"Verpest" ik een paard?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:02

Trek je er niks van aan! Ik galoppeer ook niet altijd met de pony's. Ze zijn dan wel niet de typische dressuur-KWPN'er (hebben allen wat problemen omtrent rijden), maar toch. Als ze het goed doen in stap en als ik dat in draf kan doorpakken, dan vind ik het wel goed voor de dag :) galop doen ze echt niet alleen onder het zadel hoor ;)

Super dat je de galop oefent! Probeer gewoon veel vertrouwen te winnen bij je paard :) dat maakt de galop al een stuk minder eng! Er zijn nou eenmaal mensen die anderen altijd proberen te kleineren... Gewoon je eigen ding blijven doen, als het geen galop is dan is het geen galop. Niks mis mee hoor! Succes :)

pikeurmiep
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:43

wat een waanzin,dat ze dat zeggen.
gewoon lekker kopen dat paard en lekker mee gaan rijden.je krijgt vanzelf zoveel vertrouwen dat je het wel durft.lekker de tijd er voor nemen.al duurt dat ook een jaar of meer.
je verpest het paard pas als je er bang op gaat zitten en toch wil gallopperen omdat andere mensen dat zeggen. niet te veel van andere mensen aantrekken en lekker je eigen ding gaan doen.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:45

:evaw: Is het eerste wat ik kan zeggen tegen zulkse mensen.
Wat denken ze wel niet....??

Nee hoor, voor een correcte rijkunst is niet per direct galopperen onder het zadel nodig!
Dit kan je prima aanvullen door longeren :D

Mensen hebben altijd wat te zeuren....

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:47

Weet je, je moet gewoon een goede trainer zoeken, die het probleem met jouw stap voor stap aanpakt. Je kan heus wel galopperen, je durft (nog) niet. Je verpest heus je paard niet direct. En een lief en ervaren paard kan jou juist helpen! Succes!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:47

Ja dat paard kopen en naar een andere stal gaan :D

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:50

Wat een onzin.
Ze zijn waarschijnlijk gewoon jaloers dat jij de kans hebt een fijn paard te kopen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:54

kally schreef:
In mijn ogen niet, als je je paard alles kunt geven aan aandacht, goede verzorgingen en beweging...
Wie weet krijg op een gegeven moment zoveel vertrouwen in je paard en met de juiste begeleiding dat
je het mischien weer aandurft...


ja of geeft je een keer teveel been zodat hij in galop aanspringt en blijk je helemaal geen angst te hebben omdat je het paard vertrouwd.
En denk je achteraf was dit het nu waar ik zo bang voor was.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:56

Wat een onzin, ze zouden zich moeten schamen zoiets uit te kramen. Gewoon lekker kopen dat paard. Galopperen doet hij echt wel in zijn eigen tijd. En wie weet durf jij het ook ooit, maar tot dan gewoon lekker alleen maar draven! Je verpest het paard er echt niet mee!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:04

Lara_Silver schreef:
Wat een onzin, ze zouden zich moeten schamen zoiets uit te kramen. Gewoon lekker kopen dat paard. Galopperen doet hij echt wel in zijn eigen tijd. En wie weet durf jij het ook ooit, maar tot dan gewoon lekker alleen maar draven! Je verpest het paard er echt niet mee!


laat je niets wijs maken !! ik vind het bovenstaande echt een waarheid als een koe!

wat is er mis met enkel stappen en draven niets helemaal niets!!!ze zijn gewoon stinkend jaloers! -O-

Anoniem

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:26

Ik ben het met de voorgaande schrijvers eens hoor: je verpest een paard niet per definitie als je niet galoppeert. En ik denk dat geen paard zich daar ongelukkig van zal voelen, mits hij verder veel vrije beweging heeft. Maar ik wil er toch even twee kanttekeningen bij zetten:

- galop kan een heel waardevol onderdeel zijn van de dressuurmatige training. Vooral voor een paard dat geen sterke rug heeft en/of erg vast zit in zijn rug, kan trainen in galop (mits je het goed doet natuurlijk) heel veel verbetering opleveren. Dat kan je ook op andere manieren trainen natuurlijk. Maar wil jij van je paard een "happy athlete" maken, dan is het wel fijn om ook de galop te kunnen trainen.

- Of een paard in galop gaat of niet, heb je helaas niet altijd voor het zeggen. Zelfs de meest brave, makke paarden kunnen schrikken en wegrennen. Een plotseling opwaaiende plastic zak, een hond die onverwacht blaffend uit de struiken springt, een paard van een ander dat de benen neemt, een motor met knallende uitlaat....je kunt het allemaal tegenkomen. Als jij dan, vanuit je angst voor galop, heel gespannen reageert en het niet handig oplost als je paard de benen neemt, dan kan je dat schrik- en vluchtgedrag verergeren.
Ik schrijf het niet om zo banketstaaf te doen als je stalgenoten, maar omdat ik het vaak verkeerd heb zien lopen met angstige ruiters. Naarmate de angst van de ruiter groter wordt, reageert het paard ook steeds angstiger, springt vaker weg en zet het op een lopen. En ja, die paarden waren wel "verpest", in die zin dat het een hele lange weg was om er weer rustig mee op pad te kunnen en ze weer te laten vertrouwen op het leiderschap van de ruiter.

Yellona

Berichten: 308
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Beveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:27

Ik galoppeer ook niet met mijn paard ook omdat ik schrik heb en door al paar keer te vallen in galop. Je kan er samen met dat paard aan werken mss als je hem koopt, maar zou vooral gewoon genieten en het mij niet aantrekken wat andere zeggen. Succes

FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 17:21

safina schreef:
- Of een paard in galop gaat of niet, heb je helaas niet altijd voor het zeggen. Zelfs de meest brave, makke paarden kunnen schrikken en wegrennen. Een plotseling opwaaiende plastic zak, een hond die onverwacht blaffend uit de struiken springt, een paard van een ander dat de benen neemt, een motor met knallende uitlaat....je kunt het allemaal tegenkomen. Als jij dan, vanuit je angst voor galop, heel gespannen reageert en het niet handig oplost als je paard de benen neemt, dan kan je dat schrik- en vluchtgedrag verergeren.
Ik schrijf het niet om zo banketstaaf te doen als je stalgenoten, maar omdat ik het vaak verkeerd heb zien lopen met angstige ruiters. Naarmate de angst van de ruiter groter wordt, reageert het paard ook steeds angstiger, springt vaker weg en zet het op een lopen. En ja, die paarden waren wel "verpest", in die zin dat het een hele lange weg was om er weer rustig mee op pad te kunnen en ze weer te laten vertrouwen op het leiderschap van de ruiter.


Dit zette me ook enorm tot denken... Ik ga er nog over nadenken. Heb de ruin nog tot 31 augustus op proef... Ik ga nog veel denken en zie wel wat ik doe.

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:24

Je verpest je paard echt niet ! Ik vind het niet normaal dat je stalgenootjes dat zeggen. Al is het voor je zelf denk wel fijner dat je van je angst af komt. De meeste mensen komen van hun angst af door de angst onder ogen te zien. Dus in dit geval op een paard gaan zitten die je vertrouwd, en onder toezicht in galop gaan. Je kunt het rustig opbouwen.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:28

Wat sowieso verstandig is, is om vaak les te nemen wellicht in het begin 2x per week? en de eerste tijd nog even niet op buitenrit te gaan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:34

FlyingHuman schreef:
safina schreef:
- Of een paard in galop gaat of niet, heb je helaas niet altijd voor het zeggen. Zelfs de meest brave, makke paarden kunnen schrikken en wegrennen. Een plotseling opwaaiende plastic zak, een hond die onverwacht blaffend uit de struiken springt, een paard van een ander dat de benen neemt, een motor met knallende uitlaat....je kunt het allemaal tegenkomen. Als jij dan, vanuit je angst voor galop, heel gespannen reageert en het niet handig oplost als je paard de benen neemt, dan kan je dat schrik- en vluchtgedrag verergeren.
Ik schrijf het niet om zo banketstaaf te doen als je stalgenoten, maar omdat ik het vaak verkeerd heb zien lopen met angstige ruiters. Naarmate de angst van de ruiter groter wordt, reageert het paard ook steeds angstiger, springt vaker weg en zet het op een lopen. En ja, die paarden waren wel "verpest", in die zin dat het een hele lange weg was om er weer rustig mee op pad te kunnen en ze weer te laten vertrouwen op het leiderschap van de ruiter.


Dit zette me ook enorm tot denken... Ik ga er nog over nadenken. Heb de ruin nog tot 31 augustus op proef... Ik ga nog veel denken en zie wel wat ik doe.


Ik schreef het niet om je er vanaf te praten he? Of je onzeker te maken. Wie weet gaat het supergoed en wordt je dolgelukkig met dat dier. En het dier met jou. ;)

Ik zou zeggen: onderneem zoveel mogelijk met hem. Ook spannende dingen, zoals naar buiten gaan. Dan zie je wat voor vlees je in de kuip hebt met dit paard en kan je voor jezelf bekijken welke kant het opgaat met je angst. Of het minder wordt of juist meer. En bij twijfel: niet doen. De twijfels van vandaag zijn de zorgen voor morgen. :o

Je kunt immers ook altijd nog op een manege (of aan iemand met een heel makkelijk paard) vragen jou te helpen je angst de baas te worden en weer vertrouwen te krijgen met galopperen. En dan, met meer vertrouwen in jezelf, alsnog een leuk, lief en braaf paard kopen.

Succes met denken!!!!

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:41

Nee joh, een paard verpest je heus niet als je niet gaat galopperen! Wat een stomme opmerking!

Ik zou dat paardje lekker kopen! Naar een andere stal gaan. Lekker net hem gaan stappen en draven, en gaan lessen. Als hij dan een keertje wegschiet (want natuurlijk zelfs het makste paard kan een keer schrikken), leer e met lessen hoe je dit kan oplossen. Je paardje word er echt niet minder gelukkig van. Het komt vast nog wel een keertje dat je zoveel vertrouwen hebt dat je met de les wel een klein galopje durft te wagen. En dat maakt niet uit, of dat moment al na een paar darn/weken is of pas na een paar maanden/jaren!

Ben benieuwd wat je gaat doen TS, ik volg!

FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 17:55

[/quote]

Ik schreef het niet om je er vanaf te praten he? Of je onzeker te maken. Wie weet gaat het supergoed en wordt je dolgelukkig met dat dier. En het dier met jou. ;)

Ik zou zeggen: onderneem zoveel mogelijk met hem. Ook spannende dingen, zoals naar buiten gaan. Dan zie je wat voor vlees je in de kuip hebt met dit paard en kan je voor jezelf bekijken welke kant het opgaat met je angst. Of het minder wordt of juist meer. En bij twijfel: niet doen. De twijfels van vandaag zijn de zorgen voor morgen. :o

Je kunt immers ook altijd nog op een manege (of aan iemand met een heel makkelijk paard) vragen jou te helpen je angst de baas te worden en weer vertrouwen te krijgen met galopperen. En dan, met meer vertrouwen in jezelf, alsnog een leuk, lief en braaf paard kopen.

Succes met denken!!!![/quote]


Nee hoor, het is niet jou schuld. Dat liet me daarvoor al piekeren want dat kan altijd gebeuren. Ik weet het echt niet. Ik ga gewoon, zoals je zegt, ik ga ook eens een buitenritje doen om te zien waarop hij reageert en vooral hoe.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:07

Een wat ander verhaal; maar na 6 jaar niet gereden te hebben heb ik zelf een behoorlijke angst voor het paardrijden an sich opgebouwd. Toch kriebelde het verzorgen van een paard wel en via via heb ik dan ook een verzorgpaard gevonden. De eerste weken bleef het steevast bij longeren, grondwerken, vrijwerken en wandelen echt niet dat ik ging rijden. Nu een half jaar later zit ik er warempel op en durf ik zelfs weer wat te draven.

Mijn punt, er is zoveel meer wat je kunt doen met een paard. Vooral als je al wat onzeker bent kun je de eerste tijd heerlijk vanaf de grond trainen met hem. Dan ga je tegelijkertijd bijvoorbeeld alleen maar stappen en laat je de draf nog even. Zodra je vanaf de grond meer vertrouwen opbouwt, kun je dit meenemen naar onder het zadel. Ik denk wel dat je er uiteindelijk in gaat groeien, vooral als je straks lieve en meegaande stalgenoten treft.

Er zijn eventueel vast ook wel stalgenoten die je paard in de tussentijd eens heerlijk in de draf en galop kunnen losmaken?

En wat dacht je overigens van dravers, die zijn ook niet verpest omdat ze niet galopperen onder de man toch?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:30

Safina heeft wel een punt idd. Onzekerheid richting je paard is wel iets waar je mee aan de slag moet gaan. Ik merkte toen wij ons paard 2 maanden hadden dat ik exact deze topictitel 'Verpest ik mijn paard?' niet meer uit mijn hoofd kreeg.
Ik vroeg me continu af of ik hem wel goed genoeg kon rijden en of ik hem wel kon bieden wat hij nodig had. Leerde ik hem geen foute dingen? Deed ik hem geen pijn, zou ik hem niet 'stuk' maken? Het ging allemaal maar door mijn hoofd en zo vergat ik te rijden en ook te genieten.. Gek genoeg was ik niet echt bang om te vallen, maar verder wel erg onzeker over mezelf en mijn rijvaardigheid.
Ik heb gelukkig een instructeur die mij goed kan lezen en die me ook op de goede manier de soms zo nodige schop onder mijn billen kan geven. En daarbij ook een fijne vriendin die me net de goede peptalk gaf, zodat ik na een dikke week alleen maar poetsen, wandelen, knuffelen en van hem genieten op de grond het weer aandurfde om het op weer zijn rug te proberen.
En zoals hier al eerder geschreven, nog lekker zonder die (voor mij) moeilijke galop. Het moest natuurlijk niet zo worden dat mijn paard mijn onzekerheid over zou nemen! Ons paard is van zichzelf een vrolijke, vriendelijke reus die overal wel lol in ziet. Volgens mijn instructeur moest ik daar gebruik van maken, zijn positiviteit overnemen in plaats van hem op te zadelen met mijn negativiteit en twijfel.
Nu ik me daar bewust van ben, kan ik daarmee aan de slag. Nog een werkpuntje dus, maar ach, met paardrijden ben je toch nooit uitgeleerd. Dat is nou ook net zo leuk. :)

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:33

Als hij echt braaf is, dan wil er vast wel iemamd anders af en toe een galopje trekken met 'm.Dan verleert hij het echt niet.

Daarnaast is de kans best groot dat als je 'm straks heel goed kent, jij het ook gaat aandurven. Eerst eens een stukje in de bak in de les ofzo. Maar maak er geen groot punt van.Geniet ervan!

Soms zie ik de galop ook niet zitten en dan galoppeert mijn man gewoon ff een stuk.

Succes!!

FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 20:06

saskiakefie schreef:
Wat sowieso verstandig is, is om vaak les te nemen wellicht in het begin 2x per week? en de eerste tijd nog even niet op buitenrit te gaan ?


Nee hoor, de buitenrit zou ik pas veel later doen. In het begin zou ik indd in plaats van de buitenrit (zoals op mijn shema) een extra les nemen. Dan heb ik 2x les en 1xzelf in de bak rijden.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:16

Nah helemaal top! Veel plezier alvast als alles doorgaat met hem! En we vinden het ook leuk als je dan een keer wat foto's plaatst op bokt :D

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:30

Ik heb hetzelfde probleem gehad, ben gestopt met paardrijden en ben een jaar of 6 later weer begonnen. De eerste keer wilde ik aanspringen en het paard gaf een bok.
Ik schrok zo erg dat ik ruim 4 maanden niet in galop durfde. Ik had er veel meer last van dan het paard hoor!
Gewoon doen waar jij je fijn bij voelt, die galop komt vanzelf wel weer! Zo niet is dat ook geen probleem :)

Niks van die negarieve mensen aantrekken!

FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 01:21

saskiakefie schreef:
Nah helemaal top! Veel plezier alvast als alles doorgaat met hem! En we vinden het ook leuk als je dan een keer wat foto's plaatst op bokt :D


Haha doe ik zeker als er iets van komt :j

Eerst nog goed op de proef doorrijden en zien wat er van komt ... spannend :D

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:29

Lekker het paardje goed uitproberen TS!
Heel veel plezier :)