Hoi, Ik heb een vraagje aan jullie ik ben nu 11 jaar en wil graag zelf een Shetlander kopen. Ik heb er al eentje gezien alleen het probleem is dat hij + sulky en spulletjes €750 euro kost nu heb ik al €200. Hoe kom ik aan zoveel geld. Ik heb op dit moment een leasepony voor een jaar wat zouden jullie kiezen een eigen Shetlander of een lease pony.
Je mag zeggen dat ik te jong ben en andere dingen maar niet negatief Bedankt! Gr
Als jonger iemand zonder job moet je toch wel erg goed nadenken of je het haalt. Stalling, dierenarts, smid zijn vaste kosten waar je niet onderuit komt, die willen je ouders betalen zeg je?
Wat als er iets gebeurd met het beestje en er is duur onderzoek nodig, of erger nog, een operatie? Willen je ouders dit nog steeds betalen?
Ik zou persoonlijk dan ook eerder een halve stal zoeken. Een eigen paard is echt een heel grote verantwoordelijkheid en de kosten kunnen héél snel enorm hoog worden (heb er helaas ervaring mee, in een maand bijna 2000€ kwijt wegens operatie en doorlopende maandelijkse kosten)
Een eigen paard/pony kan heel duur zijn. Houd ook rekening met de volgende dingen : - inentingen - hoefsmid - het tuig - stalling (dit verschilt per regio en facaliteiten) - tandarts (1x per jaar) - osteo of fysio (min 1x per jaar) - een potje voor onverwachte (DA) kosten
Vooral dat laatste is erg belangrijk, dat jij en / of je ouders een potje achter de hand hebben. DA kosten kunnen hoog oplopen! Maar soms moet een paard ook speciale voeding, supplementen of speciaal beslag, ook een shetje.
Nog een vraagje : wil je niet rijden? Of komt er t.z.t. een grotere pony ? (pure interesse)
Leasen is inderdaad ook een optie, dan zit je niet met onverwachtse kosten, inentingen, hoefsmid e.d.
Succes !
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 29-08-15 17:05
Ik verplaats dit topic van VSW naar -> YRT
immanuela29
Geplaatst: 29-08-15 17:16
even offtopic: waarom zeg je in je bericht dat je 11 jaar bent, maar staat in je profiel dat je 15 bent? ontopic: Als ik jou was zal ik nog even blijven leasen en ondertussen doorsparen, en wachten tot je een baantje kan krijgen, want als je zelf een shetlander koopt moet je niet vergeten dat je er nog heel wat bij moet blijven kopen.
Het kost inderdaad een hoop geld zoals hierboven al werd gezegd!! En als je de pony erna toch weer moet verkopen omdat het toch niet haalbaar was is dat voor beide niet leuk, die pony moet weer naar een ander baasje toe en jij raakt hem/haar dan kwijt.
Aan de andere kant als je dit allemaal met je ouders hebt overlegt en je ouders weten waar ze aan beginnen dan moet het kunnen, het is voor ons lastig om te zeggen of het haalbaar is met de koste.
Denk er in ieder geval goed over na en zet alles nog een keer op een rijtje,
heel veel succes in ieder geval!!
Marith666
Geplaatst: 30-08-15 00:02
Zoals inderdaad hierboven al gezegd, een paardje kost erg veel geld en aandacht. een paar jaartjes terug wilde ik super graag een eigen paard. Dus ik steeds mijn ouders overhalen of ik alsjeblieft een paardje mocht. Maar mijn ouders bleven bij hun antwoord, en dat was nee. Ik nam het mijn ouders heel erg kwalijk en snapte niet precies waarom ik geen eigen paard of pony mocht.
Maar nu ik op de middelbare school zit (3e klas ) begrijp ik ze heel goed. Ik heb het zo druk! En ik kan het me niet veroorloven om elke dag naar mijn paard te gaan (als ik die zou hebben).
Mijn advies is daarom ook: ga lekker opzoek naar een verzorgpaardje. En volgensmij begrijp ik dat je een leasepony hebt? En ja ik weet het, het lijkt zo gemakkelijk! Je hebt misschien nu nog heel veel tijd, maar weet je zeker dat dat over 2 jaar ook nog zo is? Wie weet dat als je op de middelbare school zit net zoals ik helemaal geen tijd meer hebt om elke dag naar je Shetlander toe te gaan. Ik heb nu ook al een paar jaartjes mijn lieve lieve bijrijdpony zo leer je ook hoe het is om een eigen paard te hebben. En wie weet, dat je na een paar jaar veel ervaring opdoen wel een eigen paard hebt. Maar het belangrijkste is dat je er tijd voor hebt (en natuurlijk geld ).