Kennismaken met nieuwe pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madelaine

Kennismaken met nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 11:16

Hoi! :wave:

Over een tijdje mag ik een pony (haflinger) gaan verzorgen. Natuurlijk ben ik daar super blij mee, alleen vraag ik me af hoe ik nu het beste kan kennismaken (werken/trainen) met de pony. Het blijkt een best brutale pony te zijn, en ze staakt tijdens het rijden. Het lijkt me een leuke uitdaging, en heb goede hulp van volwassenen. Nu heb ik eens wat gegoogled, en heb diverse dingen gelezen over join-ups en andere trainingsmethoden, wat me erg interessant lijkt.

Hoe moet ik het aanpakken en hoe kan ik het best beginnen met deze pony en grondwerk?

Nogmaals, ik heb goede hulp en zal niet zomaar iets proberen.

Groetjes,

madelaine

madelaine

Re: Kennismaken met nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 12:34

*later wil ik ook beginnen met rijden, maar eerst maar eens op de grond

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:40

ik zou als eigenaar niet blij worden van een join up zeker een slecht uitgevoerde join up ik zou gewoon les nemen bij iemand die grondwerk doet en de eigenaar laten uitzoeken waarom ze staakt tijdens het rijden

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:43

Ik zou beginnen in de bak met de basis grondwerk dingen: meelopen, halthouden en achterwaarts. Dit kan je leuker maken door wat balken in de bak te leggen. Je kan er dan overheen lopen of ervoor/erboveb halthouden.
Als de echt basis er in zit zou ik pas verder gaan werken. Een join-up zou ik niet proberen.. Het lijkt heel handig, maar zodra je het verkeerd doet, zijn er vaak vervelende gevolgen...

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:44

Een join up is wat anders dan in de heartland boeken staan, een join up is niet iets wat je 'even' doet. Ik zou kijken of je grondwerk les kan nemen van iemand die daar ervaring mee heeft en niet zelf gaan prutsen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:57

OPG → YRT

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:04

Inderdaad, met een join up kun je onbewust of onbedoeld de verkeerde signalen geven. De pony vlucht voor je weg, jij bent de opjager/vijand. Een join up uitvoeren is echt alleen voor mensen die de techniek echt goed beheersen, anders leert het paard dus onbedoeld het verkeerde.

Ik raad je aan om veel tijd te besteden aan het borstelen, wandelen aan de hand, halthouden, achterwaarts, balkjes stappen en tussen balkjes doorlopen en dat kan ook een stukje achterwaards. Slalommen om pionnen. Oefenen met longeren of over het erf lopen.
Laatst bijgewerkt door hynderfrou op 05-09-15 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:08

Lijkt me eerder een pony die pijn heeft als ze staakt, niets brutaal aan.
Verder is een goede basisopvoeding ook al heel veel.

Join up is niet aan te raden als je er niets van kent, kun je meer slechts dan goed doen.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:16

Met een beetje tutten krijg je haar hartje vast wel mee gestolen :D

Maar ik zou inderdaad beginnen met meelopen, halthouden, blijven staan, paar pasjes achterwaarts enz.
Eventueel zou je haar ook kunnen longeren dan kun je ook kennis maken.
Vrijheidsdressuur is ook leuk om het grondwerk mee uit te breiden [GEEN STIJGEREN AANLEREN]

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:19

Leuk dat je een verzorgpony hebt gevonden! Hopelijk gaan jullie een leuke tijd tegemoet samen. Daarnaast ook super dat je eerst grondwerk met m wil doen!

Ik heb zelf sinds een paar maanden les volgens de methode van Chris Irwin, dat vind ik ontzettend fijn werken, en mijn merrie reageert er ook super op! Ik ben me veel bewuster van mijn eigen lichaamstaal, en niet alleen als ik bij de paardjes ben. Het heeft ook echt effect in het dagelijks leven.
Misschien een ideetje om daar eens naar te kijken? :)

En inderdaad lekker tutten, gewoon 'zijn' bij je paard. Niet alleen van stal/land halen als je gaat werken met haar, maar ook gewoon er eens bij gaan zitten.

madelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 07:34

Bedankt voor jullie reacties! Ik was eigenlijk ook niet van plan om een join-up te doen, dit was wat ik vond op het internet :) Borstelen en tutten ga ik zeker doen, ze heeft hele mooie lange manen <3 Hoe ik het aanpak met grondwerk weet ik nog niet, maar aan de hand lopen en balkjes stappen lijkt me erg leuk :)