Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Batlow schreef:Och wat ik deed met mijn 2 jarige die bang was voor water uit de slang? Ik hield hem in de hand en heb gewoon de slang op hem gezet. Hij rende heen en weer heen en weer. Hij was er niet blij mee maar na 5 min stond hij stil en had hij door dat de slang niks deed. Sindsdien makkelijk af te spuiten. Niet een methode die iedereen zal toepassen maar ik ga geen uren doen over het laten wennen aan water, hij krijgt vanzelf wel door dat water niet bijt. Hij is nu 3,5 en het braafste paard ooit
nine1987 schreef:Batlow schreef:Och wat ik deed met mijn 2 jarige die bang was voor water uit de slang? Ik hield hem in de hand en heb gewoon de slang op hem gezet. Hij rende heen en weer heen en weer. Hij was er niet blij mee maar na 5 min stond hij stil en had hij door dat de slang niks deed. Sindsdien makkelijk af te spuiten. Niet een methode die iedereen zal toepassen maar ik ga geen uren doen over het laten wennen aan water, hij krijgt vanzelf wel door dat water niet bijt. Hij is nu 3,5 en het braafste paard ooit
Precies dat..
Je moet er ff doorheen en dan ben ke voor altijd klaar.. Ik ga er ook echt geen weken over doen om ff aan water te laten wennen..
nine1987 schreef:Batlow schreef:Och wat ik deed met mijn 2 jarige die bang was voor water uit de slang? Ik hield hem in de hand en heb gewoon de slang op hem gezet. Hij rende heen en weer heen en weer. Hij was er niet blij mee maar na 5 min stond hij stil en had hij door dat de slang niks deed. Sindsdien makkelijk af te spuiten. Niet een methode die iedereen zal toepassen maar ik ga geen uren doen over het laten wennen aan water, hij krijgt vanzelf wel door dat water niet bijt. Hij is nu 3,5 en het braafste paard ooit
Precies dat..
Je moet er ff doorheen en dan ben ke voor altijd klaar.. Ik ga er ook echt geen weken over doen om ff aan water te laten wennen..
Batlow schreef:Och wat ik deed met mijn 2 jarige die bang was voor water uit de slang? Ik hield hem in de hand en heb gewoon de slang op hem gezet. Hij rende heen en weer heen en weer. Hij was er niet blij mee maar na 5 min stond hij stil en had hij door dat de slang niks deed. Sindsdien makkelijk af te spuiten. Niet een methode die iedereen zal toepassen maar ik ga geen uren doen over het laten wennen aan water, hij krijgt vanzelf wel door dat water niet bijt. Hij is nu 3,5 en het braafste paard ooit
canisia schreef:Idd niet te moeilijk over doen, maar wel de sessies kort houden. Overigens iets wat vrijwel niemand zal aanraden, is juist niet beginnen bij de benen. Zodra je die slang op de benen zet gaan ze lopen en de straal ontwijken en hier hebben ze veel sneller succes mee want jij kan niet altijd goed blijven mikken.
Neem een slang die geen 'opzet kop' op het uiteinde heeft, maar gewoon het uiteinde vd slang. Zet de kraan maar een klein beetje open, zodat er maar een flutstraaltje uitkomt. Ga bij de schouder staan en zet de waterstraal op haar schoft/schouder. Houd de slang op enkel die plek en laat haar maar bewegen, niet boos worden, gewoon negeren en zorgen dat je die slang op de schoft/schouder houd (zolang het maar 1 plek is). Zodra ze een momentje rust geeft, direct klaar en belonen.
In no time komt ze er zo achter dat het water niks doet en ze er niet onderuit komt met gedraal, dan kan je de straal verplaatsen naar andere plekken en dus haar benen. Grote voordeel is dat je de wegloop fase al gehad hebt voordat je je focus op de benen legt en trust me, dat scheelt een hoop frustraties![]()
Erna kan je de waterstraal wat harder zetten, maar dat is dan vaak geen probleem meer.
Het enigste waar je voor uit moet kijken, van direct bij de schoft beginnen, is de temperatuur van het water. Het liefst begin ik met koud water zover mogelijk van het hart en werk daar rustig naar toe. Dus bij een paard afspuiten aanleren gebruik ik warmer water of pas doen zodra het echt warm is buiten.
Uiteindelijk als ze het gewend is kan je natuurlijk gewoon beginnen met afspuiten waar je zelf wilt.
Bang voor water is niet definitief voor elk water. Veel paarden vermijden de meest miezerige plasjes op de straat, maar lopen zo de zee in. Dit wisselt per paard en per situatie.
canisia schreef:
PonyLoverrr schreef:begin om hem in de wei te zetten met sproeiers aan:-) Dan ziet hij ze wel, maar word hij niet gedwongen om eronder te staan.
Xliesje13X schreef:nine1987 schreef:
Precies dat..
Ik heb al langzaam geprobeert maar als ik het langzaam doe houden we zelfs met z'n tweeën haar niet. Ik ga dit zeker een keer proberen! Maar wel als het weer mooi weer word