Hoe een paard laten wennen aan water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xliesje13X

Hoe een paard laten wennen aan water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 07:49

Ik ken een shetje die als de dood is voor water. Ligt er een plas? Daar gaat ze echt niet doorheen. Maar ik wil dat ze er aan went en probeer het net zo lang tot het lukt en dan lopen we weg als beloning. Maar dan komt het water uit een slang. Dan is de paniek echt in haar ogen de zien. We zetten haar vast, de slang komt naar haar toe en we komen niet bij haar benen in de buurt. Ze schiet alle kanten op. We hebben het al met 2 mensen geprobeerd maar zelfs dan houden we haar niet. Hebben jullie tips? Ik wil in de zomer namelijk heel graag met haar kunnen zwemmen. Maar geen idee hoe ze daar op gaat reageren...

Myrthe64

Re: Hoe een paard laten wennen aan water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:15

Zorg eerst dat ze jullie vertrouwt! Dat is heel belangrijk :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:31

eigenlijk hetzelfde als het andere topic.
Als het niet wil, gewoon goede hulp aanschakelen..
waarom onnodig lang prutsen..

hoe vaker je hulp vraagt bij nieuwe dingen,
des te vlotter leer je zelf ook over paarden gedrag.
water uit de kraan (stromend water uit het 'niets' met geluid en een slang)
is natuurlijk iets anders dan 'natte voeten' door een plas buiten..

ik denk dat je daarmee niet direct kunt stellen dat het paard bang voor water is..
Het kan zijn dat hij voor de plas buiten gewoon een hekel heeft aan die natte voeten en spetters
terwijl hij met de waterslang gewoon bang is voor de slang, het geluid en die rare straal.

gewoon hulp inroepen van iemand die paardengedrag goed kan lezen en ervaring heeft met beleren.. want bij opleiden van je eigen paard, hoort ook dat je hem leert omgaan met allerlei rare dingen is..
want straks krijg je hem wel een zwemplas in maar gaat hij helemaal over de zeik van een menkar die hij hoort, of een plastic zakje en dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:44

Geduld en veel oefenen. De waterslang kun je mee beginnen door op een andere plek met een spons benen nat te maken terwijl het paard iets ontspannends staat te doen zoals iets lekkers eten. Als dat goedgaat kun je met je paard aan de hand bij de slang gaan staannen iemand anders die de kraan aandoet en de slang vasthoudt. Zonder daarmee naar het paard te mikken zodat het dier went aan het geluid van het water, de slang de plek.

Gaat dat eenmaal goed kun je voorzichtig de slang richting paardenhoeven doen zonder te raken ook weer. Ook hier een houdt het paard vast de ander doet de slang. Als ook dat zonder stress of angst gaat kun je kijken als er alleen een voorhoef wordt geraakt, even natmaken en weer weg met die slang.

Op die manier bouw je heel,langzaam de gewenning aan water op. Het kan soms best lang duren voordat een dier het niet erg meer vindt.

En zwemmen, de een vindt het leuk de ander helemaal niet. Daarvoor moet je met een erg ervaren zwemmer meegaan en hopen dat het paard het leuk vindt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:49

Och wat ik deed met mijn 2 jarige die bang was voor water uit de slang? Ik hield hem in de hand en heb gewoon de slang op hem gezet. Hij rende heen en weer heen en weer. Hij was er niet blij mee maar na 5 min stond hij stil en had hij door dat de slang niks deed. Sindsdien makkelijk af te spuiten. Niet een methode die iedereen zal toepassen maar ik ga geen uren doen over het laten wennen aan water, hij krijgt vanzelf wel door dat water niet bijt. Hij is nu 3,5 en het braafste paard ooit :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:00

Batlow schreef:
Och wat ik deed met mijn 2 jarige die bang was voor water uit de slang? Ik hield hem in de hand en heb gewoon de slang op hem gezet. Hij rende heen en weer heen en weer. Hij was er niet blij mee maar na 5 min stond hij stil en had hij door dat de slang niks deed. Sindsdien makkelijk af te spuiten. Niet een methode die iedereen zal toepassen maar ik ga geen uren doen over het laten wennen aan water, hij krijgt vanzelf wel door dat water niet bijt. Hij is nu 3,5 en het braafste paard ooit :)

Precies dat..
Je moet er ff doorheen en dan ben ke voor altijd klaar.. Ik ga er ook echt geen weken over doen om ff aan water te laten wennen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:07

nine1987 schreef:
Batlow schreef:

Precies dat..
Je moet er ff doorheen en dan ben ke voor altijd klaar.. Ik ga er ook echt geen weken over doen om ff aan water te laten wennen..

twee vliegen in een klap als het een paard is wat naar je toekomt als je het wilt longeren.. sproeier aan in het midden *\o/*

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:37

nine1987 schreef:
Batlow schreef:

Precies dat..

Ik heb al langzaam geprobeert maar als ik het langzaam doe houden we zelfs met z'n tweeën haar niet. Ik ga dit zeker een keer proberen! Maar wel als het weer mooi weer word ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:46

VSW → YRT

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:52

Idd niet te moeilijk over doen, maar wel de sessies kort houden. Overigens iets wat vrijwel niemand zal aanraden, is juist niet beginnen bij de benen. Zodra je die slang op de benen zet gaan ze lopen en de straal ontwijken en hier hebben ze veel sneller succes mee want jij kan niet altijd goed blijven mikken.

Neem een slang die geen 'opzet kop' op het uiteinde heeft, maar gewoon het uiteinde vd slang. Zet de kraan maar een klein beetje open, zodat er maar een flutstraaltje uitkomt. Ga bij de schouder staan en zet de waterstraal op haar schoft/schouder. Houd de slang op enkel die plek en laat haar maar bewegen, niet boos worden, gewoon negeren en zorgen dat je die slang op de schoft/schouder houd (zolang het maar 1 plek is). Zodra ze een momentje rust geeft, direct klaar en belonen.
In no time komt ze er zo achter dat het water niks doet en ze er niet onderuit komt met gedraal, dan kan je de straal verplaatsen naar andere plekken en dus haar benen. Grote voordeel is dat je de wegloop fase al gehad hebt voordat je je focus op de benen legt en trust me, dat scheelt een hoop frustraties :Y)
Erna kan je de waterstraal wat harder zetten, maar dat is dan vaak geen probleem meer.

Het enigste waar je voor uit moet kijken, van direct bij de schoft beginnen, is de temperatuur van het water. Het liefst begin ik met koud water zover mogelijk van het hart en werk daar rustig naar toe. Dus bij een paard afspuiten aanleren gebruik ik warmer water of pas doen zodra het echt warm is buiten.
Uiteindelijk als ze het gewend is kan je natuurlijk gewoon beginnen met afspuiten waar je zelf wilt.

Bang voor water is niet definitief voor elk water. Veel paarden vermijden de meest miezerige plasjes op de straat, maar lopen zo de zee in. Dit wisselt per paard en per situatie.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:54

Je kunt ook gewoon eens met een emmer beginnen en wat afsponsen. Zo waste ik mijn jonge paard voorheen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:58

Batlow schreef:

_/-\o_
Hé, een keer geen gezeur waar je weer weken mee bezig bent. :+

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:59

canisia schreef:
Idd niet te moeilijk over doen, maar wel de sessies kort houden. Overigens iets wat vrijwel niemand zal aanraden, is juist niet beginnen bij de benen. Zodra je die slang op de benen zet gaan ze lopen en de straal ontwijken en hier hebben ze veel sneller succes mee want jij kan niet altijd goed blijven mikken.

Neem een slang die geen 'opzet kop' op het uiteinde heeft, maar gewoon het uiteinde vd slang. Zet de kraan maar een klein beetje open, zodat er maar een flutstraaltje uitkomt. Ga bij de schouder staan en zet de waterstraal op haar schoft/schouder. Houd de slang op enkel die plek en laat haar maar bewegen, niet boos worden, gewoon negeren en zorgen dat je die slang op de schoft/schouder houd (zolang het maar 1 plek is). Zodra ze een momentje rust geeft, direct klaar en belonen.
In no time komt ze er zo achter dat het water niks doet en ze er niet onderuit komt met gedraal, dan kan je de straal verplaatsen naar andere plekken en dus haar benen. Grote voordeel is dat je de wegloop fase al gehad hebt voordat je je focus op de benen legt en trust me, dat scheelt een hoop frustraties :Y)
Erna kan je de waterstraal wat harder zetten, maar dat is dan vaak geen probleem meer.

Het enigste waar je voor uit moet kijken, van direct bij de schoft beginnen, is de temperatuur van het water. Het liefst begin ik met koud water zover mogelijk van het hart en werk daar rustig naar toe. Dus bij een paard afspuiten aanleren gebruik ik warmer water of pas doen zodra het echt warm is buiten.
Uiteindelijk als ze het gewend is kan je natuurlijk gewoon beginnen met afspuiten waar je zelf wilt.

Bang voor water is niet definitief voor elk water. Veel paarden vermijden de meest miezerige plasjes op de straat, maar lopen zo de zee in. Dit wisselt per paard en per situatie.

Bedankt voor de tip! Daar heb ik eigenlijk nooit overna gedacht. Als ze water op hun benen krijgen kunnen ze natuurlijk weglopen en kan je het water natuurlijk niet meer op de benen houden en word het nogal frustrerend. :P

PonyLoverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:00

begin om hem in de wei te zetten met sproeiers aan:-) Dan ziet hij ze wel, maar word hij niet gedwongen om eronder te staan.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:00

Mijn 3 jarige was nooit bang van afspuiten maar door plassen lopen was echt niet te doen, laatste na heel veel regenval toen er veel grote plassen in de paddock lagen hebben we met twee mensen aan de zijkant van de plassen gestaan, eerste paar keer sprong hij erover maar telkens ging hij er iets meer doorheen tot hij er op het laatst uit zichzelf doorheen galoppeerde toen we hem niet eens meer aan het longeren waren. Misschien kun je haar beter eerst door gewone plassen leren lopen en daarna afspuiten want het kan ook dat ze met afspuiten de slang gewoon eng vind.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:13

Een paard redeneert nou eenmaal anders dan wij. Wij denken 'hee een plas regenwater' en weten dat dit nooit dieper is dan een paar cm.

Een paard ziet een plas regenwater en heeft geen idee of dat misschien heeeeeeeel diep is. Dus dan moet een paard je wel voldoende vertrouwen dat als jij zegt dat ie erdoor heen kan, dat ie dat ook echt durft. Dat is oefenen oefenen oefenen.

En wellicht beginnen met iets anders 'geks' waar ie overheen moet: bijvoorbeeld een zeil.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:26

[/quote]
Bedankt voor de tip! Daar heb ik eigenlijk nooit overna gedacht. Als ze water op hun benen krijgen kunnen ze natuurlijk weglopen en kan je het water natuurlijk niet meer op de benen houden en word het nogal frustrerend. :P[/quote]

Geen probleem! Ik heb hem van mijn stalgenootje gekregen die het in haar opleiding tot paardentrainster heeft meegekregen ;) Ik moest mijn net gekochte groene 4 jarige AV hengst ook snel leren afspuiten aangezien ik zijn koker moest koelen na de castratie en tegelijk een hoef schoon moest houden met een hoefzweer. Had mazzel met een dagje snikheet weer in september en binnen een half uur was hij van panisch naar afspuit proof :j
Soms heb je ook geen tijd voor weken oefenen en is het een kwestie van een eerlijke en snelle aanpak. Als voorbeeld, die van mij stond dus plots met een hoefzweer.. Het idee was hem na de koop verspreid in 2 maandjes te leren zijn benen aan te kunnen raken en hem klaar te maken voor de hoefsmid.. (hij mepte alles dood wat maar in een straal van 10cm van zijn benen kwam). Maar met de hoefzweer werd het ineens een ander verhaal.. Heb mijn aanpak even flink moet versnellen en hier en daar moeten aanpassen, maar uiteindelijk hem binnen 3 dagen zonder boos worden of frustaties klaar gekregen voor de hoefsmid en hem erna dagelijks 3x in een bakje soda gezet. Beetje offtopic, maar puur ter uitleg dat alles op een lange manier en de korte manier kan. Het is ook maar net waar jij je goed bij voelt en waar de noodzaak in ligt.

Door plassen lopen en de zee in e.d. helpt wellicht iets, maar dit hoeft zeker geen garantie te geven dat ze dan gelijk af te spuiten is. Je moet dit allemaal los zien van elkaar. Voor ons is het allemaal hetzelfde, water, voor hun niet. Maakt allemaal ander geluid en de context is anders, dus elke situatie heeft een andere manier om aan te leren.

Plassen zijn lastig, ze kunnen er snel omheen of overheen. Grote kans dat je dan zelf gefrustreerd en boos wordt. Zorg dat je idd zoals Amaris ook zegt, een goede band hebt met je paard. Je paard moet jou gaan vertrouwen dat als jij iets van haar vraagt, ze hier niet dood van gaat ;) Idd over een zeiltje lopen, over bruggetjes, over rare strepen/vlakken op de weg. Als dat allemaal oke gaat, probeer dan een flink brede plas te vinden, waar ze niet omheen kan en niet óverheen. Of een meertje/de zee.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 18:23

canisia schreef:

Bedankt voor de tip! Daar heb ik eigenlijk nooit overna gedacht. Als ze water op hun benen krijgen kunnen ze natuurlijk weglopen en kan je het water natuurlijk niet meer op de benen houden en word het nogal frustrerend. :P[/quote]

Geen probleem! Ik heb hem van mijn stalgenootje gekregen die het in haar opleiding tot paardentrainster heeft meegekregen ;) Ik moest mijn net gekochte groene 4 jarige AV hengst ook snel leren afspuiten aangezien ik zijn koker moest koelen na de castratie en tegelijk een hoef schoon moest houden met een hoefzweer. Had mazzel met een dagje snikheet weer in september en binnen een half uur was hij van panisch naar afspuit proof :j
Soms heb je ook geen tijd voor weken oefenen en is het een kwestie van een eerlijke en snelle aanpak. Als voorbeeld, die van mij stond dus plots met een hoefzweer.. Het idee was hem na de koop verspreid in 2 maandjes te leren zijn benen aan te kunnen raken en hem klaar te maken voor de hoefsmid.. (hij mepte alles dood wat maar in een straal van 10cm van zijn benen kwam). Maar met de hoefzweer werd het ineens een ander verhaal.. Heb mijn aanpak even flink moet versnellen en hier en daar moeten aanpassen, maar uiteindelijk hem binnen 3 dagen zonder boos worden of frustaties klaar gekregen voor de hoefsmid en hem erna dagelijks 3x in een bakje soda gezet. Beetje offtopic, maar puur ter uitleg dat alles op een lange manier en de korte manier kan. Het is ook maar net waar jij je goed bij voelt en waar de noodzaak in ligt.

Door plassen lopen en de zee in e.d. helpt wellicht iets, maar dit hoeft zeker geen garantie te geven dat ze dan gelijk af te spuiten is. Je moet dit allemaal los zien van elkaar. Voor ons is het allemaal hetzelfde, water, voor hun niet. Maakt allemaal ander geluid en de context is anders, dus elke situatie heeft een andere manier om aan te leren.

Plassen zijn lastig, ze kunnen er snel omheen of overheen. Grote kans dat je dan zelf gefrustreerd en boos wordt. Zorg dat je idd zoals Amaris ook zegt, een goede band hebt met je paard. Je paard moet jou gaan vertrouwen dat als jij iets van haar vraagt, ze hier niet dood van gaat ;) Idd over een zeiltje lopen, over bruggetjes, over rare strepen/vlakken op de weg. Als dat allemaal oke gaat, probeer dan een flink brede plas te vinden, waar ze niet omheen kan en niet óverheen. Of een meertje/de zee.[/quote]
Zo te horen werkt dit beter als rustig aan doen in dit geval. Over zeilen/strepen heen lopen vind ze geen probleem. Maar niet door een plas gaan is meer omdat ze geen natte voeten wil en dat het minder moeite is om er langs te lopen zonder natte voeten. :P maar ik ga dit zeker eens proberen en ik heb al gehoord dat het moet kunnen lukken! Dus ik ga er met goede moed mee beginnen :D ik had het namelijk al geaccepteerd dat ze water gewoon niet leuk vind. :o

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:53

PonyLoverrr schreef:
begin om hem in de wei te zetten met sproeiers aan:-) Dan ziet hij ze wel, maar word hij niet gedwongen om eronder te staan.

Dat vind ik dan weer geen oplossing. Zo heeft hij idd de keus maar zo werkt dat niet. Paard kan het eng blijven vinden. Gewoon doorpakken zou ik doen. Op voetje stralen zou ik dus ook niet doen. Zo begon ik ook en ik dacht stik erin zo kan ik niet mikken. Straal recht op z'n lichaam gezet. Dan flipt hij maar even, zorg er wel voor dat je jezelf veilig kan houden. Mijn paarden wilde op mij springen maar beetje met halster touw zwaaien rende hij om mij heen. Toen hij daarna stil bleef staan braaf beloond en kraan uitgezet. Volgende dag direct weer gedaan, maar toen stond hij al gelijk stil, makkelijk zat. Kan hem nu los laten staan tijdens het afspuiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:56

Xliesje13X schreef:
nine1987 schreef:

Precies dat..

Ik heb al langzaam geprobeert maar als ik het langzaam doe houden we zelfs met z'n tweeën haar niet. Ik ga dit zeker een keer proberen! Maar wel als het weer mooi weer word ;)

In een longeercirkel met longeerlijn als het even kan.
Zogauw ie stilstaat om te kijken, belonen door de slang weg te halen.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 18:20

Ik vond het vandaag een mooie dag om uit te proberen wat jullie allemaal hadden gezegd: gewoon de slang erop.
Vandaag nadat ik een hele lange wandeling heb gemaakt zaten heel haar hoeven en benen onder de modder dus ik ging het proberen. Eerst laten wennen aan de slang dat vond ze eerst eng maar daarna gelukkig niet meer. Toen met water en het ging eigenlijk best goed. Eerst toch geprobeerd op haar voeten te doen maar ja als ze weg loopt kan je echt niet mikken :P
Dus heb ik haar toch maar gewoon nat gemaakt. Toen ze eenmaal stil bleef staan deed ik haar voeten en dat ging goed!
Daarna natuurlijk dekentje opgedaan en drooggestapt!

Iedereen heel erg bedankt voor deze tip het heeft echt geholpen!