Dekens en grammen

Moderators: zonnebloem18, RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ayjassie

Dekens en grammen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 20:46

Sorry als dit topic a bestaat of verkeerd staat.
Als het als bestaat zou u dan een linkje willen plaatsen?

Hallo Bokkers /3 *\%/*

Ik had een vraagje over dekens en grammen.
Laten we beginnen:

-Fleece dekens

Mijn vriendin vertelde dat fleece dekens worden gebruikt voor als je je paard gewassen/afgesponsd hebt en ie nog niet helemaal droog is. Klopt dat?

-Staldekens (!)
Mij werd verteld dat je het beste ook een stal deken aan kunt schaffen. Waar dient ie precies voor en waarneer doe je hem op? en hoe veel gram? (of is er geen gram bij staldekens 8)7 )

-Vliegendeken

Ik heb nog geen paardje maar als die veel last heeft van eczeem en vliegen dan zou ik die wel aanschaffen.

-Winterdekens (!)

Ik heb verschillende keren gelezen dat je hierbij met grammen moet werken.
Ja ik zou mijn paard ook in de winter graag vaak willen rijden. Ik had gehoord dat je dan op en af moest bouwen met grammen. Zou iemand dit a.u.b kunnen uitleggen?

Je kan me ook een bp,tje sturen want dan is het ietsjes duidelijker dan allemaal onder die reacties maar je kan natuurlijk ook gewoon hier reageren.
Alvast bedankt !

;) ;) ;) ;)

Fjord van 25, oud, onverzorgd, 4 maanden intensief verzorgd en... een fotoshoot!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=145&t=1851029

Heb jij tijd om mee te doen aan een onderzoek van de HAS Hogeschool?
ragus_tommy

Re: Dekens en grammen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:55

hoi,
van stal en winterdekens heb ik niet zo veel verstand, maar wij hebben een zweetdeken die geloof ik ook van fleecestof is gemaakt. werkt prima, maar je moet het er wel na een tijdje van je paard afhalen want anders trekt het zweet dat de deken heeft opgenomen weer in de vacht en heb je er niks aan.
ons Shetje heeft erg last van zomereczeem dus hebben we 2 jaar geleden bij de Epplejeck (weet nogsteeds niet hoe je dat moet schrijven :') ) een vliegendeken aangeschaft. hij heeft er nu veel minder last van. Helaas was het de laatste dagen verschrikkelijk heet en zweette hij zich kapot in zn dekentje :(:) , dus toen hebben we zn dekentje afgedaan en hem afgespoeld.
ik hoop dat je hier wat aan hebt

Gipsy's gold does not chink and glitter. It gleems in the sun and naighs in the dark

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:06

Winter- en staldekens werken idd met een aantal grams, hoe meer grams het deken is, hoe dikker. Een regendeken is dus alleen een waterdichte deken en dus 0 grams, een soort regenjas dus. Regendeken gaan tot +/- 100 grams, daarna is het een outdoor of winterdeken. Je deken kan ook fleece gevoerd zijn, dat staat gelijk met +/- 50 grams. Winterdekens zijn waterdicht en er zit een dikke voering in wat kan oplopen tot 500 gram en meer. De stappen zijn dan steeds 100 of 50 grams (meestal 100). Staldekens zijn ook gevoerd (vanaf 50 grams) en zijn niet waterdicht. Je kunt ze dus op stal op doen omdat het daar natuurlijk niet regent. Staldekens kun ke ook onder je regen of winterdeken doen, maar meer dan 3 dekens zou ik niet zo snel doen.
als je bijv 2 waterdichte dekens hebt, een van 200 gram en een van 0 gram en daarnaast koop je nog een staldeken van 100 en 300 grams, dan kun je de staldekens en waterdichte dekens combineren. Zo kun ke opbouwen van 0 naar 100 naar 200 naar 300 naar 500 en dan kom je wel een heel eind. Zorg natuurlijk wel dat er een waterdicht deken bovenop ligt :)
fleece dekens zijn vooral na de training als je paard gezweten heeft, als je dien dan even oplegd dan gaat het zweet op het deken liggen en os je paard droog. met wassen heb je dan hetzelfde idee.

Ƒσя Ƥℓєαѕυяє (Bordeaux x Montecristo) ~ Z1 dressuur
      Hυяσ'ѕ Ƒαɴтαѕтιc Ƈσℓσя R (Vleut x Verdi) ~ M2 dressuur ~ GGK bij AES
        Hυяσ'ѕ Hαηηα Mυη∂ιg R (Vleut x Nexxus) ~ B springen
            Aмιɢo (Onbekend) ~ Z1 dressuur (verkocht)

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 21:07

Amiigo schreef:
Winter- en staldekens werken idd met een aantal grams, hoe meer grams het deken is, hoe dikker. Een regendeken is dus alleen een waterdichte deken en dus 0 grams, een soort regenjas dus. Regendeken gaan tot +/- 100 grams, daarna is het een outdoor of winterdeken. Je deken kan ook fleece gevoerd zijn, dat staat gelijk met +/- 50 grams. Winterdekens zijn waterdicht en er zit een dikke voering in wat kan oplopen tot 500 gram en meer. De stappen zijn dan steeds 100 of 50 grams (meestal 100). Staldekens zijn ook gevoerd (vanaf 50 grams) en zijn niet waterdicht. Je kunt ze dus op stal op doen omdat het daar natuurlijk niet regent. Staldekens kun ke ook onder je regen of winterdeken doen, maar meer dan 3 dekens zou ik niet zo snel doen.
als je bijv 2 waterdichte dekens hebt, een van 200 gram en een van 0 gram en daarnaast koop je nog een staldeken van 100 en 300 grams, dan kun je de staldekens en waterdichte dekens combineren. Zo kun ke opbouwen van 0 naar 100 naar 200 naar 300 naar 500 en dan kom je wel een heel eind. Zorg natuurlijk wel dat er een waterdicht deken bovenop ligt :)
fleece dekens zijn vooral na de training als je paard gezweten heeft, als je dien dan even oplegd dan gaat het zweet op het deken liggen en os je paard droog. met wassen heb je dan hetzelfde idee.

dankjewel <3

Fjord van 25, oud, onverzorgd, 4 maanden intensief verzorgd en... een fotoshoot!

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 21:08

Amiigo schreef:

dankjewel <3

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 21:13

En ik zit richting t gooi. En meestal valt daar geen sneeuw ofzo maar het kan er wel een beetje warm worden. Dus is het verstandig als ik een winterdeken van 100 en 200 g neem?

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 18:47

^^
| |

ayjassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 18:48

ayjassie schreef:
En ik zit richting t gooi. En meestal valt daar geen sneeuw ofzo maar het kan er wel een beetje warm worden. Dus is het verstandig als ik een winterdeken van 100 en 200 g neem?

ohh haha ik bedoelde koud XD

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie