Hoe een shetlander inrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xliesje13X

Hoe een shetlander inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 21:49

Hooi, ik ben Lisa en ik ben hier nieuw! Dus ik wilde jullie meteen een vraagje stellen.
Ik rijd al zo'n 6 of 7 jaar bij kennis. Die heeft 1 klein uitgevallen kwpn'er (Shavanna) en 2 shetjes. Op 1 shetje heb ik leren rijden. Dat shetje heet Polly en is echt heel lief! Maar nu rijdt ik op Shavanna die ook heel lief en braaf is! Dan is er nog een shetje: Blessie. Eigenlijk is ze een welch x shetlander en ze is rond de 4 jaar. Ik ben haar nu aan het beleren. Maar dat gaat best moeizaam. Dat komt natuurlijk omdat ik bijna geen ervaring heb met het beleren. Maar ik heb al een paar dingen aan haar geleerd. Ze kan bijvoorbeeld al gelongeerd worden en is gewend aan het zadel en hoofdstel. Ook heeft ze al een klein meisje op haar rug gehad en hebben we rond gestapt. Ik heb ook langzaamaan met veel stapjes eindelijk een keertje op haar kunnen zitten maar dat is al een tijdje geleden. Maar daar ben ik eigenlijk vastgelopen. Want ik kan dat kleine meisje niet op Blessie laten draven, want dat meisjes stuitert veel te veel en dan zal ze er denk ik af gebokt worden en dat wil ik natuurlijk niet. Maar als ik op haar ga zitten gaat het eigenlijk ook niet goed. Ze word boos op me en dan kom ik niet verder. Ik weet dat het een kwestie van opbouwen is maar ik vroeg me af of jullie nog tips hebben?
PS: sorry als het verkeerd staat :o maar ik snap nog niet veel van bokt. ;)

Felicxa

Re: Vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:52

Goede begeleiding zoeken en niet zelf aan gaan rommelen?

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:54

Ik zou iemand er bij halen die er verstand van heeft.

Succes

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 21:58

Tina_Welmoed schreef:
Ik zou iemand er bij halen die er verstand van heeft.

Succes

Finliox schreef:
Goede begeleiding zoeken en niet zelf aan gaan rommelen?

ik zal dit heel graag willen doen maar ze is niet van mij en de eigenaar zit het nut er niet van in. -O- Maar de eigenaar wil wel dat ze ingereden wordt. Zelf heeft ze er geen tijd voor. Dus misschien hebben jullie nog tips die ik zelf zou kunnen doen?

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:00

Hulp vragen ;) Een paard beleren (maakt niet uit hoe groot) is een delicaat iets en het is heel belangrijk dat dit juist gebeurd! Ik zou op zoek gaan naar een ervaren iemand die je kan helpen hierbij en samen met deze ervaren persoon onder begeleiding de pony opleiden. Ga eens opzoek naar een instructeur of iemand die al meerdere paarden heeft opgeleerd.

Ervaren mensen zien nu eenmaal dat wat jij op dit moment even niet ziet bij het opleren. Als de eigenaar wil dat er op de pony kan worden gereden moet hij het er maar voor over hebben om iemand te zoeken die er iets van weet, anders krijg je alleen problemen en lastige en ook gevaarlijke situaties! Vooral aangezien er meestal kleine kinderen op deze pony's rijden...

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 22:07

x_Kaat_x schreef:
Hulp vragen ;) Een paard beleren (maakt niet uit hoe groot) is een delicaat iets en het is heel belangrijk dat dit juist gebeurd! Ik zou op zoek gaan naar een ervaren iemand die je kan helpen hierbij en samen met deze ervaren persoon onder begeleiding de pony opleiden. Ga eens opzoek naar een instructeur of iemand die al meerdere paarden heeft opgeleerd.

Ervaren mensen zien nu eenmaal dat wat jij op dit moment even niet ziet bij het opleren. Als de eigenaar wil dat er op de pony kan worden gereden moet hij het er maar voor over hebben om iemand te zoeken die er iets van weet, anders krijg je alleen problemen en lastige en ook gevaarlijke situaties! Vooral aangezien er meestal kleine kinderen op deze pony's rijden...

Eigenlijk is de conclusie dus al snel getrokken :P ;)
Ik moet er iemand bijhalen. Maar omdat ze niet van mij is en de eigenaar het nut er niet van in ziet kan en mag ik dit niet doen... -O-

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:09

Als de eigenaar wilt dat zijn pony beleert wordt zal hij daar zelf in moeten investeren, en (met alle respect) niet een meisje maar wat aan moeten laten klooien. Daar gebeuren echt ongelukken van, en dan is hij aansprakelijk. En dat is natuurlijk vervelend voor jou.

Mariett
Blogger

Re: Hoe een shetlander inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:12

Je hebt ook les toch? Kan je het niet met je lesgever over het welshje hebben?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 22:13

Finliox schreef:
Als de eigenaar wilt dat zijn pony beleert wordt zal hij daar zelf in moeten investeren, en (met alle respect) niet een meisje maar wat aan moeten laten klooien. Daar gebeuren echt ongelukken van, en dan is hij aansprakelijk. En dat is natuurlijk vervelend voor jou.

Oke, ik denk dat ik het er maar met de eigenaar over zal hebben! Thnx voor de tip :)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 22:14

Mariett schreef:
Je hebt ook les toch? Kan je het niet met je lesgever over het welshje hebben?

Ja ga ik ook doen! Thnx! :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:33

Inrijden is gewoon een vak apart. Soms gaat het per ongeluk goed als iemand geen ervaring heeft, maar veel vaker gaat het fout. Soms alleen met wat gebroken lichaamsdelen, soms met veel meer schade. De eigenaar laat jou als minderjarige bewust een risico lopen, en zal dan ook aansprakelijk zijn als het mis gaat. Beleren kun je bovendien nooit alleen doen, dat vraagt om twee mensen die daar beide ervaring mee hebben. Dat de eigenaar wilt dat de shet ingereden wordt is heel leuk, maar is niet jou probleem.

Zorg dan ook dat het veilig is, en laat het aan iemand over die het kan. Vaak is er maar een weekje of twee tot een maand voor nodig en kun je het overnemen, zeker als de shet al veel gewend is. Dan nog heb je een tijd begeleiding nodig om te zorgen dat de shet het echt goed onder de knie krijgt, maar daar kan je lesgever misschien in helpen.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 06:43

Angela schreef:
Inrijden is gewoon een vak apart. Soms gaat het per ongeluk goed als iemand geen ervaring heeft, maar veel vaker gaat het fout. Soms alleen met wat gebroken lichaamsdelen, soms met veel meer schade. De eigenaar laat jou als minderjarige bewust een risico lopen, en zal dan ook aansprakelijk zijn als het mis gaat. Beleren kun je bovendien nooit alleen doen, dat vraagt om twee mensen die daar beide ervaring mee hebben. Dat de eigenaar wilt dat de shet ingereden wordt is heel leuk, maar is niet jou probleem.

Zorg dan ook dat het veilig is, en laat het aan iemand over die het kan. Vaak is er maar een weekje of twee tot een maand voor nodig en kun je het overnemen, zeker als de shet al veel gewend is. Dan nog heb je een tijd begeleiding nodig om te zorgen dat de shet het echt goed onder de knie krijgt, maar daar kan je lesgever misschien in helpen.

Oke ik zal het er met de eigenaar over hebben thnx voor de uitleg!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:45

Dag Xliesje13X . Ik zie dat je pas op Bokt bent gekomen dus ik wil je graag welkom heten. Ik ga jouw topic verplaatsen naar Young riders talk (YRT) dat is een forum voor jonge Bokkers, waar je over alles gezellig van gedachte kan uitwisselen en advies kan vragen.

OPG → YRT

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 15:55

pien_2010 schreef:
Dag Xliesje13X . Ik zie dat je pas op Bokt bent gekomen dus ik wil je graag welkom heten. Ik ga jouw topic verplaatsen naar Young riders talk (YRT) dat is een forum voor jonge Bokkers, waar je over alles gezellig van gedachte kan uitwisselen en advies kan vragen.

OPG → YRT

Oke, ik wist niet precies waar dit moest staan. Dus dankjewel dat je dit even hebt vertelt :P

WesSo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:46

Ik heb zelf een shetje ingereden, hij was best wel eigenwijs, maar in één jaar heb ik het toch echt voor elkaar gekregen!
Super fijn natuurlijk, maar hoe?
Ik heb het samen met een ervaren iemand gedaan, zijn longeerde mijn pony dan, en ik reed erop.
Dan ging hij vaak bokken, maar als je zijn teugels goed stevig vasthoud, stopte hij er uiteindelijk mee.
Nou doet hij het alleen maar voor de grap, nou is het ook heel erg leuk.
Verder zou ik ook alleen maar over de hoefslag stappen, snel stappen, en heel erg snel stappen, en dan weer heel langzaam, misschien daarna een klein drafje? Dat deed ik altijd toen er iemand naast mij liep,
en na 3 kwart van een jaar, kon ik alleen over de hoefslag stappen draven en galopperen.
Maar waar wordt die pony dan boos over?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 10:18

WesSo schreef:
Ik heb zelf een shetje ingereden, hij was best wel eigenwijs, maar in één jaar heb ik het toch echt voor elkaar gekregen!
Ik heb het samen met een ervaren iemand gedaan, zijn longeerde mijn pony dan, en ik reed erop.
Dan ging hij vaak bokken, maar als je zijn teugels goed stevig vasthoud, stopte hij er uiteindelijk mee.
Verder zou ik ook alleen maar over de hoefslag stappen, snel stappen, en heel erg snel stappen, en dan weer heel langzaam, misschien daarna een klein drafje? Dat deed ik altijd toen er iemand naast mij liep,
en na 3 kwart van een jaar, kon ik alleen over de hoefslag stappen draven en galopperen.

Hij word boos als ik op hem ga zitten en hem aanspoor. Maar dat is natuurlijk omdat ik eigenlijk te groot ben en dat ik dan onder zijn buik aanspoor! Maar als ik alleen druk geef met mijn bovenbenen loopt ze nu ook maar daar ben ik later achter gekomen ;)
Maar bedankt voor je verhaal. Ik ga vanaf nu gewoon stappen, langzaam stappen en snel stappen. Eerst met iemand erbij en dan zonder. Als dat eenmaal goed gaat ga ik vast nog wel een kleiner iemand vinden voor een drafje ;) ik doe dit wel met hulp van mijn instucteur hoor! ;)

M0N5T3R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:41

Xliesje13X schreef:
WesSo schreef:

Hij word boos als ik op hem ga zitten en hem aanspoor. Maar dat is natuurlijk omdat ik eigenlijk te groot ben en dat ik dan onder zijn buik aanspoor! Maar als ik alleen druk geef met mijn bovenbenen loopt ze nu ook maar daar ben ik later achter gekomen ;)
Maar bedankt voor je verhaal. Ik ga vanaf nu gewoon stappen, langzaam stappen en snel stappen. Eerst met iemand erbij en dan zonder. Als dat eenmaal goed gaat ga ik vast nog wel een kleiner iemand vinden voor een drafje ;) ik doe dit wel met hulp van mijn instucteur hoor! ;)

je bent te groot, dan moet je er ook niet op gaan stappen. zoek een klein(er) kindje en begeleiding!

batfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:14

Ik snap sowieso niet waarom je op die pony gaat zitten terwijl je al weet dat je te groot bent :\
Is inderdaad logisch dat te pony dan boos wordt, hij geeft duidelijk aan dat hij het niet prettig vindt als jij erop zit. Dus als ik jou was zou ik gewoon een kleinere ruiter zoeken.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:35

batfull schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je op die pony gaat zitten terwijl je al weet dat je te groot bent :\
Is inderdaad logisch dat te pony dan boos wordt, hij geeft duidelijk aan dat hij het niet prettig vindt als jij erop zit. Dus als ik jou was zou ik gewoon een kleinere ruiter zoeken.

Ik heb nu ook een meisje die kan rijden op de shet. Maar zoals ik gezegd had durf ik het niet aan om met het meisje erop te gaan draven. Dus rij ik nu soms op haar. En met rijden bedoel ik een rondje en er dan weer af en dat meisje erop laten ;)
En het gaat steeds beter!