Wat is er?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzeMaas

Wat is er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 08:13

Mijn verzorgpony doet sinds een paar dagen een beetje raar.
Ik heb het al aan de eigenaren gevraagd, maar die hebben er niet zoveel verstand van :P .

Mijn pony doet (alleen in draf) haar hoofd heel erg hoog, dit komt niet omdat ik de teugels de strak heb.
Als ik de teugels heel los heb, doet ze dit ook. Het komt ook niet omdat haar elastiek te strak zit, want ze doet haar hoofd ook heel hoog als ze geen elastiek heeft.

Weet jij misschien wat dit is en wat ik moet doen?
Zet maar een reactie :P , en please geen haat :o .

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:20

Het kan zijn dat ze ergens pijn heeft van bv het zadel of in haar mond.
Wat bedoel je precies met het elastiek?

mika11

Re: Wat is er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:23

Waarom rij je met elastiek?
Als je pony je hoofd zo hoog doet met rijden, kan het zijn dat ze ergens last van heeft.
Misschien zit ze ergens vast, pijn van een zadel dat niet past, bang voor pijn in de mond door een niet bijgehouden gebit, onder de druk van elastiek/teugels uitkomen door een te harde hand van de ruiter.
Dus het kan van alles zijn.

SuzeMaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 09:20

Barbet schreef:
Waarom rij je met elastiek?
Als je pony je hoofd zo hoog doet met rijden, kan het zijn dat ze ergens last van heeft.
Misschien zit ze ergens vast, pijn van een zadel dat niet past, bang voor pijn in de mond door een niet bijgehouden gebit, onder de druk van elastiek/teugels uitkomen door een te harde hand van de ruiter.
Dus het kan van alles zijn.

Ze doet dit ook zonder elastiek, en ook als ik mijn teugels lang heb :D
ik rijd met elastiek omdat ze (vooral in stap) haar nek en rug gaat ontspannen.
in draf en in galop heb ik nog geen elastiek, omdat ik merk dat het niet veel helpt dan ;) .
Het bit maak ik na het rijden altijd grondig schoon, en ze heeft rubbere ringen zodat ze geen wondjes krijgt, het is namelijk een erg actieve pony ;) .

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 14:50

Dan zou ik toch maar laten controleren door de eigenaren of het wel allemaal klopt met de pony.
Het is sneu als je op een pony rijdt die ergens last van heeft (tuig, gebit, benen etc etc)
Hoe oud is de pony eigenlijk?

SuzeMaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 15:38

Barbet schreef:
Dan zou ik toch maar laten controleren door de eigenaren of het wel allemaal klopt met de pony.
Het is sneu als je op een pony rijdt die ergens last van heeft (tuig, gebit, benen etc etc)
Hoe oud is de pony eigenlijk?

De eigenaren hebben niet zoveel verstand van paarden.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:42

Kan ook zijn dat ze zo loopt omdat ze gewoon nooit geleerd heeft nageefelijk te lopen of dat ze het zo leuker vind.
Manegepaarden lopen bij de standaard lessen ook gewoon lekker met de koppies omhoog.
Zou er niet "direct" het erge van denken.
Vraag het even na bij de eigenaar of je instructie!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 15:56

Nav de opmerking van mini Mouse: hoe erg loopt de pony met het hoofd omhoog?
Echt met de neus in de lucht, of gewoon met nek en hoofd meer opgericht? Ik ken dat laatste ook bij een pony die nooit geleerd heeft lang en laag te lopen.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:02

MiniMouse schreef:
Kan ook zijn dat ze zo loopt omdat ze gewoon nooit geleerd heeft nageefelijk te lopen of dat ze het zo leuker vind.
Manegepaarden lopen bij de standaard lessen ook gewoon lekker met de koppies omhoog.
Zou er niet "direct" het erge van denken.
Vraag het even na bij de eigenaar of je instructie!

Nageeflijk zijn hoeft een paard niet te leren, dat kunnen ze gewoon (als ze gezond zijn uiteraard). TS, ik denk dat jouw verzorgpaard ergens pijn heeft. Wat jij omschrijft klinkt als rugpijn, maar ze kan bijvoorbeeld ook last van haar tanden hebben. Past het zadel wel goed?
Ik zou voorlopig niet rijden en lekker longeren en andere oefeningen aan de hand doen, het liefst zonder elastiek. Kijk of het verbetert als ze een tijd niet wordt bereden en er een tijd geen zadel op de rug ligt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:03

Of pijn in de rug......

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:05

ieder (gezond) paard kán inderdaad nageffelijk lopen, maar als ze dat nooit hebben hoeven doen, zal menig pony dat ook niet zomaar doen hoor.

het kan dat de pony ergens pijn heeft. het kan ook dat de pony nooit gevraagd is om nageeflijk e lopen.

overleg ht eens met je instructice. het zou zo maar een stukje spanning kunnen zijn.

leval1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:06

Dit doet mij denken aan pijn in de rug van de pony (heb hier alleen niet veel verstand van)
Maar ik denk dat iets van een foto van de pony terwijl ze dit doet wel handig is, zo is beter te beoordelen of de pony dit doet uit pijn.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:08

Heb je misschien een filmpje er van?
Ik kan namelijk zo 100 redenen bedenken ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:45

EmptyWords schreef:
ieder (gezond) paard kán inderdaad nageffelijk lopen, maar als ze dat nooit hebben hoeven doen, zal menig pony dat ook niet zomaar doen hoor.

het kan dat de pony ergens pijn heeft. het kan ook dat de pony nooit gevraagd is om nageeflijk e lopen.

overleg ht eens met je instructice. het zou zo maar een stukje spanning kunnen zijn.

Dat bedoel ik idd.. Dank :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:58

Omdat het topic hier niet helemaal juist staat, verplaats ik het even.

BEH >> YRT