Iedereen zijn mening svp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floripori17

Iedereen zijn mening svp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:41

Hallo,
hoe het er nu voor staat wil ik 2 Juli de merrie kopen die ik al 4 jaar ken, ingereden heb enz. Alleen nu wil ik graag weten, is het toch slim om haar nog medisch te laten keuren ? en de baas van het paard vraagt 3500. De merrie is 8 jaar, is tot ster merrie benoemd op keuringen en heeft een beste afstamming. Best prijzig, maar aan de andere kant vind ik het nog een best prima prijs, dit inclusief zadel hoofdstel etc. Wat denken jullie van de prijs ? En is het slim om iemand te zoeken die meer verstand heeft van het kopen van een paard ? want mijn ouders willen niet dat ik 3500 betaal als ze het niet waard is. Hier wat foto's om jullie een beeld te geven !
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De laatste foto is het meest recent.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:43

Mijn tip;
Altijd keuren en altijd iemand meenemen die er verstand van heeft.
Jij bent helemaal blij dat je mag kijken, dus jij ziet de foutjes niet. Een 'neutraal' persoon ziet die foutjes eerder.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:44

Wat een schoonheid!! <3
Als je haar wilt laten verzekeren, moet je haar sowieso laten keuren, weet niet of dat de bedoeling is?
Ik vind de prijs inclusief haar spullen redelijk!
Heel veel succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:45

Ik vind het overigens een prima prijs voor deze stermerrie. :j

Steeph

Re: Iedereen zijn mening svp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:54

Ik weet niet of je al een begroting hebt gemaakt, maar dat zou ik sws doen als ik jou was! Bij een paard komt helaas veel meer kijken als alleen de aankoop.
Ik zag net dat je 17 bent, dua je moet er ook rekening mee houden dat je volgend jaar je studie en zorgverzekering moet betalen.
Betalen je ouders mee als je een paard koopt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:58

Altijd keuren.
Sterker nog, ik zou bij zo'n fijne merrie er direct een PROK onderzoek tegenaan gooien. Als ze helemaal goed is dan heb je direct dat predikaat er ook bij en kan ze als ze misschien nog keur wordt ook elite worden.
Daarnaast weet jij dan ook gelijk waar je aan toe bent.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:01

Mooi dier. Wat is de stokmaat (speelt ook nog mee) en de afstamming als ik vragen mag?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:06

De prijs is heel algemeen voor een stermerrie met een goede afstamming en nog onder de 10 jaar. En dan ook nog inclusief tuig, hele mooie prijs.

Keuren kan je doen als je haar wilt verzekeren of als je met een contract wilt gaan werken (dus koop je haar voor de sport maar blijkt uit de keuring dat ze onvoldoende score dat de koop niet door gaat) of dat je niet achteraf voor verrassingen komt te staan.

En inderdaad neem altijd iemand mee die het paard/stal/eigenaar niet kent en die met een frisse en strenge blik ernaar kan kijken.

Succes!

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 14:55

Alvast heel erg bedankt voor de reacties
haar stokmaat is 1,51 en haar ouders zijn (Orchard's Red Prince X Viersprong's Veronica) En gezien beide ouders het goed maken, en de merrie zelf het ook goed doet. heb ik niet het idee dat het heel hard nodig is om haar te laten keuren. Maar toch ga ik het wel doen denk ik ! Mijn ouders betalen wel mee ja. Een probleem is is dat ik niemand ken die mij zou kunnen adviseren dus ik denk dat medisch onderzoek voldoende is. En in principe ben ik niet van plan om serieus de sport in te gaan, misschien als het ooit zo ver komt beginnen met een wedstrijdje maar meer dan dat niet. Ook ben ik al geld aan het sparen, voor 'verassingen'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:57

Ik vind het ook een schappelijke prijs voor zo'n dier hoor. Wat loopt ze nu dan? Recreatief?
Ik weet nie waar je woont, Misschien kun je iemand op bokt vinden die eens met je mee wilt kijken? Klinisch keuren kun je altijd doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-15 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:57

Ik zou sowieso nog iemand meenemen, 4 ogen zien meer dan 2. Jij kent dit paard al een tijdje dus eventuele gebreken zullen je niet (meer) opvallen.
Een kundig, neutraal iemand meenemen is denk ik altijd verstandig!

Ik lees dat je niet echt iemand weet. Misschien je instructeur/instructrice of iemand van de manege vlak bij jou in de buurt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:58

Citaat:
Ook ben ik al geld aan het sparen, voor 'verassingen'

Oh.. was je van het plan het paard te laten cremeren? :+
Je bedoelde zeker verrassingen ( dubbel R)

En keuren? Zeker doen!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:59

floripori17 schreef:
Alvast heel erg bedankt voor de reacties
haar stokmaat is 1,51 en haar ouders zijn (Orchard's Red Prince X Viersprong's Veronica) En gezien beide ouders het goed maken, en de merrie zelf het ook goed doet. heb ik niet het idee dat het heel hard nodig is om haar te laten keuren. Maar toch ga ik het wel doen denk ik ! Mijn ouders betalen wel mee ja. Een probleem is is dat ik niemand ken die mij zou kunnen adviseren dus ik denk dat medisch onderzoek voldoende is. En in principe ben ik niet van plan om serieus de sport in te gaan, misschien als het ooit zo ver komt beginnen met een wedstrijdje maar meer dan dat niet. Ook ben ik al geld aan het sparen, voor 'verassingen'

Eigenaar van mijn vorige verzorgpaarden heeft er volgens mij nooit eentje laten keuren, en het is altijd goed gegaan. Ik weet ook niet hoe duur het precies is om een paard te laten keuren, als het niet gigantisch duur is zou ik het wel doen, anders niet denk ik. Je zegt zelf al niet serieus de sport in te willen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:13

Ik heb mijn paard ook niet gekeurd.
Als het paard voor jou bekend is had je het wel gemerkt toch als er iets afwijkends zou zijn ?!

charissa134

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:52

hee wat leuk, de mijne is ook een red prince. wij hebben hem toen wel laten keuren, altijd het zekere voor het onzekere. :j

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:59

marleen_a_a schreef:
Als het paard voor jou bekend is had je het wel gemerkt toch als er iets afwijkends zou zijn ?!

Dat slaat natuurlijk als een tang op een varken. Een dierenarts bekijkt zoveel zaken tijdens een keuring. Neem bijvoorbeeld de hartslag. Of horen ze een hartruisje? Misschien loopt ze niet fijn na een buigproef. Of blijken de reflexen niet zo goed te zijn, drukte ze haar rug weg bij een bepaalde aanraking of wat dan ook.

Het hoeven geen dingen te zijn die je nu merkt, het kunnen ook zaken zijn die nu nog helemaal niet belemmerend zijn, maar die in de toekomst problemen zouden kunnen geven. Plus dat het fijn is om te weten of je nu al ergens rekening mee kunt hoeven.

Bovendien, waarom zou je haar niet keur? Besparen op de kosten? Dat is een hele verkeerde besparing.

Mooi paard en als je haar wilt en kunt betalen, moet je het (na een goede keuring ;-) ) doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:59

chevax schreef:
marleen_a_a schreef:

Dat slaat natuurlijk als een tang op een varken. Een dierenarts bekijkt zoveel zaken tijdens een keuring. Neem bijvoorbeeld de hartslag. Of horen ze een hartruisje? Misschien loopt ze niet fijn na een buigproef. Of blijken de reflexen niet zo goed te zijn, drukte ze haar rug weg bij een bepaalde aanraking of wat dan ook.

Het hoeven geen dingen te zijn die je nu merkt, het kunnen ook zaken zijn die nu nog helemaal niet belemmerend zijn, maar die in de toekomst problemen zouden kunnen geven. Plus dat het fijn is om te weten of je nu al ergens rekening mee kunt hoeven.

Bovendien, waarom zou je haar niet keuren? Besparen op de kosten? Dat is een hele verkeerde besparing.

Mooi paard en als je haar wilt en kunt betalen, moet je het (na een goede keuring ;-) ) doen.