Paarden in de les plakken, paard waarop ik rijd boos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nico_lette

Paarden in de les plakken, paard waarop ik rijd boos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 17:48

Hi,

Bij de les waarin ik rijd is een pony die moeilijk in galop gaat, en de ruiter daarop gaat telkens achter mij aan, als het paard in de galop is, is hij sneller dan het paard waarop ik rijd en gaat ze heel erg kleven en duwen(Figuurlijk, ze raakt me niet aan hoor) omdat ze het paard er niet achterweg krijgt. Paard waarop ik rijd is dan snel boos, oren in de nek, draven, opeens weer rengalop, bokken..

Ik heb geen idee wat ik hiermee moet doen maar vind het niet echt leuk.. Ik heb al meerdere keren gevraagd of ze een beetje langzamer wil gaan of achter me weg wil gaan, maar dat doet ze niet..

Tips?

Free2

Re: Paarden in de les plakken, paard waarop ik rijd boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:49

Wat zegt je instructeur/instructrice ervan? Misschien haar eens het probleem voorleggen?

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 17:52

Free2 schreef:
Wat zegt je instructeur/instructrice ervan? Misschien haar eens het probleem voorleggen?

Die is bezig met een andere pony, als ik haar roep reageert ze niet.
Voor de les is ze bezig met tips geven aan andere instructrices, omdat zij de 'baas' is

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:54

Gewoon assertief zijn en heel duidelijk zeggen tegen die ruiter dat ze weg moet achter jou en niet zo moet plakken met de reden erbij. Evt rood lintje in de staart maar weet niet of je mede Ruiters dat snappen in jouw geval..
Laatst bijgewerkt door itsmi op 25-06-15 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:55

Dan zou ik het na de les aankaarten. Als instructrice hoort ze ook bezig te zijn met jou, en niet alleen met een andere pony. Dit is voor jou absoluut niet fijn.

Blijft het paard ook kleven als je figuren gaat galopperen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:56

Jullie hebben dus eigenlijk geen les, aangezien beide combinaties geen tips krijgen van de instructeur.

Voorstellen aan de ponyruiter om niet tegelijk te gaan galopperen? Of ieder op een andere volte?
Laatst bijgewerkt door cobiie op 25-06-15 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:56

Misschien werkt het om zelf af te wenden of een volte te rijden? Weet niet hoe erg het paard plakt, kan ook zijn dat hij gelijk weer terug gaat naar draf, maar dan is ze in ieder geval achter je weg...

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 17:57

itsmi schreef:
Gewoon assertief zijn en zeggen tegen die ruiter dat ze weg moet achter jou en niet zo moet plakken. Evt rood lintje in de staart maar weet niet of je mede Ruiters dat snappen in jouw geval..

Tja, de ruiter achter mij is nog niet heel oud(Ik gok 9/10) en begrijpt het denk ik niet nee haha

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 17:59

JolisaJ schreef:
Dan zou ik het na de les aankaarten. Als instructrice hoort ze ook bezig te zijn met jou, en niet alleen met een andere pony. Dit is voor jou absoluut niet fijn.

Blijft het paard ook kleven als je figuren gaat galopperen?

Bedankt voor de tip, jap, het paard gaat achter me aan. Als ik afwend gaat ie erachteraan

cobiie schreef:
Jullie hebben dus eigenlijk geen les, aangezien beide combinaties geen tips krijgen van de instructeur.

Voorstellen aan de ponyruiter om niet tegelijk te gaan galopperen? Of ieder op een andere volte?

Krijgen we wel, behalve bij de galop. Tja, de ruiter gaat hoe dan ook achter me aan omdat ze het paard niet aankan.. Volte's zijn al soort van bezet door andere ruiters!

Ilja_1997 schreef:
Misschien werkt het om zelf af te wenden of een volte te rijden? Weet niet hoe erg het paard plakt, kan ook zijn dat hij gelijk weer terug gaat naar draf, maar dan is ze in ieder geval achter je weg...

Blijft achter me aan gaan..

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:00

Ik zou het heel simpel gewoon nog een keer tegen haar en de instructeur/instructriese zeggen :)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:01

Dan zou ik het toch maar eens na de les aan je instructrice vragen of na/voor de les met het meisje bespreken.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:02

Bedankt, ik ga het zaterdag doen:)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:02

Dan vooraf aan de instructie vragen of jullie in 2 groepen kunnen galopperen zodat iedereen wat meer ruimte heeft. Daarbij gelijk zeggen dat je liever niet in dezelfde groep zit als de ponyruiter.

Op deze manier hoeft de instructie haar aandacht maar over de helft van de ruiters te verdelen tijdens de galop, mogelijk krijg jij dan ook aanwijzigingen.

Terwijl de ene groep galoppeert stapt de andere groep rustig rond.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 25-06-15 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:02

Wat ik eruit opmaak is dat jullie allemaal tegelijk galopperen. Als je dat nou eens opsplitst in groepjes van 2/3 zodat er voor ieder meer ruimte is. En als de instructie niet reageert, neem dan het heft in eigen hand en zeg 1 keer: 'Wegwezen!' op een geïrriteerde en halfboze toon. Doe ik ook wel eens, en sommigen vinden mij daardoor eng.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:04

Bedankt!!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:07

Vervelend dat het paard ook blijft plakken als je afwend/volte rijd.
Succes! Hopelijk kun je met je instructrice praten. :)

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:08

JolisaJ schreef:
Vervelend dat het paard ook blijft plakken als je afwend/volte rijd.
Succes! Hopelijk kun je met je instructrice praten. :)

Bedankt! Ik zal zaterdag gelijk naar haar toestappen:)

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:10

Of je neemt het helft in eigen handen op een andere manier..

Ik heb een erg jonge merrie dus daarom zeg ik standaard dat ik niet in groep galopeer.. Geeft de instructrice aan dat we gaan galoperen, draai ik af en ga ik in het midden van de volte staan (in het begin stapte ik dan ook even af omdat de pony niet wist wat er gebeurde en mee wou gaan). Nu snapt ze het beter en blijft netjes stil staan.
De instructrice laat mij daarna even apart galoperen, terwijl de andere ruiters op de andere volte zijn.

Als ik jou was zou ik dat in deze situatie ook doen. Nu is het alleen maar gevaarlijk voor alle ruiters (ivm bokken en rengalop) en dan zeg ik niet dat jij gevaarlijk bent! Gewoon dat de combinatie van jullie 2 paarden gevaarlijker is..
En als je dan een kans ziet om bv zonder de andere ruiter te galoperen, gewoon doen.

Jij hoeft die andere ruiter niet te leren galoperen, dat moet de instructrice doen.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 18:11

Bedankt voor de tip?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:04

RT-V --> YRT