Grote irritatie.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sara_4027

Grote irritatie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 13:58

Ik keek een filmpje op youtube, en er vielen meerdere mensen van hun paarden in het filmpje. En ik vind het altijd zo vreselijk als ze eraf vallen en dan eerst de nek pakken (dat ze zeg maar daar omheen hangen) en als ze dan vallen niet de teugels los laten. Ben ik de enige die dat echt niet vind kunnen of zijn er hier mensen die dat een goede manier van vallen vinden. :(

LadyMadonna

Re: Grote irritatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:00

Als je valt doe je dat niet voor je lol over het algemeen. Teugels loslaten kan betekenen dat je paard foetsie is. Lijkt me bijv in het bos niet echt handig...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:01

Het is meer een reflex dat mensen de teugels vasthouden. Als wij mensen vallen zijn wij geneigd alles aan te spannen. Ook dus de handen, dit houd in dat de teugels dus onbedoeld worden vastgehouden. Ook willen wij natuurlijk helemaal niet landen op een veel te harde grond en proberen ons dus ergens aan vast te grijpen, aangezien de hals het meest voor de hand ligt (letterlijk) is dat wat mensen grijpen.
Denk er bijvoorbeeld eens aan als jij van de trap valt. Het eerste waar je naar grijpt is de leuning. Dit doe je automatisch en is dus een reflex.

Het heeft dus een hele logische verklaring waarom mensen dit doen. Niet omdat ze het paard pijn willen doen maar omdat het bij vele gewoon een reflex is.

Edit
En natuurlijk omdat je je paard niet kwijt wil raken. Kan het paard beter even kort pijn hebben als onder een auto liggen toch?
Laatst bijgewerkt door ilaan op 30-01-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:01

Ik denk dat je het automatich doet teugels vasthouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:02

Zoals LadyMadonna inderdaad zegt; vallen doe je niet voor de lol. In die 3,5 seconde die je dan hebt is het vaak heel moeilijk om logisch of nuchter na te blijven denken. Liever je paard vasthouden dat je hem iig bij je houdt dan dat ie bijvoorbeeld de weg op schiet en een ongeluk veroorzaakt toch?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:02

Ik houd uit reflex altijd mijn teugels vast, stel je voor dat mijn paard weet ik het waar over de Veluwe wandelt... Dan heb ik nog een veel groter probleem!

kimberleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:03

Ben er 1 keer afgevallen,omdat je tijdens de val niet nadenkt pak je automatisch de nek vast. Ook heb ik er toen even niet aan gedacht om de teugels los te laten.... In mijn geval stond ponylief gelukkig gelijk stil en keek me meelevend aan :')

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:03

Ik denk dat als je valt je vooral instinctief reageert, je hebt ook meestal niet de tijd om er even over na te denken wat je gaat doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:21

RUI-> YRT

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:38

Ik hou heel bewust mijn teugels vast, laat ze echt niet los, no way. Zeker buiten niet.
Wat nou als je paard de benen neemt? Ben je vaak nog verder van huis dan dat je misschien hierdoor wat te hard aan de mond trekt, komen de beestjes wel weer overheen ;)

En het aan de nek hangen, soms kan je er niks aan doen he? Als je paard een flinke bok geeft die je niet uit zit hang je geheid aan de nek, gewoon omdat die in de weg zit als je naar voren gelanceerd wordt ;)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:42

Ik heb geleerd en leerde mijn ruiters om de teugels vast te houden. Een pony die los door de bak rent kan nog meer ongelukken veroorzaken en ook op zijn teugels gaan staan, dit kan schade aan de wervels en tanden opleveren. Als je buiten de bak je pony los laat lopen kan precies hetzelfde gebeuren en zelfs in ergere mate ( denk aan verkeer ). Mijn vraag aan jou TS is dan ook: waarom zou jij je paard los laten lopen als hij hierdoor meer ongelukken kan veroorzaken?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:43

Ik hou deels bewust de teugels vast.

1. Buiten is je paard foetsjie
2. Wat als hij schrikt van de val en doorrent en dan ergens blijft haken met de teugels? :brr:

Kans is klein maar heb het vaker zien gebeuren, paarden die op teugels trappen. Dat doet toch echt even meer pijn dan de druk van de val :)

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 14:44

Klinkt allemaal eigenlijk best wel logisch...
Ik ben persoonlijk zo'n stijve hark die er gewoon afvliegt (weetje wel zo'n lekkere buikschuif _O- ) Het zit echt niet in mijn systeem om het paard vast te blijven houden. Maar ik hoop dat ik ook niet veel kansen krijg in de toekomst om er aan te werken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 14:44

Mijn is altijd geleerd de teugels vast te houden. Ik laat dus echt niet los, zeker buiten niet. Als ik die van mij los zou laten dan nam hij de benen met alle gevolgen dan dien.

Ik heb maar 1x losgelaten en dat was toen we over de kop sloegen en ik met een gebroken rug op de grond lag.

elisexoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:14

buiten laat ik zeker nooit los! in de bak meestal wel

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:19

Ik grijp altijd naar de hals, dus hang er meestal nog een stukje aan de zijkant naast :')
Automatisch laat ik de teugels los, gelukkig ben ik er buiten nog nooit afgevallen maar denk ik dat ik de teugels dan ook gewoon los laat, het gebeurt allemaal zo snel, het ene moment ben je nog rustig aan het rijden een paar seconden later lig je ernaast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:32

Ik heb wel eens gedacht tijdens mijn val; achterover zitten en houd z'n hoofd omhoog! Ja toen lag ik al... Je hebt er amper controle over omdat je meestal niet valt als je het zelf onder controle hebt.