schriktraining lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_horses2

schriktraining lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:00

hey zit een beetje in de problemen :(

we verzorgen een oud paardje :+ en vandaag gingen we eens schriktraining doen. van een zweep had hij geen schrik maar dan hadden we er een plastic zak aan gehangen de zweep we waren begonnen van 1 meter afstand en vanaf hij het zag of het een beetje waaide schoot hij in galop weg en ja dan vliegt het touw uit men handen (kheb daardoor nu 3 bleinen op men handen) dus wat moet ik hier aan doen? we hebben ook eens geprobeerd van verder (2 a 3 meter) en nog schiet hij weg |(

wat moet ik hier aan doen?

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:08

Iemand met de zweep met het zakje voor je uit laten lopen (en er een beetje mee zwaaien) en die persoon volgen. Paard aan een lang touw zodat hij zelf kan bepalen hoe ver weg of dichtbij hij durft te komen. Als hij er dicht achteraan durft te lopen kan je stil gaan staan en kijken of hij er zelf aan gaat ruiken.
Dan kan je het zakje heel klein maken en kijken of je hem er bij zijn schoft in de buurt mee kan aaien, dit breidt je dan uit tot hij er niet meer bang voor is.

Werkte hier in elk geval bij een hele hoop enge dingen bij verschillende paarden erg goed.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:08

sowieso met grondwerk altijd handschoenen aandoen.
Er zijn zoveel mogelijkheden met grondwerk en schriktraining.
je moet eerst desensibiliseren, maak het kleiner doe andere oefeningen doe in plaats van een complete zak een reepje van de zak aan je zweep,
doe een zakje in je jaszak en stop je hand in de zak en kraak een keer een beetje met de zak
Zorg dat de pony je blijft vertrouwen en geen gekke fratsen uithalen waar hij van schrikt omdat hij het nog niet kent, rustig aan opbouwen

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:09

Niet meer doen...

Coyote

Re: schriktraining lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:37

Je zou ook kunnen kijken of er bij jou in de buurt een manege/ vereniging is die schriktrainingen organiseert.
Hierbij krijg je dan begeleiding en kan voorkomen worden dat jij (of je pony) zich bezeert.
Je ziet dan ook wat handige oefeningen zijn om mee te beginnen.

love_horses2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:43

wrm zou ik het niet meer doen? ik ben geen opgever!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:44

Beetje teveel schrik in deze training. Bouw het rustig op, want alles wat je doet moet je tot een goed einde brengen. Anders leert je paard alleen maar dat vluchten de beste reactie is om onder het probleem uit te komen. En dat is nou juist wat je niet wilt leren, toch? Hij moet juist leren dat het spannende voorwerp weer weg gaat zodra hij niet rent, maar blijft staan en rustig reageert.

Ik zou zeggen: Terug naar alleen de zweep. En als dat goed gaat eens proberen met een klein boterhamzakje met een paar knopen erin, zodat het niet teveel ritselt.
En als hij dan rustig blijft staan, dan is het goed. Volgende keer weer een stapje verder.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:47

Het kan zijn dat het paard de zweep associeert met voorwaarts gaan. Met longeren wordt dat immers verwacht. Laat je je paard wel eens los waarbij je met een zweep opjaagt/voorwaarts vraagt?

Ik zou de zweep achterwege laten en met een klein zalje/plastic oid beginnen. Maak korte sessies en sluit altijd positief af, ook als je dan stappen terug moet doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:11

BEH >> YRT

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:26

Gewoon niet meer doen. Je bent te jong om dit soort dingen op eigen houtje te doen en het is andermans pony.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:29

kohtje schreef:
Gewoon niet meer doen. Je bent te jong om dit soort dingen op eigen houtje te doen en het is andermans pony.

Mee eens!
Leg het probleem bij de eigenaar neer

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 16:43

zoek begeleiding van een ervaren volwassenen en ga zeker niet zelf aan de slag zonder dat je ervaring hebt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 02:28

Ik vind zeker niet dat je te jong bent om iets dergelijks te doen (vanaf dat je kan paardrijden kan je in mijn ogen zoiets ook leren). Maar het feit blijft wel dat je ook zo'n dingen moet leren.
Als schriktraining op de foute manier wordt gegeven, leert het paard idd net om te vluchten. Ik kan je alleen maar aanraden van onder begeleiding te beginnen.
Als je wil mag je laten weten in welke gemeente je woont, dan kan ik zien of dat qua afstand te doen is om je in het begin op weg te helpen, als je dat goed vindt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 07:16

Ik zeg toch, te jong om dit alleen te doen. (en op deze manier).
Hoe oud is de pony?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 07:26

Je bent nu dus geen schriktraining aan het doen, maar je laat je oude verzorgpony nu gewoon schrikken! Daar zou ik als eigenaar ontzettend boos om worden.

Als je dit wil doen moet je ten eerste overleggen met de eigenaar en het samen doen met een ervaren iemand, want ervaren ben je zelf duidelijk niet. Wat je nu doet is heel onprettig voor de pony en daar leert hij helemaal niets van. :)

Er zijn heel veel technieken om je paard te laten wennen aan 'enge dingen'. Ten eerste moeten jouw leiderschap en lichaamstaal in orde zijn. Je moet goed materiaal hebben waarmee je kan voorkomen dat de pony zich losrukt en nogmaals (!) je moet echt weten wat je doet en hoe je moet reageren op dat moment.

Ik kan je die tips geven, maar ik wil eigenlijk niet het risico vergroten dat je weer zo op eigen houtje bezig gaat. Daarbij zet ik mijn vraagtekens bij hoeveel je nog moet willen van een oude pony... Is het dan nog wel in het belang van de pony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:41

Jessix schreef:
Je bent nu dus geen schriktraining aan het doen, maar je laat je oude verzorgpony nu gewoon schrikken! Daar zou ik als eigenaar ontzettend boos om worden.

Ik zou er als eigenaar ook heel boos van worden. Maar dan op mezelf. Dat die kinderen vol goede bedoelingen iets verkeerd doen en ik er niet bij ben om dat op te merken en te voorkomen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:36

kohtje schreef:
Ik zeg toch, te jong om dit alleen te doen. (en op deze manier).
Hoe oud is de pony?

Te onervaren ben ik mee eens. Te jong niet echt. Een kind van 8 kan schrik training zelfstandig doen, als die persoon weet hoe het moet gebeuren. Maar misschien was dat wat je bedoelde, te onervaren.
Ik zou ook wel willen weten wat de leeftijd is van de pony.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:36

Vind een kind van 8 jaar echt te jong.