Hallo ik heb een probleem. Bij mijn verzorgpony (shetlander) is een bak waar alleen een touw gespannen zit. Daar kan ze zo onderdoor. Ze staat bij twee anderen paarden. Ze zijn erg aan elkaar gewent, waardoor als ik ga rijen met haar, gaat ze altijd ontsnappen waardoor ik pijn heb en vast zit in de touwen het gebeurt voornamelijk in draf en dan heb ik geen controllen over haar. Weet iemand wat ik daar tegen kan doen zodat ik wel kan blijven rijden. Ik hoor het graag mvg jayda
Zoals je zelf al zegt heb je in draf geen controle. Dus de beste oplossing is oefenen hierin. Grondwerk kan helpen om te zorgen dat de pony jou meer als leider gaat zien, maar ook tijdens het rijden zul je hem moeten laten weten dat hij niet door de touwtjes heen mag, maar netjes in de bak moet blijven.
Maar ja, hoe ga je dat oefenen zonder dat je elke keer zelf in de touwen hangt? Ga veel sturen in stap, dan kun je het sturen alvast een beetje oefenen en gaat je pony ook beter begrijpen wat jij bedoelt met de hulpen. Ook kun je voorlopig gaan draven aan de longeerlijn, of eventueel met iemand ernaast die een halstertouw vastgemaakt aan het bit vasthoud. Je moet hiervoor dus wel iemand vragen om mee te gaan, het liefst een volwassene. Misschien de eigenaar van je verzorgpony, of anders wil misschien wel een van je ouders mee? Het is handig om een volwassene te nemen, omdat die net iets meer kracht heeft, en waarschijnlijk ook meer indruk maakt op de pony.
Jij kunt dan oefenen om de pony in de bak te houden terwijl je draaft. Gaat de pony toch naar de touwtjes toe dan kan je hulp jou helpen om de pony terug te sturen de bak in en desnoods de pony tegenhouden. Op die manier is de kans erg klein dat je nog door de touwtjes heen gaat.
Ja dat is een optie maar tijdens het longeren gaat ze ook veel naar binnen lopen en als ik haar terug doe in de cirkel komt ze weer terug vaak loopt dat uit tot stijgeren en dus weer weg rennen naar de groote paarden zoals ik ook al zij in mijn bericht ze is erg aan ze gewend.
Om een idee te krijgen voor mensen die tips willen geven: hoeveel ervaring heb jij met pony's en met het rijden ervan? Heb je mensen (ouders, eigenaar shet, anderen?) die je kunnen helpen? Wat kent de pony allemaal, is die net zadelmak of loopt die al jaren met kinderen rond?
mirriezz
Geplaatst: 16-07-15 13:33
Tsja, als ze er met longeren al zo'n issue van maakt, denk ik dat je het beste kunt beginnen met grondwerken en in stap veel oefenen. Mijn advies om een volwassene mee te nemen, blijft dan staan Ik denk dat deze pony een keer goed moet leren wat hij wel en niet mag. Dat het jou in je eentje nog niet lukt dat duidelijk te maken, is begrijpelijk. Het is ook best lastig. Een volwassene (zeker met wat meer ervaring) kan dat misschien wat makkelijker, alleen al omdat deze groter is en meer kracht heeft.
Eventueel kun je die hulp vragen, door de volwassene eerst zelf/alleen met de pony aan de slag te laten gaan. Wel is het goed om erbij te blijven, kun jij er meteen van leren natuurlijk Daarna kun je dan samen verder aan de slag, zodat jij ook de pony kunt laten weten dat hij naar jou moet luisteren.
Gaat dat goed, dan kun je je hulp vragen te longeren, terwijl jij rijd. In principe houd jij dan de controle over de pony (moet je hem dus ook zelf goed naar buiten sturen), maar je hulp kan dan ingrijpen.
Edit: goeie vraag rexrolfo, dom dat ik die zelf niet heb gesteld...
Jejeamber
Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-15 13:47
Oke dankje zal even wat vertellen over mij en mijn vp Ik heb drie jaar rij ervaring en al langer met ponys van kinds af aan al er dol op mijn vp is 8 jaar al een paar jaar zadel mak en loopt ook al wat jaren met kinderen rond ze kan dresuur springen
Misschien de pony samen met iemand anders gaan verzorgen die hier ervaring mee heeft?
Percy
Geplaatst: 16-07-15 13:58
Eigenlijk moest ik wel een beetje gniffelen toen ik je post las. Niet onaardig bedoeld maar onze Shet kon dat ook zo leuk doen met kindjes die niet goed konden rijden. Dat had hij zo door en dan vloog hij onder de omheining door.
Bij mijn kinderen had hij vroeger ook een leuke truc. Dan liep hij onder de speel/schommelset door. Hij paste daar wel onderdoor maar het kind moest zich vervolgens aan een stang vastklampen en bungelde daar dan
Uiteindelijk zijn ze hem de baas geworden door heel streng voor hem te zijn en ik was er natuurlijk altijd bij om te helpen.
Mijn tip voor jou is dan ook inderdaad er een volwassene met ervaring bij halen die jou hiermee kan gaan helpen.
Als je zo door moddert zal hij steeds stouter gaan worden.