zweep vasthouden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fenijro_tani

zweep vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 14:24

Hoi,

Ik heb altijd problemen met het vasthouden van mijn zweep, als ik ermee rijd steekt hij naar achter uit en tik ik per ongeluk een keer mijn paard aan waardoor ik hem vaak aan mijn instructrice of de grond geef.
Ook zit ik er vaak mee te klooien, dan kan ik me niet goed concentreren op de rest omdag ik me er verschikkelijk aan stoor, en omdat hij mij en het paard in de weg zit.
Doordat de zweep verkeerd zit kan ik ook niet gelijk een corrigerende tikje geven.

Kan iemand mij uitleggen hoe je je zweep goed vasthoud?

BlackShadowZ

Re: zweep vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:30

Heb je niet een te lange zweep? Ik heb hem altijd gewoon in mijn handpalm en dan over mijn bovenbeen naar achter. Maar hij raakt mijn paard nooit per ongeluk..

Misschien een springzweep een optie?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:08

Inderdaad kortere zweep?

CleoFay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:30

Ik heb het zelfde probleem.. En aangezien hij gevoelig reageert op aanraking van de zweep is dat erg lastig. Ik ga van de week een kortere zweep kopen en dat een keer proberen!

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:34

Kortere zweep kan idd helpen maar ik vind het altijd fijn om met een lange zweep te rijden :D
Ik heb hem gewoon in mijn hand en niet recht naar beneden maar ook niet helemaal achter op mijn been, beetje er tussen in. Als ik dan een tikje wil geven doe ik mijn hand naar links/rechts en maak een pols beweging :) Hoop dat je het een beetje snapt. Verder is het geloof ik best wel persoonlijk, gewoon wat jij het fijnste vindt.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:39

Mischien is je houding van je armen/ handen net iets verkeerd?

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:40

Als je de juiste handhouding heb, ligt je zweep wel naar achter over je been. Zodat je met en kleine beweging bij kunt tikken. Hangt je zweep omlaag moet je dus eerst een hele beweging maken om te kunnen bij tikken. Waarbij je je paard dus in zijn mond trekt..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:54

RUI -> YRT

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:56

Overigens zit er ook een verschil tussen bij tikken op de kont, en bij tikken achter je kuit.

senne_p1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:02

iets kortere zweep misschien?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:05

Ik heb mijn zweep nooit bij t handvat vast.. dat wil niet op de een of andere manier.
K heb hem altijd een beetje onder t handvat vast..

senne_p1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:09

misschien werkt het om je handen stil te houden? en aan je instructrice vragen of ze je kan helpen, bij mij moest ik altijd bedenken dat ik 2 glaasjes wijn in mijn handen had en ik mocht niet morsen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 17:13

Allemaal bedankt! Ik weet nooit hoe ik hem moet houden, waardoor hij via de handpalm naar achter loopt.
Ik rijd met deze zweep omdat ik dresuur rijd en in een fractie een correctie kan maken en niet mijn teugels in een hand moet nemen om te corrigeren.

senne_p1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:23

ik doe altijd mijn duim boven op het topje van mijn zweep, misschien werkt dat met vasthouden?

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:59

fenijro_tani schreef:
Allemaal bedankt! Ik weet nooit hoe ik hem moet houden, waardoor hij via de handpalm naar achter loopt.
Ik rijd met deze zweep omdat ik dresuur rijd en in een fractie een correctie kan maken en niet mijn teugels in een hand moet nemen om te corrigeren.

Dan moet je je hand rechterop houden, mischien kan je je instructice vragen of ze hier op wil letten en je erop wijst als je het fout doet.

Succes!!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 17:14

gewoonmarie schreef:
fenijro_tani schreef:

Dan moet je je hand rechterop houden, mischien kan je je instructice vragen of ze hier op wil letten en je erop wijst als je het fout doet.

Succes!!

bedankt ik ga het vragen!

lieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:16

Als je zweep te lang is heb jer er minder controle op.
Dus misschien kun je hem wat lager (meer naar het uiteinde) vasthouden

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:38

Mischien raar dat ik hier weer aan denk lol Maar is je zweep als je hem vasthoude en op en neer zwabbert ( niet in de buurt bij paarden) super flexibel ? Ik heb eens een zweep gehad die zo flexibel was dat hij alle kanten opboog tijdens het rijden, inclusief op paard zijn bips. Ben toen overgestapt op een wat minder flexibele zweep en toen ging het prima mischien ook een tip ?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:49

lieketjuh schreef:
Als je zweep te lang is heb jer er minder controle op.
Dus misschien kun je hem wat lager (meer naar het uiteinde) vasthouden

ik ga het donderdag even proberen!

ittheclown schreef:
Mischien raar dat ik hier weer aan denk lol Maar is je zweep als je hem vasthoude en op en neer zwabbert ( niet in de buurt bij paarden) super flexibel ? Ik heb eens een zweep gehad die zo flexibel was dat hij alle kanten opboog tijdens het rijden, inclusief op paard zijn bips. Ben toen overgestapt op een wat minder flexibele zweep en toen ging het prima mischien ook een tip ?

dat is inderdaad wel een goede tip, volgensmij is mijn zweep een meter, dus hij is best flexibel :')