HELP! Jonge new forest pony trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maudspaarden

HELP! Jonge new forest pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:27

Hallo,
Dit is mijn eerste keer op bokt, dus ik wist niet precies bij welke forum dit hoorde :)

Ik zocht lang een verzorgpaard, dus had bij meerdere mensen gevraagd of ik kon helpen.
Ik vroeg bij een oudere man. Hij reed zelf op een merrie van 25 die nog heel fit was maar had ook een 5 jarige new forest pony. Die was nog niet ingereden, daarom durfde hij mij de pony niet te laten verzorgen (Was toen 11).
Nu heb ik een ander verzorgpaard, maar die is al ouder en wordt van de zomer waarschijnlijk weggebracht omdat hij een kreupelheid heeft die niet weg kan gaan :(
Ik zoek daarom dus een beetje een nieuwe verzorgpony, want ik wil nog iets meer kennis over paarden hebben voordat ik een eigen pony neem.
Het was toevallig, maar laatst kwamen we die man weer tegen van de new forest pony. Hij zei dat de pony een maand naar een training was geweest, waar hij zadelmak is gemaakt. Nu wilt hij haar verkopen, alleen moet hij wel beweging hebben zodat iemand hem wil kopen. Hij vroeg of ik de pony wou rijden!
Dat wil ik super graag, leer ik direct met jonge ponys omgaan, en als de pony wordt verkocht kan ik beter rijden en dan ook een eigen pony nemen!
En dan kom ik direct andere paardenmensen tegen die misschien wel hulp nodig hebben met training of verzorging.
:o
Maar nu mijn vraag: Hebben jullie tips om een jonge pony te rijden?
Of om een pony te leren springen?
Daar zou ik heel blij mee zijn! ;)
Ik wil de pony namelijk goed beleren en misschien haal ik mijn ouders dan misschien wel over de pony voor mij te kopen als ik er een band mee heb :j /3

Bedankt voor de hulp!
Groetjes Maud

jensvl

Re: HELP! Jonge new forest pony trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 13:40

Hoi,
Ik ben bang dat tips wel kunnen helpen, maar dat die je niet in staat gaan stellen om een pas zadelmak gemaakt paardje te beleren.
Het beste wat je kan doen is begeleiding vragen.
Van de man zelf is waarschijnlijk het makkelijkst. Of van iemand van bokt die regelmatig eens kan langs gaan.
Dit is namelijk niet iets dat je met enkele tips kan zoals met veel op zich zelf staande problemen.
Misschien dat je kan laten weten in welke gemeente je woont, dan kunnen mensen die in je buurt wonen een kunnen helpen, je ook effectief helpen.

maudspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 15:02

Bedankt voor het reageren!
De man heeft zelf niet zo veel ervaring met trainen, maar mijn moeder reed vroeger ook new forest pony's van een fokker bij haar in de buurt, en ze hielp toen met de pony's beleren.
Mijn moeder heeft dus wel ervaring dus zou de eerste keren altijd meegaan om te helpen :)

Maar ik bedoel eigenlijk of mensen hiermee ervaring hebben (jonge pony's beleren) en misschien kunnen vertellen hoe hun ervaring was en wat hun was opgevallen, waar ik dus op kan letten :j
(Mijn moeder is zelf te zwaar voor die pony dus kan niet rijden)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:07

Een pony beleren gaat helaas niet door middel van tips via internet. Daar zal je een gedegen instructie bij nodig hebben. Kan je een instructeur laten komen?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:14

Ik heb ervaring, hihi!
Wat je jezelf heel goed moet bedenken is:
- nooit boos worden, de pony snapt nergens geen snars van en als ze het de ene keer beter doet dan de andere keer doet hij dat niet om je te pesten.
- ben voorzichtig met hulpen geven, niet bij iedere drafpas in de buik porren, dan wordt ie dus echt verkeerd beleerd
- zijn eigen tempo laten bepalen (zolang dit niet onder het tempo is, en zolang het maar veilig blijft)
- niet te veel op de hoefslag blijven plakken, zo leer je nooit sturen
- dingen die moeilijk zijn voor jou/de pony heel vaak herhalen. Soms kan dit eng zijn maar probeer je over je angst heen te zetten, kleine problemen moeten zo snel mogelijk aangepakt worden
- ik heb een voorkeur om zonder sporen en het liefst zonder zweep een paard in te rijden, lukt dit echt niet neem er dan een zweepje erbij. Pas als je moeilijkere oefeningen gaat doen (zeg maar gerust op wedstrijd niveau) dan pas neem ik er een spoortje bij mocht dit nodig zijn
- begin als het nodig is met een halster onder het hoofdstel te dragen. Ondanks dat hij al zadelmak is is het bit nog gek voor de pony. Knoop een lang halstertouw of opvallende teugels aan het halster, dit is je stuur. De teugels van het bit pak je om je pinken heen en hangt altijd in een boogje. Pas als het echt nodig is om een noodafslag of noodrem te gebruiken dan gebruik je de teugels van het bit. Op deze manier creeer je een ''boterzacht'' mondje zoals men dat zegt.
- maak het de pony zo gemakkelijk mogelijk, je hoeft niet netjes te zitten, je handen bij elkaar te doen en de beugels op dressuurlengte te hebben. Zolang jij je pony zo min mogelijk in de weg zit (dus ook zoveel mogelijk lichtrijden) dan is het goed. Natuurlijk moet je wel stevig zitten.
- ik heb nooit een pony aan de longe ingereden, zadelmak maken wel. Zorg er wel voor dat je moeder in de ring staat met misschien een longe erbij. Om hem vooruit te drijven als de pony onverwachts stil zou staan. Hij kan dan gaan stijgeren en jij kan er onder vallen, dit is erg gevaarlijk.
- bokt het paard, probeer zijn hoofd dan omhoog te halen
- een beugelriem om de nek heen doen (bij jou in de buurt) zodat je die vast kunt grijpen mocht de pony iets geks doen. Een lange sperriem door de ringetjes bovenaan bij het zadel kun je ook doen, dan krijg je een soort handvat.

Hoe het me is bevallen? Dat lag aan de pony, sommige ponys waren superbraaf en sommige iets minder.
Heb je nog vragen? stuur me dan een pb.

wat ik ook echt moet adviseren is dat het zadel goed moet passen (!!!!!!) gaat ie glijden, creeer je een trauma voor jou en de pony en dat er ten alle tijden een prof bij is.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:15

Wat de andere bokkers zeggen, iemand die je ter plekke kan helpen met problemen is het beste natuurlijk!!!!!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:02

OPG » YRT

maudspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 16:18

bedankt voor de reacties!

louka69 , Bedankt!! Met deze tips kan ik echt wat! Vooral met dat zacht aansporen en dat je met het bokken het hoofd naar boven moet "trekken".

Ik ga zeker nog foto's plaatsen van hoe het is gegaan!

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:26

Ik heb niet zo heel veel tips... Ik ben er zelf 2 jaar geleden ook aan begonnen. Pony was 4, net ingereden. De enige tip die ik voor jou kan hebben issss: Neem les *\o/* Echt waar, hoe goed je ook kunt rijden, een pony inrijden is toch een vak apart...
Verder:
Als ik mijn pony's hoofd omhoog zou trekken tijdens t bokken zou ie gewoon de lucht in vliegen :') Dus dat kun je beter misschien niet doen -O-

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 16:28

Iemand met ervaring is het beste! Als je een pony iets verkeerd aanleert en hierdoor in de staak gaat heb je grotere problemen!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:20

Heb ik nog nooit gehad. Gewoon zacht en met zoveel mogelijk beleid natuurlijk. Maar als een paard hevig aan het bokken wil gaan steekt hij zijn hoofd tussen de benen, als je dit aanvoelt dat het gaat komen laat je je paard even lekker niet nageeflijk laat lopen en z'n neus in de lucht laat steken. Hij heeft dan de ''kracht'' niet meer om aan het bokken te gaan.

maudspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 08:22

Idd, gelukkig is ze al wel een tijdje naar een professionele training geweest waar ze de basis heeft geleerd, maar nog steeds is het natuurlijk moeilijk zon jonge pony is nog niks gewend! Gelukkig kan de eigenaar ook rijden en heeft hij zijn eerste paard zelf ingereden dus die kan soms wel helpen

En nog over dat bokken, als je het hoofd niet naar boven trekt is er weinig kans dat je blijft zitten, dan maakt hij zijn rug bol en als hij gaat bokken met zijn hoofd tussen de benen heb je het helemasl verpest

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:19

Zoals hier al eerder genoemd is les nemen. :D
Dat is echt verstandigst. Ik heb een verzorg paardje van 3,5 jaar
Gister voor het eerst der op gezeten en dan is het echt handig om les te hebben ook met tips dan weet je meteen wat je anders moet doen. En mij is geleerd nooit aan een bit te trekken ook als hij bokt gewoon zadel of manen pakken als je aan jet bit gaat trekken raakt hij in paniek :)

Heel veel succes! +:)+

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:28

Ik denk dat het belangrijkste is dat je zeer regelmatig begeleiding hebt van een instructeur met veel ervaring omtrent jonge paarden.

En als tip kan ik je nog meegeven dat die pony waarschijnlijk nog vrij weinig snapt zoals de hulpen. Je moet eigenlijk een taal tussen jou en de pony afspreken, zodat jullie beiden weten wat er bedoeld word als je bijvoorbeeld been geeft.

maudspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 20:31

Hallo bedankt voor het reageren allemaal!
Het gaat super!
Corina is mijn eigen pony geworden!!!!!!!!!! We hebben haar gekocht. Ze leert super snel en kan kei goed springen. Ze heeft een super stamboek, we kregen een mailtje dat haar opa EK sprong en moeder prestatiepony is :) We springen al zonder zadel, en buitenrit zonder bit en ze pakt alles direct op en doet het met plezier *\o/* Ik ben echt dol op haar!!!
We gaan eind zomer beginnen met wedstrijden *D
We gaan naar de ponyclub en krijgen daar goed hulp, en de staleigenaaresse helpt ons ook goed /3 :j

WithinGirl96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:36

Wat leuk! Gefeliciteerd!

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:00

Gefeliciteerd!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 14:22

Toppieeee!!! :) :) :)