Transportbescherming?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiseloreS

Transportbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:29

Hallo, in augustus vertrek ik met mijn paard op stage voor 5 dagen. Aangezien hij vrij snel iets voor heeft en het een vrij lange rit (ong. 1u) is, zou ik toch wel liefst iets van bescherming aandoen. Op de vanne zelf gaan zou normaal geen probleem zeer aangezien het een hele brave is en niet rap schrik heeft. Het is voor hem wel nog maar de 3e keer (vorige 2 keren als keuringen toen hij een paar maand oud was, hij is nu 4jaar). Ik dacht eerst gewoon peesbeschermers met springschoenen aan te doen, maar is dit genoeg? Of zijn bandages beter? Met of zonder onderbandages dan? Of toch nog transportberschermers halen? Maar dat vind ik zo'n zonde om dan 2x te gebruiken aangezien ik niet op wedstrijd ga ofzo...

Bedankt,
Liselore & First Avanti

esther_ed

Re: Transportbescherming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:36

ik heb nog nooit bescherming gebruikt, maar aangezien jouw paard niet vaak met een trailer mee is geweest is het misschien wel handig. peesbeschermers met springschoenen zijn volgens mij beter dan bandages. ik zou de peesbeschermers met springschoenen nemen en misschien wat eten(hooi) als aflijding zodat hij/ze wat rustiger wordt.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:39

Met poesjes en springschoenen moet het goedkomen hoor !

LiseloreS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:58

esther_ed schreef:
ik heb nog nooit bescherming gebruikt, maar aangezien jouw paard niet vaak met een trailer mee is geweest is het misschien wel handig. peesbeschermers met springschoenen zijn volgens mij beter dan bandages. ik zou de peesbeschermers met springschoenen nemen en misschien wat eten(hooi) als aflijding zodat hij/ze wat rustiger wordt.

Ja zal dat dan doen, bedankt! ;) Hooi is inderdaad ook een goed idee! Bedankt!

LiseloreS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:58

faunty schreef:
Met poesjes en springschoenen moet het goedkomen hoor !

Ja ga het zo doen, bedankt! ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:00

k zou eigenlijk geen bescherming aan doen.
Het is nogal hoge bescherming (transportbeschermers), dus daar kan ene paard raar op reageren en zich nog erger veronden. peesjes gaan niet veel zin hebben.

Een bandage zou je kunnen aandoen, maar denk niet dat dat veel nut gaat hebben.

Ik leg hier wel telkens ene zweetdeken op, zodat hij geen wondjes krijgt van tegen wanden te leunen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:05

Met alleen peesbeschermers gaat het dus niet goedkomen als er iets gebeurd in de trailer. Transportbeschermers zijn niet voor niks zo lang.
Wanneer je paard uitglijd en op zijn voorknieën valt heb jij niks aan peesbeschermers als er een flinke diepe wond op zit. En als je paard van de trailer afglijd met zijn achterbenen en zijn hielbeen is beschadigd. Wat heb je dan aan enkel peesbeschermers? Daarnaast hebben transportbeschermers onderin een verharding zitten zodat de achterhoeven niet tegen de voorbenen kunnen doorglijden en zo wat kunnen beschadigen. Ik vind transportbeschermers echt van toegevoegde waarde, of het nu 1 minuutje met de trailer is of 5 uur. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ik heb zat paarden de trailer af zien komen (of vallen) met beschadigingen die voorkomen hadden kunnen worden door transportbeschermers.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:12

xmarliez schreef:
Met alleen peesbeschermers gaat het dus niet goedkomen als er iets gebeurd in de trailer. Transportbeschermers zijn niet voor niks zo lang.
Wanneer je paard uitglijd en op zijn voorknieën valt heb jij niks aan peesbeschermers als er een flinke diepe wond op zit. En als je paard van de trailer afglijd met zijn achterbenen en zijn hielbeen is beschadigd. Wat heb je dan aan enkel peesbeschermers? Daarnaast hebben transportbeschermers onderin een verharding zitten zodat de achterhoeven niet tegen de voorbenen kunnen doorglijden en zo wat kunnen beschadigen. Ik vind transportbeschermers echt van toegevoegde waarde, of het nu 1 minuutje met de trailer is of 5 uur. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ik heb zat paarden de trailer af zien komen (of vallen) met beschadigingen die voorkomen hadden kunnen worden door transportbeschermers.

voor een paard die die beschermers niet gewend zijn kunnen die dingen meer kwad doen dan goed. ik heb beesten totaal in paniek zien raken door die beschermers die anders rustig op de trailer staan

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:24

Je zet een paard ook niet zomaar op de trailer met die beschermers lijkt mij... je doet ze om, stapt er mee, kijkt hoe het paard reageert en oefent het net zovaak totdat het paard rustig is en er niet meer naar om kijkt ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:26

ik bedoel maar dat die dingen ook niet alles zijn :) Sommige paarden zijn zonder veel beter gebaat

LiseloreS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:30

Zoe_97 schreef:
k zou eigenlijk geen bescherming aan doen.
Het is nogal hoge bescherming (transportbeschermers), dus daar kan ene paard raar op reageren en zich nog erger veronden. peesjes gaan niet veel zin hebben.

Een bandage zou je kunnen aandoen, maar denk niet dat dat veel nut gaat hebben.

Ik leg hier wel telkens ene zweetdeken op, zodat hij geen wondjes krijgt van tegen wanden te leunen

Doe je dat ook in de zomer? Een zweetdeken? Dacht het ook eerst te doen maar las dan ergens iemand dat dat enkel in de winter gebruikt..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:35

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:36

Ik doe altijd bescherming om bij 'mijn' paarden. Het liefst met transportbeschermers omdat dat het beste beschermt en makkelijk om te doen is. Ik had een paard die mijn trailer altijd verbouwde en dan is transportbescherming niet handig vanwege het afzakken. Dan doe ik transportbandages om bij ze. Ook paarden die niet fijn reageren op hoge bescherming werkt dat goed. Dat zijn gewoon van die extra grote stalbandages onderlappen alleen bandageer je door tot onder de kogel en springschoenen. Springschoenen wel altijd even vastplakken met een paar lagen ducktape. Die willen ze ook wel eens aftrappen als je een noodstop ofzo moet maken ;) succes! En veel plezier op stage!

LiseloreS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:43

Bedankt allemaal! ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:18

HAR -> YRT

Spessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:20

De flextrainers van harrys horse zijn ook fijn op de trailer. Niet zo hoog ;)