kind van 6 al op een pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sardientje

kind van 6 al op een pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 18:45

hallo allemaal, ik rij op een manege waar kinderen van 6 ook rijden. meestal staan ze al te huilen terwijl het paard niets doet, en dan zitten ze er nog niet eens op. :( de instructice zegt heel vaak dat je pas vanaf je 8ste moet beginnen met paardrijden, want dan heb je de krachten om zo'n paard onder controle te houden. daar ben ik het mee eens, maar de meningen daarover zijn heel verschillend. ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden als een meisje van 6 gaat paardrijden, maar nog niet eens een paard durft te aaien? en niet een weet hoe je een halster om moet doen of moet opzadelen? en veel van die moeders vinden zo'n pony dan niet leuk, en hebben zoiets van: waarom moet mijn dochter precies op die pony, en niet een ander meisje? maar een manege kan niet altijd de braafste pony van stal aan zo'n kind geven, en sommige moeders gaan dan zelfs naar de balie om te vertellen op welke pony hun kind moet -O-
ik vind het absurd, maar wat vinden jullie hier nou van?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:48

Ik vind het prima :j Je bent er om te leren immers en zijn wij allemaal niet begonnen met niets weten? Duurde bij mij ook een tijd voordat ik zelfstandig een pony op kon zadelen.

Ik vermoed dat mijn kind er als baby voor het eerst op gaat zitten :') en met 6 prima al een stukje kan rijden.

Zijn aardig wat ouders die bemoeien zich met elke sport wel met hun kroost, of het nou zwemmen is of paardrijden en als manege moet je daar nou zelf goed op anticiperen :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-08-15 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:48

Tja, dat vind ik de verantwoording van de ouders, als het kind al staat te huilen omdat ze op de pony moeten lijkt me toch dat je op zoek gaat naar een andere sport voor je kind. Dat ze niet weten hoe je moet zadelen etc vind ik trouwens niet zo raar, dat weten kindjes van 10-11 ook niet meteen als ze net beginnen en kun je gewoon leren.
Ouders die zeuren over op welke pony het kind moet vind ik de verantwoording van de manege om dat een halt toe te roepen. De manege/instructeur bepaald de indeling en niet de ouders.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:50

Je moet niet naar de leeftijd kijken, maar naar het kind en het dier zelf. Kijk anders naar de topics van calice :D Zelf begon ik pas toen ik 8 was met lessen, maar ik zat al veel eerder weleens op een pony (Slagharen bijvoorbeeld). Verder wat vuurneon zegt, sommige ouders bemoeien zich met elke sport.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 18:51

Mars schreef:
Tja, dat vind ik de verantwoording van de ouders, als het kind al staat te huilen omdat ze op de pony moeten lijkt me toch dat je op zoek gaat naar een andere sport voor je kind. Dat ze niet weten hoe je moet zadelen etc vind ik trouwens niet zo raar, dat weten kindjes van 10-11 ook niet meteen als ze net beginnen en kun je gewoon leren.
Ouders die zeuren over op welke pony het kind moet vind ik de verantwoording van de manege om dat een halt toe te roepen. De manege/instructeur bepaald de indeling en niet de ouders.

ja, dat zadelen snap ik ook nog wel, maar ze weten niet eens hoe ze een paard uit de stal moeten halen :(

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:51

Ik ben op mijn 6de begonnen en heb nooit gehuild. Het eerste half jaar had ik prive les, en zat ik altijd aan de longe. Denk niet dat de leeftijd er echt iets mee te maken heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:51

Je hebt natuurlijk ook gewoon jankerds erbij :+ mijn neefje huilde ook veel te snel en in zijn geval was het echt een kwestie van negeren en dat ging het wel voorbij (ze worden vanzelf ouder immers). Buurmeisje van mij is er ook een ster in, die kan zo een Oscar winnen :')
(Want niet elk huilend kind is gelijk immers, beetje ouder kent zijn/haar kind wel)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:52

sardientje schreef:
Mars schreef:

ja, dat zadelen snap ik ook nog wel, maar ze weten niet eens hoe ze een paard uit de stal moeten halen :(

Prima, ik vind ook niet dat een kindje van 6 dat nog alles moet leren dat hoort te doen :) daar hoort een begeleider nog bij.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 18:52

Kesje schreef:
Je moet niet naar de leeftijd kijken, maar naar het kind en het dier zelf. Kijk anders naar de topics van calice :D Zelf begon ik pas toen ik 8 was met lessen, maar ik zat al veel eerder weleens op een pony (Slagharen bijvoorbeeld). Verder wat vuurneon zegt, sommige ouders bemoeien zich met elke sport.

8 vind ik een normale leeftijd *\o/* dat je al eerder op een pony hebt gezeten is normaal als je van paarden houdt :')

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 18:54

hihi, snap ik , maar dan kan je toch beter naar een leuke stal gaan met shetties?(of gewoon leuke pony's) da's toch ook veel leuker voor zo'n kind? :)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:57

Dat niet uit de stal kunnrn halen hoeft niet aan de kinderen te liggen toch? Snap best dat je als moeder je zes jarige dochter niet bij een vreemde pony de stal in stuurt. Mijn 3,5 jarig dochtertje zit ook wekelijks tien minuten op een pony. Zonder zadel en gewoon met halster. Paardje is betrouwbaar maar ik laat haar nooit alleen de stal ingaan of de pony zelf vangen in de wei. Als pony halster om heeft dan mag ze er wel mee lopen.
Ik snap het dus wel. En zes jaar is nog best jong om met een zadel te sjouwen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:58

vuurneon schreef:
sardientje schreef:
[quote="Mars"

Prima, ik vind ook niet dat een kindje van 6 dat nog alles moet leren dat hoort te doen :) daar hoort een begeleider nog bij.[/quote]

Precies, dat leren ze vanzelf later wel. Als zo'n kind het wel leuk vindt om op een paard te rijden. Waarom niet? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:59

sardientje schreef:
hihi, snap ik , maar dan kan je toch beter naar een leuke stal gaan met shetties?(of gewoon leuke pony's) da's toch ook veel leuker voor zo'n kind? :)

dat kunnen de ouders en manege prima zelf bepalen :)

Bovendien zijn de meeste Shetlanders nou niet echt kind proof :')

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:01

sardientje schreef:
hallo allemaal, ik rij op een manege waar kinderen van 6 ook rijden. meestal staan ze al te huilen terwijl het paard niets doet, en dan zitten ze er nog niet eens op. :( de instructice zegt heel vaak dat je pas vanaf je 8ste moet beginnen met paardrijden, want dan heb je de krachten om zo'n paard onder controle te houden. daar ben ik het mee eens, maar de meningen daarover zijn heel verschillend. ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden als een meisje van 6 gaat paardrijden, maar nog niet eens een paard durft te aaien? en niet een weet hoe je een halster om moet doen of moet opzadelen? en veel van die moeders vinden zo'n pony dan niet leuk, en hebben zoiets van: waarom moet mijn dochter precies op die pony, en niet een ander meisje? maar een manege kan niet altijd de braafste pony van stal aan zo'n kind geven, en sommige moeders gaan dan zelfs naar de balie om te vertellen op welke pony hun kind moet -O-

1: Een paard/pony is ook veel te sterk voor een 8-jarige, dus daar ben ik het niet met je eens.

2: Ja 6 is jong, maar je moet toch ooit een keer beginnen. Kindjes die op voetbal zitten kunnen soms ook amper een bal raken en gaan huilen als ze vallen. Dat zijn kinderen (overigens niet alle kinderen).

3: Ik zou het absurd vinden als die kinderen alles al alleen moeten doen, juist omdat ze nog niks weten is het belangrijk dat ze hier begeleiding in krijgen want anders kunnen ze gewond raken of het paard pijn doen door verkeerd gebruik van de spullen. (En alle beginners moeten trouwens wat leren. vriendin van mij begint ook net met 20 jaar en haalt alle namen door elkaar en weet ook nog niet waar alles voor is, *sarcasme on* dat is nou eenmaal een eeenoooorme belemmering want dan kan je echt niet meer paardrijden als je dat niet weet *sarcasm off*)

4: Ja, ze kunnen niet altijd op de braafste pony. Dus inderdaad daar is niet veel aan te doen, take it or leave it zou ik zeggen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:03

Popke schreef:
Dat niet uit de stal kunnrn halen hoeft niet aan de kinderen te liggen toch? Snap best dat je als moeder je zes jarige dochter niet bij een vreemde pony de stal in stuurt. Mijn 3,5 jarig dochtertje zit ook wekelijks tien minuten op een pony. Zonder zadel en gewoon met halster. Paardje is betrouwbaar maar ik laat haar nooit alleen de stal ingaan of de pony zelf vangen in de wei. Als pony halster om heeft dan mag ze er wel mee lopen.
Ik snap het dus wel. En zes jaar is nog best jong om met een zadel te sjouwen.

:(:)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:04

xxdomiixx schreef:
sardientje schreef:

1: Een paard/pony is ook veel te sterk voor een 8-jarige, dus daar ben ik het niet met je eens.

2: Ja 6 is jong, maar je moet toch ooit een keer beginnen. Kindjes die op voetbal zitten kunnen soms ook amper een bal raken en gaan huilen als ze vallen. Dat zijn kinderen (overigens niet alle kinderen).

3: Ik zou het absurd vinden als die kinderen alles al alleen moeten doen, juist omdat ze nog niks weten is het belangrijk dat ze hier begeleiding in krijgen want anders kunnen ze gewond raken of het paard pijn doen door verkeerd gebruik van de spullen. (En alle beginners moeten trouwens wat leren. vriendin van mij begint ook net met 20 jaar en haalt alle namen door elkaar en weet ook nog niet waar alles voor is, *sarcasme on* dat is nou eenmaal een eeenoooorme belemmering want dan kan je echt niet meer paardrijden als je dat niet weet *sarcasm off*)

4: Ja, ze kunnen niet altijd op de braafste pony. Dus inderdaad daar is niet veel aan te doen, take it or leave it zou ik zeggen.

ik snap het niet helemaal... :?

vuurneon

Re: kind van 6 al op een pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:06

Een kindje van 11 kan ook de krachten nog missen met rijden, je wint het toch niet van een paard. Als mijn pony van 500 kilo écht iets in de kop heeft dan kan ook ik hem niet houden :') Moet alleen slimmer en sneller zijn :D

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:07

Hier heb ik een zusje van 5 die op mijn mini nu het begin van alles leert (aan de hand stap, draf en galop en stap ook af en toe een stukje los mede om die kracht en in mijn geval het beide een redelijk groene combi is ) en dat is telkens zeer enthousiast :j . Ze weet hoe je moet opzadelen ook al help ik haar natuurlijk nog en ook hoe ze een halster moet aandoen weet ze al lukt het nog niet zo goed maar dat hoeft ook niet :) . Hangt allemaal van kind tot kind af en de gehele combi. Ik laat haar ook wel niet zelf de pony vangen en dergelijke vindt haar daar te jong voor nog.

Nu heeft mijn zusje geluk dat ze in de paarden is opgegroeid en wanneer ze maar wil op mijn tink zijn rug mag of die van mijn mini voor een rondje :) .

Bij kinderen die altijd huilen kan je meerdere vragen stellen.
Gevallen vorige les? De sport niet leuk vinden ? Niet op dat paard willen ? ....

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:07

ik ben ook verbaasd dat jullie er keihard tegenin gaan... :?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:08

welk deel snap je niet sardientje, er staan namelijk 4 punten.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:09

Lori schreef:
Hier heb ik een zusje van 5 die op mijn mini nu het begin van alles leert (aan de hand stap, draf en galop en stap ook af en toe een stukje los mede om die kracht en in mijn geval het beide een redelijk groene combi is ) en dat is telkens zeer enthousiast :j . Ze weet hoe je moet opzadelen ook al help ik haar natuurlijk nog en ook hoe ze een halster moet aandoen weet ze al lukt het nog niet zo goed maar dat hoeft ook niet :) . Hangt allemaal van kind tot kind af en de gehele combi. Ik laat haar ook wel niet zelf de pony vangen en dergelijke vindt haar daar te jong voor nog.

Nu heeft mijn zusje geluk dat ze in de paarden is opgegroeid en wanneer ze maar wil op mijn tink zijn rug mag of die van mijn mini voor een rondje :) .

Bij kinderen die altijd huilen kan je meerdere vragen stellen.
Gevallen vorige les? De sport niet leuk vinden ? Niet op dat paard willen ? ....

jou zusje leert het dus goed aan, maar op een manege kan niemand genoeg aandacht geven aan dat ene kind, daar is het gewoon te druk voor.. :(

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:10

xxdomiixx schreef:

deel 3 en 4

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:11

sardientje schreef:
ik ben ook verbaasd dat jullie er keihard tegenin gaan... :?

Ik ben ook een heel stuk ouder dan jij bent en kijk op een andere manier tegen dingen aan. Op jouw leeftijd had ik het misschien ook gek gevonden :) maar door ouder worden veranderen vaak ook inzichten.

Ik durfde als kind ook alles met de paarden, nu ik ouder ben, snap ik de angst van mijn moeder want ik zie zelf ook meer gevaar en snap het nu heel goed waarom ze het eng vond :')
Daarom vind ik een kindje dat met 6 jaar alleen een (onbekende) pony uit de stal haalt ook geen succes. Zelfs al is het een eigen pony zou ik als volwassene meekijken. Blijven kindertjes natuurlijk.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:13

sardientje schreef:
xxdomiixx schreef:

deel 3 en 4

Ik snap niet wat jij daar niet aan snapt? Kun je misschien aangeven wat je daar niet begrijpt of wat verwarring geeft?

En idd wat vuurneon zegt. Dat er tegenin gegaan wordt is waarschijnlijk vanwege het leeftijdsverschil.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:14

Dat is het jammere aan de manege natuurlijk maar volledig begrijpelijk :j . Ik ken enkele manege's hier wel dat er veel tieners/volwassene zijn blijven plakken en ook gewoon vrijwillig in de kinderlessen helpen maar dat is lang niet bij alle zo :) .

Maargoed bij die kinderen stel ik mij al snel die vragen.