast de fiets lekker naar buiten. Zou kunnen als ze last van haar buik heeft dat ze het vervelend vind om te galloperen. Maar zo te horen word er wel goed voor haar gezorgt en op haar gelet.

Succes met Floor

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:58

OPG → YRT

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 13:23

YvonneAmigo schreef:
Zou dan een keertje kijken of longeren inderdaad een optie is en naast de fiets lekker naar buiten. Zou kunnen als ze last van haar buik heeft dat ze het vervelend vind om te galloperen. Maar zo te horen word er wel goed voor haar gezorgt en op haar gelet.

Succes met Floor

dankje, ik ga longeren proberen!

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:00

als ze longeren niet leuk vind, zou je ook kunnen loswerken. handig is wel om de eerste keren hulp te krijgen.
Was ze voor de wormen wel vlot?

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:02

Ik heb dit ook gehad alleen dan met een welsh.
Mijn nadeel was dat die ook niks durfde dus moest ik nog allerlei dingen daarvoor doen.

Wat mijn tips aan jou zijn:
- Ga wandelen eerst 5 min en daarna 10 min en daarna steeds langer
(Wat nog beter is om 3x op een dag 5 min te lopen inplaats van 1x 15 min)
- Longeren is ook een optie om mee te beginnen (Zo ben ik bij een paard begonnen)
Ik zou dan eerst 10 min doen en vooral stappen en een beetje draven.
Daarna zal ik het met ong 5 min per keer opbouwen en wat meer draven tot je ong een half uur longeerd dat is namelijk wel genoeg.
- Je kan ook als je weinig tijd hebt voor bijv een rondje te lopen even los gooien in de bak.
(hoelang licht er aan of je al lang met je pony loopt of niet) Meestal gooi ik 10 min los 2x op een dag als ik weinig tijd heb.
- Als je wat verder bent kan je ook oefeningen met Floor gaan doen zoals balkjes draven of lange lijnen.

Maar dat is pas als je Floor een betere conditie heeft!
Veel succes! :)